عدم تامین منابع مالی؛ عامل تاخیر در اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه
کد خبر: 3691593
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰

عدم تامین منابع مالی؛ عامل تاخیر در اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه

گروه اجتماعی - مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت : نقشه راه 10 ساله ای که برای احیای دریاچه ارومیه تنظیم شد متاسفانه با عدم تامین منابع مالی در برنامه زمان بندی شده مواجه شد و همین امر موجب تاخیر در اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه شده است.

گروه اجتماعی- فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در گفت با ایکنا از آذربایجان غربی بیان کرد : از زمان تشکیل ستاد احیا تاکنون هیچ پروژه آبرسانی به دریاچه ارومیه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات کافی به بهره برداری نرسیده است و تاکنون فقط 46 درصد پیشرفت ریالی از محل صندوق توسعه ملی و 40 درصد نیز از محل ماده 10 و 12 محقق شده است.
وی افزود: پروژه های ستاد احیا بسیار متفاوت تر از سایر پروژه های عمرانی بوده و باید بدون وقفه به مرحله بهره برداری برسند و چنانچه آبرسانی به دریاچه ارومیه به صورت مستمر انجام نشود، شرایط دریاچه ارومیه روز به روز وخیم تر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طی سال جاری هیچ ردیف اعتباری برای دریاچه ارومیه مشخص نشده است، بیان کرد : در جهت رفع کمبود منابع مالی، دولت استفاده از 3 هزار میلیارد دلار فایناس خارجی را مصوب کرده است که در صورت محقق شدن و تامین منابع مالی، پروژه های ستاد احیای دریاچه ارومیه با سرعت پیش خواهند رفت.
سرخوش با بیان اینکه مصوبه ای از سوی دولت و ستاد با عنوان بخش فرهنگی اجتماعی دارد، بیان کرد : این بخش در استانداری بوده و وظیفه آن در راستای متقاعدسازی کشاورزان است تا از کشت سنتی باغداری منصرف شده و به آبیاری قطره ای روی بیاورند.
وی افزود : هدف از اصلاح الگوی کشت این است که کشاورزان متقاعد شوند محصولات با نیاز آبی بالا همانند چغندرقند کشت نکنند و به کشت محصولاتی همچون زعفران و کلزا روی بیاورند.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: متاسفانه سازمان جهاد کشاورزی در راستای اصلاح الگوی کشت از وظیفه خود تغییر عقیده کرده و در این کار موفق عمل نکرده است.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی ستاد احیا اظهار کرد: تامین اعتبار لازم برای اجرای طرح انتقال آب با لوله، آبیاری قطره ای، نصب دایک ها، لایروبی رودخانه ها و ایجاد بستری برای تصفیه فاضلاب و همچنین مهار ریزگردها از جمله اقدامات ستاد احیا بوده که از نیازهای ذاتی استان نیز بودند و زیر ساخت های لازم برای تثبیت و احیای دریاچه فراهم شده است.
سرخوش افزود : به دلیل اینکه مساله دریاچه ارومیه یک مساله زیست محیطی است، شرکت ژاپنی نیز فاز مطالعاتی روی دریاچه انجام می دهد تا میزان آب ورودی، خروجی و بارندگی را تخمین زده و شرایط برای خروج هرچه سریعتر دریاچه از حالت بحرانی فراهم شود.

captcha