لباس ایرانی برای بچه‌های ایرانی؛ نداریم اما اولین گام‌ها را برمی‌داریم
کد خبر: 3691778
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵

لباس ایرانی برای بچه‌های ایرانی؛ نداریم اما اولین گام‌ها را برمی‌داریم

گروه جامعه ـ برای اولین بار 10 تولید کننده پوشاک کودکان و تعدادی از طراحان لباس کودک در جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان کشور دور هم جمع شده‌اند تا اولین گام‌های طراحی لباس کودک ایرانی ـ اسلامی را بردارند.

لباس ایرانی برای بچه‌های ایرانی؛ نداریم اما اولین گام‌ها را برمی‌داریم

به گزارش ایکنا؛ آیا کودکان ایرانی شایسته پوشیدن لباس‌های اصیل، زیبا و مختص خودشان هستند؟ آیا چنین لباس‌هایی در ایران تولید می‌شود؟ آیا تاکنون نگاه جدی به طراحی و تولید لباس برای بچه مسلمان‌های ایرانی شده است؟ آیا اینکه صرفاً برای کودکانمان لباس‌هایی از مطرح‌ترین برندهای جهانی خریداری کنیم یعنی کودکمان را بسیار بسیار دوست داریم؟

نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان کشور از دیروز آغاز به کار کرده است. البته طی سال‌های اخیر بخشی از جشنواره مد و لباس فجر به کودکان اختصاص داشت اما امسال برای اولین بار و با هدف توجه تخصصی‌تر به حوزه لباس کودک، این بخش از جشنواره فجر جدا شده و به صورت مستقل برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که شاید بتواند به سؤال‌های مطرح شده در ابتدای گزارش پاسخ‌ دهد.

این اولین گام است. به راستی و با کمال تأسف باید گفت اولین گام و اولین بار است که 10 تولید کننده لباس کودک و طراحان این حوزه در یک مکان (البته کوچک) و زیر یک سقف جمع شده‌اند. در سالن شماره 2 کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران.

تعریفی از لباس کودک ویژه کودک ایرانی نداریم

اولین سؤال خبرنگار ایکنا از طراحان این بود: «آیا هنگامی که لباس طراحی می‌کنید به این می‌اندیشید که این لباس مختص کودکان ایران است پس باید نمودها و نمادهای خاص ایرانی ـ اسلامی بودن را داشته باشد؟»  و پاسخ یک کلمه بود: «خیر». طراحان معتقد بودند تفاوت خاصی در طراحی لباس کودک برای بچه‌های ایرانی با سایر بچه‌ها وجود ندارد برای اینکه مخاطب چنین مطالبه‌ای ندارد و به نظر نمی‌رسد که حتی به این مسئله فکر شده باشد. یعنی حتی تعریفی از لباس کودک ویژه کودک ایرانی نداریم.

شاید در نگاه اول اینگونه تصور شود که با چاپ یک تصویر از داستان‌های شاهنامه، عکس و تصویر شهدا، تصاویر مربوط به محرم و عاشورا یا نمادهای مذهبی یک لباس ایرانی ـ اسلامی می‌شود، مسئله‌ای که در نمایشگاه جشنواره فجر سال‌های گذشته نمونه‌های آن را زیاد شاهد بودیم اما در نمایشگاه امسال چاپ کاراکتر و تصاویر کارتونی بسیار کمتر از سال‌های گذشته بود و لباس‌ها لطیف‌تر و جالب‌تر و بیشتر با تصاویری از گل‌ها و پروانه‌ها و حیوانات طراحی شده بودند.

مدلینگ کودک/ همه بچه‌های ایران زیبا هستند پس چرا مدل‌های خارجی؟

مدلینگ در صنعت مد یکی از تأثیرگذارترین عوامل است؛ بر همین اساس هنگام تبلیغ لباس کودک تلاش می‌شود از زیباترین کودک‌ها استفاده شده و تصویر آنها در کاتالوگ‌ها چاپ شود. اما علی‌رغم وجود کودکان بسیار بسیار زیبا و معصوم ایرانی، چیزی که در این نمایشگاه بسیار جلب توجه می‌کرد تصاویر مدل‌های کودک خارجی بود. بچه‌هایی که تلاش شده بود به زیباترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده و استایل، سبک راه رفتن، سبک رفتار، نحوه نشستن و ... خاصی که آنها را بیشتر شبیه بزرگ‌ترها می‌کند داشته باشند.

اما در بخش طراحی پارچه ایده جالبی به کار رفته بود. تعدادی از طراحان پارچه از نقاشی بچه‌ها برای طراحی پارچه‌ها استفاده کرده بودند. پارچه‌هایی که در آنها از رنگ‌ها و طرح‌هایی استفاده شده بود که بچه‌ها بیشتر آنها را دوست داشته و در نقاشی‌های خود از آنها استفاده کرده بودند.

صنعت شکننده نساجی و تولید پوشاک ایران؛ این تصویر عمومی و غالب از صنعت تولید پوشاک در ایران است و مدام خبرهایی مبنی بر ورشکستگی و یا تعطیلی واحد‌های تولیدی به گوش می‌رسد اما در همین شرایط هم باید یک خبر خوب داد. ما در کشور تولید کننده پوشاکی داریم که نه تنها در داخل ایران بازار فروش خوبی دارد بلکه محصولات خود را به ترکیه و آلمان نیز صادر می‌کند.

 

لباس ایرانی برای بچه‌های ایرانی؛ نداریم اما اولین گام‌ها را برمی‌داریم

مسئول غرفه «سرزمین شاد» در گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به اینکه پوست بچه‌ها حساس است پس باید در انتخاب پارچه بسیار دقت کرد، گفت: کارخانه ما در منطقه آزاد بندر انزلی استان گیلان قرار دارد و از سه کارخانه تشکیل شده است ما تیم و اتاق طراحی 40 نفره داریم. خودمان کارتون و عروسک تولید می‌کنیم و تصاویر کارتون‌ها و عروسک‌های خودمان را بر روی لباس‌هایمان چاپ می‌کنیم. سرزمین شاد یک شعبه در فرانکفورت آلمان و یک شعبه در استانبول دارد که شعبه استانبول پخش عمده و صادرات ما را شامل می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که «وقتی می‌خواهید برای بچه‌های ایرانی طراحی کنید آیا به این فکر می‌کنید که این لباس ویژه کودک ایرانی است و باید این بچه مسلمان ایرانی بودن در لباس تبلور داشته باشد؟ گفت: وقتی یک برند طراحی انجام می‌دهد که در همه جای دنیا به فروش می‌رود، ما هم از این طراحی استفاده می‌کنیم اما در این طراحی از المان‌های ایرانی ـ اسلامی که نمی‌خواهیم فراموش شوند استفاده می‌کنیم. طراحی لباس بچه مشخص است. به جای استفاده از کارتون‌های خارجی از کارتون‌هایی که خودمان طراحی می‌کنیم استفاده می‌کنیم. مسئولان کارخانه ما دغدغه اشتغال زایی داشته‌اند و برای این کارخانه چشم‌انداز توسعه ترسیم کرده‌اند. این غرفه پر است از لوح‌های تقدیر کارآفرین برتر و ...؛ یعنی در حالی که بسیاری از تولید‌کنندگان خُرد پوشاک و پوشاک بچه در آستانه ورشکستگی هستند و یا ورشکسته شده‌اند هم می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و تلاش به مرحله صادرات پوشاک رسید.

رقابت 17 تیم 4 نفره برای طراحی و تولید لباس کودک

«با همکاری بنیاد ملی مد و لباس و انجمن طراحان پارچه و لباس ایران برای اولین بار نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان مستقل از جشنواره فجر در حال برگزاری است» این مطلب را مسئول روابط عمومی نمایشگاه می‌گوید و اضافه می‌کند: بخش‌های مختلفی در جشنواره وجود دارد که در بخش مسابقه دو بخش طراحی لباس و پارچه وجود دارد و در بخش مسابقه هم 90 اثر در بخش لباس و 40 اثر هم برای پارچه به دبیرخانه ارسال شده که نمایش درآمده است. بخش زنده هم با عنوان «از ایده تا اجرا» برگزار می‌شود و در آن 17 تیم چهار نفره شرکت دارند.  

لباس ایرانی برای بچه‌های ایرانی؛ نداریم اما اولین گام‌ها را برمی‌داریم

روابط عمومی جشنواره از برگزاری «کلاس‌‌های آموزشی در جشنواره هم سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: 10 تولید کننده برتر در جشنواره حضور دارند و در مراسم اختتامیه هم طراح برتر در بخش‌های پارچه و لباس و برگزیدگان مسابقه زنده معرفی خواهند شد. این جشنواره تلاشی است برای نزدیکی بخش صنعت و طراحان به یکدیگر.

فضای نمایشگاه بسیار کوچک و غرفه‌ها محدود هستند و نمی‌توان هیچ نماد و ویژگی خاصی پیدا کرد و گفت که بر اساس این نماد یا کاراکتر یا ویژگی اینجا محلی برای نمایش لباس‌های کودک و نوجوان ایران است. اولین گام‌ها؛ قدر مسلم بسیاری از معایب این جشنواره را می‌توان به خاطر همین اولین گام بودن نادیده گرفت و امیدوار بود با برداشته شدن گام‌های بعدی کودکان ایرانی از همان کودکی لذت بر تن کردن لباس‌های فاخر، شایسته و منطبق بر اصالت خودشان را تجربه کنند.

یادآوری می‌شود: نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان، ۲۴ تا ۲۷ بهمن‌ ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در سالن ۲ مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان میزبان علاقه‌مندان است. 

انتهای پیام

captcha