به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی شیراز، جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در نشست مدیران آموزش اتاقهای سراسر کشور که در اتاق شیراز برگزار شد، گفت: بر این باوریم رشد اقتصادی استان از مسیر توسعه توانمندی فعالان اقتصادی میگذرد و ما در اتاق شیراز خود را موظف میدانیم تا به عنوان پیشران توسعه اقتصادی با برنامهای مدون نسبت به افزایش سطح دانش فعالان اقتصادی اقدام کنیم.
وی افزود: اتاق بازرگانی شیراز بهعنوان یكی از اتاقهای پیشرو در میان اتاقهای كشور و با رویكردی نو و توسعه گرا از خرداد سال گذشته با تمركز بر راهبرد توانمندسازی ذینفعان خود تلاش کرده است تا بر بنیه اقتصادی استان اثر مثبت و موثری داشته باشد.
شناسایی ضعفهای دانشی فعالان اقتصادی
رازقی یادآور شد: تلاش کردیم با شناسایی ضعفهای دانشی فعالان اقتصادی خصوصاً اعضا تشكلهای وابسته به اتاق و شناسایی خلاهای آموزشی در بازار آموزش استان مهمترین چالش پیشرو در این امر را مهارتهای بازرگانی از جمله ماركتینگ و برندینگ در بازارهای داخلی و خارجی یافته است.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز اظهار كرد: بههمین منظور در طور دو سال گذشته با تمركز بر این دو محور دورههای آموزشی به روز و موثری را برگزار کرده که آمار منتشره از دفتر ترویج و آموزشهای اتاق شیراز نشان میدهد كه تنها در سال گذشته با برگزاری ٨٠ دوره آموزشی بیش از سه هزار نفر از فعالان اقتصادی استان از این آموزشها بهره بردهاند.
وی اضافه کرد: این آمارها اگرچه رشد جهشی را در فعالیتهای اتاق شیراز نشان میدهد اما تا نقطه مطلوب و درخور اقتصاد استان فاصله زیادی دارد.
رازقی ادامه داد: یكی دیگر از راهبردهای اتاق شیراز در امر توسعه مهارتها و توانمندیهای فعالان اقتصادی، تلاش در جهت افزایش استفاده از ابزارهای ترویجی بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: نشستهای تخصصی، همایشها و سمینارهای آموزشی از جمله ابزارهای ترویجی مورد استفاده اتاق شیراز بوده است که برای افزایش اثربخش این ابزارها، تلاش شده با نیازسنجی دقیق از ذینفعان و خصوصاً تشكلهای اقتصادی استان طراحی و اجرا شود.
وی بیان كرد: علاوه بر این اتاق شیراز از نگاه به درون سازمان نیز غافل نبوده و ارتقای دانش و مهارتهای پرسنل اتاق را در سال گذشته در دستور كار قرارداده و با شناسایی نیازهای آموزشی واحدهای اتاق نسبت به برگزاری دورههای آموزشی اقدام كرده است.
رئیس اتاق شیراز افزود: اتاق شیراز فصل رویكردی جدید و كاملاً متفاوت نسبت به آموزش را در پیش گرفته است و در این امر انتظار دارد اتاق ایران بیش از پیش به حمایت از برنامه های آموزشی اتاق شیراز بپردازد.
ضعف خلاقیت و نوآوری در بنگاههای اقتصادی کشور
رازقی بیان کرد: به باور تمامی کارشناسان در آسیبشناسی اقتصاد ایران در درجه اول باید به وابستگی اقتصاد ایران و بودجه دولت به فروش مواد خام و با ارزش افزوده پایین اشاره کرد.
وی اظهار كرد: ریشه اصلی این معضل در ضعف دانش و تکنولوژی در صنعت و شرکتهای فعال در این حوزه است که متاسفانه این مسئله باعث شده است نقطه قوتی به نام وجود منابع زیرزمینی به اهرمی برای تحریم و فشار بر اقتصاد ایران تبدیل شود.
رازقی اضافه کرد: همچنین یکی از نقاط ضعف اقتصاد کشور پایین بودن میزان خلاقیت و نوآوری و ضعف فناوری بنگاههای اقتصادی است که این مسئله اقتصاد و صنعت کشور را مصرفکننده فناوریهای خارجی کرده است و این خود زمینه آسیبپذیری اقتصاد كشور رافراهم میکند.
وی با بیان اینکه با شناسایی این نوع آسیبها میتوان به نقش بیبدیل دانش در حل معضلات کشور پی برد، ادامه داد: دانش به عنوان یکی از نیروهای بسیار موثر در تحولات اقتصادی و اجتماعی بوده و یک کالای عمومی محسوب میشود زیرا میتوان دانش را بدون کاهش و استهلاک با دیگران به اشتراک گذاشت.
رازقی بیان كرد: در عصر حاضر، اصطلاح اقتصاد دانش بنیان که مورد تاکید خاص در استراتژی توسعه ملل قرار گرفته است گویای تاکید بر نقش دانش و فناوری در جریان توسعه اقتصادی است.
اقتصاد دانش بنیان مستقیماً بر مبنای تولید، توزیع و مصرف دانش قرار گرفته است
وی اظهار كرد: در اقتصاد دانش بنیان، به دانش از نظر کیفی و کمی با اهمیتتر از گذشته نگریسته میشود؛ اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که مستقیماً بر مبنای تولید، توزیع و مصرف دانش و اطلاعات قرار گرفته باشد.
رئیس اتاق شیراز افزود: نکتهای که باید همواره در نظر داشت این است که برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان فقط تولید و توزیع اطلاعات و پرداختن به آموزش و پژوهش کافی نیست بلکه نکته مهم، به کارگیری آنها در استفاده از منابع اقتصادی به صورت مستمر و پایدار است.
رازقی گفت: اتاقهای بازرگانی چارهای به جز حركت به سمت اتاقهای نسل چهارم ندارند لذا نقش آموزش و دانش بنیان شدن اتاقها و بنگاههای اقتصادی غیر قابل انكار است.
انتهای پيام