بیماری مهلکی به نام بی‌ثباتی مدیران فرهنگی
کد خبر: 3691718
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
سیدمحمد حسینی بیان کرد:

بیماری مهلکی به نام بی‌ثباتی مدیران فرهنگی

گروه جامعه ــ شانزدهمین عصرانه سواد رسانه‌ای با موضوع نقد و بررسی تجربه جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ و رسانه با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

بیماری مهلکی به نام بی‌ثباتی مدیران فرهنگی

به گزارش خبرگزاری ایکنا به نقل از روابط عمومی انجمن سواد رسانه‌ای ایران، محمد صادق افراسیابی، مدیر عامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران در ابتدای این نشست گفت: در سلسله نشست‌های نقد و بررسی تجربه جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ و رسانه به تجربه نگاری وزرای سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و رؤسای سازمان صدا و سیما خواهیم پرداخت.

وی افزود: برای نخستین نشست از سه نفر از وزرای سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با سه گرایش مختلف سیاسی دعوت شد که ظاهرا تنها جناب آقای دکتر حسینی آمادگی حضور در جمع پژوهشگران عرصه سواد رسانه‌ای را داشتند.

در ادامه این برنامه، سیدمحمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان تصدی این پست، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه مدیریتی این است که کارهای مدیران قبلی را ادامه نمی‌دهیم و آن‌ها را رها می‌کنیم، این مساله در واقع یک بیماری مهلکی است که در کشور ما وجود دارد، ما نباید همه آنچه در دوره‌های مختلف بوده است را تعطیل و افراد را مدام جا به جا کنیم و هر بار با آمدن یک وزیر، کارها از ابتدا آغاز شود.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا این کار با این شدت و به این شکل افراطی انجام نمی شود، خاطرنشان کرد: ما باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم و نباید در هر دوره، دچار این میزان تغییر و تحول باشیم، باید بررسی کنیم افرادی که بناست پستی را دریافت کنند، شرایط احراز آن را دارند یا خیر؟ اگر این اقدام صورت گیرد تغییرات، نوسانات کمتری خواهد شد.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا در دوران مدیریت وی خانه سینما منحل شد، گفت: ما به عمق اثر و تاثیرگذاری سینما اعتقاد داریم، در این راستا اقدامات فراوانی با هدف حمایت از سینماگران انجام دادیم، شورای عالی سینما در زمان وزارت بنده تشکیل و در جلسات آن رییس جمهور حاضر می شد که بعدها این حرکت هم تداوم پیدا نکرد.

وی ادامه داد: در بحث تعطیلی خانه سینما موضوع تعطیلی از سوی ارشاد مطرح نشده بود. مساله برای نخستین بار در شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح شد چراکه مجوز خانه سینما هم اولین بار از این بخش صادر شده بود. آنجا مطرح کردند که اساسنامه نوشته و به تایید شورا رسیده است اما سایر مراحل صدور مجوز را طی نکرده‌اند و مشخص نیست چه کسی باید پاسخگوی فعالیت‌های خانه سینما باشد، ما به آن‌ها اعلام کردیم که بیایند و روال قانونی را طی کنند.

حسینی افزود: مرحوم کاسه ساز در حال ثبت همه 29 صنف این بخش بود که مساله وارد دعواهای سیاسی شد در حالی که ما بحث سیاسی نداشتیم و قصد داشتیم مشکل را حل کنیم، ما می‌گفتیم همه باید باشند و انحصار برای افراد خاص وجود نداشته باشد، اساسا یکی از مشکلات در حوزه هنرمندان این بود، در امور صنفی باید همه باهم یکی باشند و کار نباید سیاسی شود که باعث دسته بندی و گروه بندی شود.

وی در ادامه در خصوص مهمترین دستاوردهای خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه ویژه به استان‌ها و اختصاص بودجه و اعتبارات مناسب و قابل توجه میلیاردی یا در بدترین شرایط چند صد میلیون تومانی برای اجرای طرح های فرهنگی به استانها با هدف تحقق عدالت فرهنگی، برگزاری هفته های فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با هدف افزایش تعاملات فرهنگی با سایر کشورهای جهان، تنظیم لایحه جامع رسانه ها و نظام‌نامه خبرنگاری، تصویب آیین نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال، بیمه اکثریت قریب به اتفاق خبرنگاران و هنرمندان مراجعه کننده به صندوق حمایت از خبرنگاران و هنرمندان کشور، احداث هتل‌ها، سراها و مجتمع فرهنگی هنری برای استفاده هنرمندان، خبرنگاران و سایر فعالان فرهنگی در سراسر کشور، تنظیم تقویم جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری سراسر کشور به شکلی که هر هفته شاهد برگزاری چند رویداد فرهنگی در استان‌ها، شهرها و شهرستانهای مختلف کشور باشیم از جمله مهمترین دستاوردهایی بود که با کار شبانه روزی همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم شد.

حسینی افزود: حوزه فرهنگ یکی از مظلوم ترین حوزه های کشور است که همیشه اعتبارات اختصاصی به آن در مقایسه با اعتبارات سایر وزارتخانه ها کمتر است و حتی زمانی هم که روی کاغذ بودجه و اعتبارات مناسب تخصیص داده می شود در عمل شاهد هستیم که بخش اندکی از همان بودجه و اعتبارات تخصیص داده میشود.

همچنین در این نشست بهزاد تیمورپور، رییس فرهنگسرای رسانه نیز اظهار کرد: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند ما در حوزه فرهنگ شاهد ولنگاری هستیم، ما نیاز به اقدامات موثر در این حوزه مهم و اثرگذار داریم و برگزاری نشست‌های تجربه نگاری میتواند به ثبت نقاط قوت و ضعف دوره‌های مختلف منجر شود، ما در این حوزه نیاز داریم از حالت پدافندی خارج و وارد حوزه آفندی شویم.

رییس فرهنگسرای رسانه با انتقاد از اینکه سهمی برای حوزه فرهنگ و رسانه در برنامه ششم توسعه دیده نشده است، گفت: چرا باید حوزه ای با این میزان اثرگذاری حداقل سهم را در یکی از برنامه های راهبردی و کلان کشور نداشته باشد؟ آیا این نشان از بی توجهی ما به حوزه فرهنگ و رسانه نیست؟ چرا خود رسانه ها از کنار موضوعی به این مهمی، به سادگی عبور کردند؟

در ادامه محمدصادق افراسیابی، مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای کشور گفت: یکی از سخت ترین حوزه های فعالیت در دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این بخش با بسیاری از بخش ها گره خورده است و به همین دلیل اداره امور در این بخش ظرافتهای خاص خود را دارد و من معتقدم کار وزیر فرهنگ در کشور ما سخت تر از کار وزیر امور خارجه است.

وی با تاکید بر ضرورت تقوای رسانه‌ای، سواد رسانه‌ای و تخصص‌گرایی افزود: لازم است در حوزه فرهنگ و رسانه آموزش‌های جدی‌تر به کارمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شود و نگاه راهبردی و سیاست گذاری کلان را بیشتر مد نظر قرار دهیم.

افراسیابی گفت: همین که آقای دکتر حسینی شهامت حضور در جمع پژوهشگران سواد رسانه‌ای را دارند بیانگر این است که ایشان عملکرد خود را قابل دفاع می‌دانند و انجمن سواد رسانه‌ای ایران آمادگی تدوین تجربه ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در قالب یک کتاب دارد.

در پایان این نشست از مجموعه چهار جلدی داستان های الی به عنوان «اولین مجموعه کتاب آموزشی استفاده از فضای مجازی ویژه رده سنی ۸-۱۲ سال رونمایی شد.

این کتاب نوشته سیدعلی موسوی بر اساس آخرین دستاوردهای روانشناسی تربیتی، طبق آموزهای سواد رسانه‌ای در خصوص مفاهیم امنیت در فضای مجازی و استفاده صحیح از ابزار دیجیتالی است./ انتهای پیام.

captcha