اعلام بودجه پیشنهادی فرهنگی و اجتماعی شهرداری/ جای خالی برنامه‌های دینی و مذهبی در اولویت‌های بودجه
کد خبر: 3691604
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳

اعلام بودجه پیشنهادی فرهنگی و اجتماعی شهرداری/ جای خالی برنامه‌های دینی و مذهبی در اولویت‌های بودجه

گروه جامعه_ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ضمن تشریح کلیات بودجه مأموریتی حوزه فرهنگی و اجتماعی شورا، گفت: بر این اساس توسعه گردشگری واوقات فراغت، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعه ورزش شهروندی، برنامه تملک اراضی و املاک و حفظ و ارتقای سلامت شهروندی از جمله سرفصل‌های مهم در این حوزه مأموریتی است.

اعلام بودجه پیشنهادی فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران/ جای خالی برنامه‌های دینی و مذهبی در اولویت‌های بودجه

به گزارش ایکنا؛ محمد‌جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ضمن تشریح کلیات بودجه مأموریتی حوزه فرهنگی و اجتماعی شورا گفت: سرجمع بودجه پیشنهادی فرهنگی و اجتماعی رقمی معادل یک هزارو 116 میلیارد تومان است که بر این اساس توسعه گردشگری واوقات فراغت، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعه ورزش شهروندی، برنامه تملک اراضی و املاک و حفظ و ارتقاء سلامت شهروندی ازجمله سرفصل‌های مهم در این حوزه ماموریتی است.

وی افزود: اولویت دادن به پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و نیز توزیع متوازن بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی بر اساس اولویت‌ها از دیگر سیاست‌هایی بود که در تخصیص بودجه سرفصل‌های بودجه فرهنگی و اجتماعی شهر در نظر گرفته شده است.

حق‌شناس با بیان اینکه سرفصل جدیدی تحت عنوان نشاط اجتماعی را در این حوزه ماموریتی دیده‌ شده، ادامه داد: جامعه ما در حوزه غم و روزهای عزاداری پتانسیل بالایی دارد اما به شدت به نشاط اجتماعی و شادی نیاز دارد چراکه نشاط اجتماعی یک گام جدی برای شکل دادن و هماهنگ کردن شادی در کشور است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در توضیح محورهای ارائه شده برای این کمیسیون بیان کرد: یکی از محورها عمل به مصوبه کمیسیون تلفیق و صحن شورا مبنی بر حفظ سقف حوزه مأموریتی بود که در آن تغییراتی که کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا بر ردیف‌های ذیل این حوزه مأموریتی اِعمال کرد، اولاً سقف حوزه حفظ شد و جا‌به‌جایی‌ها صرفا بین ردیف‌های همین حوزه صورت گرفت.

وی ادامه داد: افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای دیگر محور این حوزه بود که طی تصمیمی که کمیسیون اتخاذ کرد، بخشی از سهم اعتبارات هزینه‌ای، به اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای منتقل شد. در حالی که در لایحه شهرداری سهم اعتبارات جاری و تملک دارایی سرمایه‌ای به صورت 50-50 برابر بود، در در تغییراتی که کمیسیون اعمال کرد سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای به 55 درصد افزایش و سهم اعتبارات هزینه‌ای به 45 درصد کاهش یافت.

حق‌شناس افزود: عنوان بعدی تغییر عناوین ردیف‌های اصلی بود که از مجموع 10 عنوان کد برنامه در ذیل حوزه مأموریتی فرهنگی و اجتماعی، غیر از دو مورد مابقی ردیف‌ها در عنوان تغییر کردند. در این بین برخی تغییرات اساسی بوده که نشان از تفاوت رویکرد شورای پنجم در مدیریت حوزه مأموریتی فرهنگی و اجتماعی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: تغییر عناوین فرعی محور دیگری این حوزه بود که در این رابطه علاوه بر تغییر عناوین اصلی، در حوزه مأموریتی فرهنگی و اجتماعی، 43 عنوان فرعی در ذیل عناوین اصلی داریم که از این بین نیز 30 عنوان در متن تغییر کرد. عناوین در واقع رویکردهای محتوایی ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی را نشان می‌دهند در این راستا عناوینی که بعضا در حیطه وظایف مدیریت شهری قرار نداشتند و یا عناوینی که با برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران همسو نبودند، تغییر کردند.

وی با اشاره به افزودن عناوین فرعی در این حوزه، ادامه داد: از مجموع 43 ردیف موجود در لایحه که در سنواتی گذشته نیز در این حوزه مأموریتی آمده است، به جهت جلوگیری از بر هم زدن ساختار صرفا دو عنوان فرعی (برنامه) به مجموعه قبلی افزوده شد که این دو عنوان عبارتند از «افزایش نشاط اجتماعی» و «کمک به توسعه و رونق راسته‌های فرهنگی شهر تهران».


حق‌شناس بیان کرد: اولویت دادن به پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند دیگر محور ما بود که ما برای سال آینده سعی کردیم پروژه‌هایی را که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و با تأمین اعتبار در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، در اولویت قرار بدهیم و پروژه‌های جدید یا پروژه‌هایی را که پیشرفت کمی داشنتند (مثلا در مرحله گودبرداری بودند)، اعتبار در نظر نگیریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: توزیع متوازن بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی بر اساس اولویت‌ها از اقدامات در این حوزه است. باتوجه به اینکه بودجه این حوزه نسبت به سال قبل 24 درصد کاهش یافته و بودجه موضوع آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از سه مسئله‌ اصلی و اولویت‌دار شهر تهران، با کمال تأسف نسبت به سال قبل 30 درصد کاهش یافته، ما این بخش را نسبت به لایحه شهرداری پنج درصد افزایش دادیم.

captcha