برگزاری همایش ملی «قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران» در تبریز
کد خبر: 3691853
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶

برگزاری همایش ملی «قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران» در تبریز

گروه اجتماعی- همایش ملی «قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران» با حضور جمعی از اساتید، محققان و اندیشمندان در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، همایش ملی «قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران» با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، جمعی از اساتید، محققان و اندیشمندان روز گذشته در دانشگاه تبریز برگزار شد.

برگزاری همایش ملی «قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران» در تبریز
محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز در این همایش با بیان اینکه با وجود تاریخ پرافتخار و تمدن فاخرمان، از گذشته فاصله گرفته‌ایم، گفت: انقلاب مشروطیت، درس‌ها و عبرت‌های زیادی برای آموختن دارد، چرا که حدود دو دهه از وقوع انقلاب مشروطیت نگذشته بود که از مسیر خود منحرف و استبداد رضا خان حاکم شد که بازخوانی و بررسی علل آن ضروری است.
وی، با بیان اینکه مشروطیت یک رنسانس  تجدید در حیات ملت  ایران است و قانون اساسی آن اولین قانون اساسی ایران محسوب می‌شود که ۱۱۰ سال پیش، هم تراز با قانون اساسی کشورهای پیشرفته تدوین شده بود، تصریح کرد: انقلاب مشروطیت، انقلابی بود که هدف آن تاسیس حکومتی براساس قانون مداری بود که این همایش می خواهد این را بازخوانی نماید.
رئیس دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه اگر می خواهیم به توسعه دست یابیم باید به حوزه علوم انسانی بیش از این در کشور اهیمیت دهیم، افزود: در حال حاضر مشکل جوامع در حال توسعه نظیر ایران، فقر تئوریک در حوزه الگویابی و الگوی پیشرفت بومی است.

برگزاری همایش ملی «قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران» در تبریز
آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش با اعلام اینکه  باید حقوق در جامعه حاکم شود، گفت: با حاکمیت حقوق، همه حاشیه های موجود در اداره جامعه همچون سیاست های جدا شده از دیانت حذف خواهد شد.
وی، با اشاره به اینکه نهضت مشروطیت و نهضت انقلاب اسلامی در مقابل هم نیستند، افزود: این دو نهضت همچون برادر دو قلو هستند با این تفاوت که نهضت مشروطیت از لحاظ سِنی و نهضت انقلاب اسلامی از نظر وسعت و تکامل نسبت به هم برتری دارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، با تاکید بر اینکه انقلاب مشروطیت بعد از انقلاب اسلامی از مقدس ترین و مهمترین انقلاب های رخ داده در سطح جهان است، اضافه کرد:  انقلاب مشروطیت بدنبال آزادی، مساوات و مبارزه با استبداد و فردگرایی بود و نهضت انقلاب اسلامی نیز همین شعار ها را دنبال نمود.

برگزاری همایش ملی «قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران» در تبریز
علی اکبر گرجی، رییس انجمن علمی حقوق اساسی ایران نیز در این همایش با بیان اینکه تا زمانی که پدیده‌ قدرت سیاسی در جامعه وجود دارد مشروطه خواهی نیز موضوع زنده‌ای است، گفت: مشروطیت پدیده‌ای است که در هیچ زمانی نمی‌توان آن را از جامعه حذف  نمود چرا که در هر زمان و مکانی که مسئله‌  قدرت و امر سیاسی وجود داشته باشد با مشروطیت مواجه خواهیم بود.
وی، در ادامه با بیان اینکه مهمترین ابزار تعریف و  تحدید قدرت در دولت های مشروطه قانون اساسی است، افزود: قانون اساسی عالی ترین نظم و مهمترین نوع سازماندهی سیاسی و اجتماعی هر کشور را به نمایش می گذارد و چگونگی نگاه نویسندگان آن به انسان، جامعه و دولت را بازتاب می دهد.
گرجی، در بخش دیگر سخنان خود در خصوص فلسفه شکل گیری این انجمن گفت: شعار و فلسفه‌ این انجمن تلاش برای حقوقی‌سازی سیاست، تحلیل قانون مدارانه‌ سیاست و پدیده‌های سیاسی در کشور است و از دیگر اهداف آن  بسط و گسترش گفتمان حقوق عمومی است که به همین دلیل این انجمن در کمتر از دو سال توانسته ۵۴۰ عضو از حقوق دانان عمومی و اساسی کشور را گردهم آورد.

برگزاری همایش ملی «قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران» در تبریز

رجب ایزدی، رییس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در این همایش گفت: در دهه ها و سال های اخیر درباره مشروطیت از جنبه تاریخی یا سیاسی به صورت گسترده پرداخت شده ولی کمتر به ابعاد حقوقی آن توجه شده است و از این رو ضروری است که به تمامی ابعاد آن توجه شود.
وی، با بیان اینکه مشروطیت یک حرکت عظیم و تجدید حیات ملی محسوب می‌شود، افزود: انقلاب مشروطیت از حرکت های نوخواهانه و اصلاح گرایانه ایرانیان است که تدوین قانون اساسی، غیر شخصی بودن فرمانروایی، مشارکت سیاسی مردم در امور معاشی و سیاسی کشور، حاکمیت ملی، گسترش سلطه دولت و سلطه قانون بر همه اطراف و آحاد کشور و برابری شهروندان از اهداف آن بوده است.

برگزاری همایش ملی «قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران» در تبریز
محمد مظهری، دبیر این همایش با اشاره به روند برگزاری و اقدامات آن  گفت: ۹۷ مقاله توسط پژوهشگران، نویسندگان و اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این تعداد ۴۷ تا در قالب سخنرانی ارایه و بقیه مقالات در مجموعه چکیده مقالات منتشر شده است.
وی ایجاد بسترهای لازم در گسترش و پیشبرد علمی حقوق اساسی در ایران با هدف تلاش برای ایجاد ارتباط بین اندیشه ها و اندیشمندان دانشگاه و ارگان های ذیربط و بهبود روشهای اقدام نهادهای عمومی مبتنی بر آموزه های حقوق عمومی بطور عام و حقوق اساسی بطور خاص و استفاده از آخرین دستاوردها و یافته های علمی در افزایش توان کشور به منظور اطمینان از دستیابی به اهداف دانش حقوق اساسی از جمله اهداف این همایش اعلام شده است.

captcha