آل‌سعود و داعش، خروجی نگاه متحجرانه و غیرعقلانی به قرآن است
کد خبر: 3691907
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱

آل‌سعود و داعش، خروجی نگاه متحجرانه و غیرعقلانی به قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه اگر ما دردمندانه در پیشگاه قرآن زانو بزنیم، آلام درون‌مان التیام می‌یابد، گفت: آل‌سعود و داعش، خروجی نگاه متحجرانه و غیرعقلانی به دین و قرآن است.

به گزارش ایکنا از اصفهان، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور امروز پنجشنبه 26 بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی المصطفی و مراسم نکوداشت آیت‌الله مظاهری که در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: خیل عظیم علما، مفسران و فیلسوفان اسلامی اصفهان، همواره در همه جهان تاثیرگذار بوده‌اند، چهره‌های بزرگی که مکاتب فلسفی بزرگ آفریدند و از اینجا به دیگر نقاط دنیا رفتند و نورافشانی کردند. مکاتب بزرگ حدیثی، کلامی، فلسفی و حتی فقهی در این شهر بنیان نهاده شده که این کار کمی نیست.
وی ادامه داد: امروزه در اصفهان از آن چهره‌های نورافشان پیشین، افرادی به یادگار مانده‌اند که اینک در پرتو جشنواره بین‌المللی قرآنی حدیثی المصطفی، از آیت‌الله مظاهری به عنوان یکی از این یادگاران روزگار پیشین و مفاخر امروز اصفهان تجلیل می‌شود. سابقه تحصیل و تهذیب آیت‌الله مظاهری هرگز از حافظه حوزه علمیه پاک نخواهد شد، ایشان درس هجرت را به ما آموختند و امروزه ایران و جهان نیازمند هجرت چنین بزرگانی است.
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: نسخه عمل آیت‌الله مظاهری نسخه شفابخشی است که همه جای ایران امروزه به آن نیازمند می‌باشد، امروز درس بزرگی که از ایشان می‌توان گرفت این است که اگر بسیاری از بزرگان اقدامی مهاجرانه انجام دهند، شهرهای دیگر ما نیز از لحاظ اخلاقی، معنوی و علمی سیراب می‌شوند. درس دیگر آیت‌الله مظاهری برای ما، درآمیختگی تحصیل و تهذیب با اخلاق اسلامی و الهی است. ایشان همچنین بر مسئله خانواده نیز تاکید فراوانی دارند.
وی با اشاره به بخش‌هایی از خطبه‌های نهج‌البلاغه درباره قرآن گفت: خداوند برای هدایت و رهایی بشر کتابی به آنها داد که تنها کتاب تحریف نشده در تاریخ است. شما حاضرین نیز همگی به عشق همین کتاب در این مسابقات شرکت کرده‌اید و این کتاب چراغ و شعله‌های نورافشانش هرگز تمام نخواهد شد، ازلی و ابدی بوده و در تمام عالم نورافشانی می‌کند؛ این راه روشن، همه انسان‌ها را به سرمنزل مقصود خواهد رساند، زیرا قرآن شفای همه دردها است و اگر ما دردمندانه در پیشگاه قرآن زانو بزنیم، آلام درونمان التیام می‌یابد.
آیت‌‌الله اعرافی در ادامه قرائت بخش‌هایی از سخنان امام علی(ع) درباره قرآن، افزود: با قرآن، نگران بلاها نباشید؛ اگر جامعه دچار بلا و مشکل شده، نتیجه فاصله گرفتن از قرآن است. قرآن دریایی از ایمان و معرفت می‌باشد که این دریای مواج پایانی ندارد.
وی ادامه داد: امت اسلامی در همه عالم باید با قرآن مانوس باشند و آن را به زیبایی تلاوت کنند؛ جامعه المصطفی نیز برای تحقق این هدف تلاش می‌کند. ما هنوز راه‌های نرفته زیادی در تفسیر قرآن داریم، به‌طور مثال روش اجتهادی آیت‌الله خویی که زمانی آن را آغاز کرد، اگر ادامه پیدا کند، منافع زیادی به دنبال خواهد داشت.

المصطفی مژده دهنده نگاهی درست و بدون افراط و تفریط به دین در دنیاست

مدیرحوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: جامعه المصطفی در نظام رشته‌ای خود پیشگام طراحی حدود 400 رشته و گرایش و مقطع تحصیلی است. در طرح تحول آموزشی جدید، المصطفی به صورت یک نظام بزرگ آموزشی طراحی شده و در حال حاضر بیش از 100رشته و گرایش در آن تدریس می‌شود که این از افتخارات المصطفی است.
آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: ما در خصوص قرآن ده‌ها رشته ایجاد کرده‌ایم، اما برای تحقق و پیشرفت آن به کار و تلاش بیشتری نیاز داریم و باید به مراحل جدیدی در تفسیر برسیم. ما باید قرآن را با زندگی‌مان گره بزنیم. در حال حاضر برنامه‌های گوناگونی در حوزه‌های فرهنگی، پژوهشی و... در المصطفی طراحی شده و امیدواریم بتوانیم در همه عالم، پرچم قرآن را برافراشته کنیم.
وی با بیان اینکه خروجی کسانی که نگاهی متحجرانه و غیر عقلانی به دین و قرآن دارند، امثال آل‌سعود و داعش است، گفت: ما باید از این نوع نگاه، دوری کنیم. المصطفی مژده دهنده نگاهی درست و بدون افراط و تفریط به دین در دنیا است. ما به مذهب اهل بیت(ع) عشق می‌ورزیم و تلاش می‌کنیم همه امت را از آن بهره‌مند کنیم.
مدیرحوزه‌های علمیه کشور در خصوص ویژگی‌های جامعه المصطفی، بیان کرد: المصطفی از همه دنیا و از همه مذاهب اسلامی دانشجو می‌پذیرد و آنها را مطابق با باورهای خودشان آموزش می‌دهد. امروز همه باید با هم و در کنار هم، دین را گسترش دهیم و امروز ما به وحدت امت اسلام نیازمندیم و این جشنواره بر وحدت اسلامی، تمسک به قرآن، روش اجتهادی و عقلانی و منطق استوار خاندان پیامبر(ص) تاکید می‌کند.

انتهای پیام

captcha