فلسفه ذکر «بسم‌الله» در آغاز هر کار/ شروع کارها با نام الله؛ علامت استاندارد اسلام
کد خبر: 3691973
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸
در تفسیر سوره هود مطرح شد؛

فلسفه ذکر «بسم‌الله» در آغاز هر کار/ شروع کارها با نام الله؛ علامت استاندارد اسلام

گروه فعالیت‌های قرآنی- نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که مهم‌ترین نکته تفسیری آیه ۴۱ سوره مبارکه «هود» فلسفه شروع همه کارها با نام خداست، اظهارکرد: حضرت نوح در زمانی‌که موعد عذاب الهی رسید از قوم مؤمن خود خواست تا با نام خدا وارد کشتی شوند.

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در لرستان در جلسه تفسیر هفتگی قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه «هود» که در مسجد امام هادی(ع) شهرستان خرم‌آباد برگزار شد و شامگاه پنج‍‌شنبه، 26 بهمن از سیمای افلاک لرستان پخش شد، با بیان این‌که آیه ۴۱ سوره مبارکه هود با مضمون «وَقَالَ ارْكَبُواْ فِيهَا بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ» در خصوص دستور دادن حضرت نوح به قوم مؤمن خود است تا سوار بر کشتی شوند، گفت: در ادامه آیات ۴۱ تا ۴۳ سوره هود گفت‌وگوی حضرت نوح با فرزندش بیان شده است.
وی با بیان این‌که یکی‌از پیامبران الهی که داستان زندگی وی در قرآن آمده است حضرت نوح است به تبلیغ ۹۵۰ ساله آن حضرت اشاره و تصریح کرد: بعد از تبلیغ حضرت نوح تعداد کمی ایمان آوردند و سرانجام حضرت نوح آن‌ها را تهدید به عذاب کرد.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که بعد از ۹۵۰ سال قوم نوح به وی گفتند تا از خدا بخواهد اگر غذایی وجود دارد آن عذاب را نازل کند، اضافه کرد: در این‌جا خداوند به حضرت نوح دستور ساخت کشتی را داد این در حالی‌است که بنابر نقل‌های تاریخی ارتفاع کشتی حضرت نوح چهل متر بود.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: زمانی‌که موعد وعده الهی رسید خداوند به حضرت نوح وحی کرد که خود و کسانی‌که ایمان آورده‌اند و از هر حیوان یک جفت سوار بر کشتی کن، حضرت نوح به قومش فرمود به نام خدا سوار بر کشتی شوید.
امام‌ جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که این آیه به ما دستور می‌دهد که هر کاری را به نام خداوند شروع کنیم، اضافه کرد: انسان در حالی هر کاری را با نام خدا شروع می‌کند این در حالی‌است که انسان در تلاوت قرآن، غذا خوردن، نماز خواندن و بیرون رفتن را با نام خدا شروع کند.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که انسان مؤمن کسی‌که کار خود را با نام خدا شروع می‌کند، به تشریح فلسفه چرایی شروع کار با نام خدا پرداخت و افزود: سیره همه عقلای عالم این است که کار را با نام بزرگشان شروع می‌کنند و در اسلام و دین توحیدی کارها با نام خدا شروع می‌شود تا کار ما متبرک شده و به یاد خدا باشیم.

ذکر «بسم‌الله»؛ علامت ایمان

وی با بیان این‌که شروع کارها به نام خدا باعث می‌شود که کار ما رنگ خدایی بگیرد، ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» را مهر استاندارد اسلام دانست و ادامه داد: ذکر «بسم‌الله» علامت مؤمن و علامت ایمان است این در حالی‌است که فلسفه شروع کارها با نام خدا به جهت تبرک در کار است.
آیت‌الله میرعمادی گفت: هر کشوری برای مشخص کردن محصول خود آرم استاندارد بر محصول می‌زند برای این‌که معلوم باشد این‌کار مال چه کسی است ما مسلمان هستیم و باید مارک داشته باشیم علامت استاندارد ما مسلمانان ذکر «بسم‌الله» است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که هر کاری که با نام خدا شروع نشود، ابتر است، اضافه کرد: مهر استاندارد اسلام ذکر «بسم‌الله» است و ما باید سعی کنیم ادب اسلامی را رعایت کنیم و متخلق به اخلاق الهی باشیم.

فلسفه ذکر «بسم‌الله» در آغاز هر کار/ شروع کارها با نام الله؛ علامت استاندارد اسلام

امام‌ جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که قوم مؤمن حضرت نوح با گفتن ذکر «بسم‌الله» سوار کشتی شدند، اضافه کرد: گفتن ذکر «بسم‌الله» در بعضی جاها واجب است که مصداق آن در هنگام ذبح حیوان است این در حالی‌است که در کشتارگاه‌ها باید قبل از ذبح ذکر «بسم‌الله» گفته شود تا دبح حلال شود.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که بعد از سوار شدن حضرت نوح و یاران باران شدیدی شروع به باریدن کرد و ابر متراکمی زمین را مانند شب ظلمانی نمود، اضافه کرد: آب همه جا را فرا گرفت و روی زمین جاری شد و کشتی شروع به حرکت کرد.
وی اضافه کرد: در لحظات آخر حضرت نوح به فرزندش که در کناری ایستاده بود نگاه کرد، لذا برای اتمام حجت به فرزندش گفت ایمان بیاور و سوار کشتی نجات شو، اما فرزندش قبول نکرد.
آیت‌الله میرعمادی اضافه کرد: نکته دیگر تفسیر آیه ۴۱ سوره هود این است که حضرت نوح تا آخرین لحظه به فکر نجات امت بوده است، کمااینکه در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) آمده است که مثل اهل‌بیت مثل کشتی نوح است هر کس با آن‌ها باشد نجات می‌یابد و هر که تخلف کند، غرق می‌شود.

اهل‌بیت(ع)؛ کشتی نجات

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با بیان این‌که امروز نیز ما کشتی نجات داریم، قرآن و عترت را کشتی نجات امروز ما برشمرد و اضافه کرد: هر کس به قرآن و عترت تمسک پیدا می‌کند، نجات می‌یابد، اهل‌بیت کشتی نجات هستند، حضرت فاطمه(ص) کشتی نجات است، لذا در ایام فاطمیه به حضرت فاطمه(س) توسل پیدا کنیم.
امام‌ جمعه خرم‌آباد در خصوص نکات دیگر تفسیر این آیه گفت: پدر و مادر نسبت به آینده فرزندانشان مسئولیت‌پذیری داشته باشند باید مراقب باشیم فرزندمان با چه کسانی ارتباط دارد، این در حالی‌است که حضرت نوح تا آخرین لحظه از فرزندش غافل نشد.
این مفسر قرآن‌کریم افزود: حضرت نوح به فرزندش گفت امروز روز عذاب الهی است و هیچ‌کس پناهگاهی ندارد مگر کسانی‌که خدا به آن‌ها رحم کنند اما فرزندش نپذیرفت و بعد از آن موجی آمد و بین آن‌ها فاصله شد و فرزند نوح به هلاکت رسید.

انتهای پیام

captcha