عدالت اجتماعی، آزادی و استقلال زاییده دوران مشروطیت است
کد خبر: 3691855
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷

عدالت اجتماعی، آزادی و استقلال زاییده دوران مشروطیت است

گروه اجتماعی- رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با بیان اینکه عدالت اجتماعی، آزادی و استقلال زاییده دوران مشروطه است، گفت: نامحدود بودن قدرت منبعث از قانون اساسی مشروطه است.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، روز گذشته در همایش ملی «قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران» در تالار وحدت دانشگاه تبریز، با بیان اینکه  عدالت اجتماعی، آزادی و استقلال زاییده دوران مشروطه است، گفت: نامحدود بودن قدرت منبعث از قانون اساسی مشروطه است.

عدالت اجتماعی، آزادی و استقلال زاییده دوران مشروطیت است

وی، تاکید کرد: نقش مهمی که تاریخ مشروطه داشته این است که  حکمران خوب را  طوری ترسیم کرده که در قبال جامعه و مردم پاسخگو باشد.
بروجردی، افزود: جامعه اسلامی ایران متاثر از تاریخ مشروطه است که در آن دوره قانون اساسی بوجود آمد و تثبیت اصل حاکمیت بر مبنای آرای عمومی شد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه امروز در موقعیتی قرار داریم و تصویری که در عرصه ملی و بین المللی از جامعه اسلامی ارایه می دهیم باید مطابق با نهاد فطری انسان و آزادی و حقیقت باشد، یاداور شد: اگر امروز می خواهیم بگوییم که حکومت فرهنگی داریم باید این امر را در ادبیات و قانونگذاری و مباحث قانونی هم لحاظ کنیم تا مردم احساس آرامش بکنند.

وی با بیان این‌که ما در دورانی بودیم که حرف آخر را پادشاه می‌زد و هیچ بهره گیری از قانون بر مبنای عمل وجود نداشت، افزود: در آن دوران، پادشاه محور قانون بود. زمانی که روشن فکری به جامعه‌ی ما نفوذ پیدا کرد با بهره‌گیری از اندیشه‌های روشن گرانه‌‎ای توانستند رویکرد جدیدی را به جامعه عرضه کنند.

 بروجردی، افزود: با تمام تغییر و تحولاتی که در آن مقطع تاریخی اتفاق افتاد امروزه می‌توانیم ادعا کنیم که جامعه‌ی اسلامی ما متاثر از انقلاب مشروطه بوده است و همچنان بحث مشروطه جزو مباحث اصلی اصحاب علم و معرفت در کشور است.  

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با بیان این‌که مشروطیت یک نهاد حقوقی جدید تحت عنوان قانون اساسی به وجود آورد، گفت: این نهاد تعیین کننده‌‎ی سرنوشت مردم بود، قانون اساسی در واقع فصل مشترک افردای است که متعلق به این سرزمین هستند.

captcha