همایشی برای احیای «گیاهان دارویی و طب ایرانی»/ دعای خیر حضرت زینب(س) برای حکیمان ایران
کد خبر: 3691974
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲

همایشی برای احیای «گیاهان دارویی و طب ایرانی»/ دعای خیر حضرت زینب(س) برای حکیمان ایران

گروه سلامت- اختتامیه همایش ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی که به همت وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری نهادهایی همچون جهاد دانشگاهی تشکیل شد، امروز، پنج‌شنبه ۲۶ بهمن ماه با حضور مسئولان کشوری و فعالان تجاری در برج میلاد تهران برگزار شد.

همایشی برای احیای «گیاهان دارویی و طب ایرانی»/ دعای خیر حضرت زینب(س) برای حکیمان ایران

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اختتامیه همایش ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن ماه با حضور مسئولانی از دولت، نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی و حضور چشمگیر فعالان تجاری حوزه گیاهان دارویی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

این همایش که به همت وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری نهادهایی همچون جهاد دانشگاهی برگزار شده است، روز گذشته با سخنرانی معاون وزیر کار و تعاون آغاز به کرد و در حاشیه آن نمایشگاه عرضه بهترین گیاهان دارویی کشور برپا شد.

در ابتدای این برنامه، نشست علمی در جهت تبیین اهمیت گیاهان دارویی و لزوم توجه به طب ایرانی برگزار شد و چهار پژوهشگر این حوزه به بیان نقطه نظرات و تجربیات خود پرداختند. یکی از این پژوهشگران با تاکید بر این که ایرانیان، یکصد سال است از طب ایرانی عقب مانده‌اند، گفت: طبق اسناد تاریخی، پس از واقعه کربلا و در روز سوم اسارت اهل بیت(ع) در شام، حکیمان ایرانی که اهل جندی‌شاپور بودند و برای سفری به شام آمده بودند، به خدمت حضرت زینب(س) آمدند و گفتند ما می‌توانیم بیماری امام سجاد(ع) را با چنین گیاهانی بهبود بخشیم، حضرت زینب(س) در حق آن‌ها دعایی کردند که فکر می‌کنم تضمین بقای این حکمت ایرانی باشد، ایشان فرمودند: خداوند به علم و ملت شما برکت دهد.

وی در ادامه گفت: ما در کشور هفت هزار و ۳۵۵ گیاه داریم که برای استفاده پزشکی از آن‌ها نیاز به «فارماکوپه» داریم، به همین دلیل یک تیم ۳۰ نفره علمی تشکیل داده‌ایم و کار تدوین این آیین‌نامه را آغاز کرده‌ایم٬ همچنین پیگیر تاسیس دانشگاه جامع طب ایرانی هستیم و امیدواریم در سال آینده این مهم، محقق شود.

یکی دیگر از پژوهشگران این نشست علمی با بیان اینکه غفلت از ظرفیت گیاهان دارویی و طب ایرانی باعث شد دو سال قبل، ۳۴ هزار میلیارد واردات دارو داشته باشیم، گفت: عربستان یک دپارتمان با نام طب اسلامی تاسیس کرده است و تمام آثار دانشمندان طب ما را تدریس می‌کند، این در حالی است که خودمان هنوز وابسته داروهای صنعتی هستیم.

تسهیلات ویژه برای فعالان گیاهان دارویی
در ادامه این برنامه، سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه مناطق روستایی کشور گفت: دولت محترم، سال گذشته یک لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه داد که امسال به تصویب رسید، بر اساس این مصوبه همه روستاییانی که برای فرآوری «گیاهان دارویی» در جهت تبدیل به «داروهای گیاهی» پروژه‌ای را تعریف کنند، وام و تسهیلات ویژه‌ای دریافت می‌کنند. 

وی با انتقاد از ضعف فرآوری گیاهان دارویی و بی‌توجهی به این مساله در صادرات افزود: متاسفانه با وجود اینکه ۹۴ درصد تولید زعفران دنیا برای ایران است اما فقط ۶۵۰ میلیون دلار عاید کشور ما می‌شود.

نقش گیاهان دارویی در اقتصاد مقاومتی
سپس نوبت به مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس شورای اسلامی رسید تا دقایقی به سخنرانی بپردازد. کواکبیان با بیان این شوخی که در گیاهان سیاسی، تخصص بیشتری دارد، گفت: اهمیت گیاهان دارویی من را بر آن داشت تا از نمایشگاه گیاهان دارویی که در برج میلاد برگزار شده است، بازدید کنم و توفیق داشته باشم در جمع فعالان سخت‌کوش این حوزه حضور پیدا کنم.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسه‌ای که با استاندار سمنان داشتیم، اطلاعاتی گرفتم که به ظرفیت‌های بسیار زیاد گیاهان دارویی در کشور پی بردم و فکر می‌کنم امروز در مجلس شورای اسلامی، اهمیت این موضوع برای نمایندگان محترم جا افتاده است.

کواکبیان همچنین با اشاره به اهمیت زراعت در قرآن کریم و این که این شغل، کار انبیا(ع) بوده است، گفت: تقویت اقتصاد مقاومتی یعنی تقویت گیاهان دارویی البته به این شرط که بتوانیم تعامل با دنیا را بر اساس آموزه‌های قرآنی وسعت بدهیم.

گیاهان دارویی، حوزه استراتژیک کشور است

پس از اقامه نماز مغرب، مراسم اختتامیه همایش ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی با اجرای سرودی در منقبت حضرت فاطمه زهرا(س) در سالن مملو از جمعیتِ همایش‌های برج میلاد از سر گرفته شد.

گزارش ایکنا حاکی است که محمدرضا حسینیان، مجری مشهور که اجرای برنامه را عهده‌دار بود از مرکز علمی جهاد دانشگاهی که در برپایی این همایش یاری رسانده‌اند، تقدیر کرد. در ادامه، پیمان یوسفی آذر، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی گفت: معتقدم ارزش دارویی هر گیاه می‌تواند ده‌ها شرکت را از زمین بلند کند، به خصوص اینکه در کشور ما اقلیم چهارفصل وجود دارد و هزاران نوع گیاه داریم.

یوسفی آذر افزود: متاسفانه تا به حال به این ظرفیت توجه نشده بود اما این بشارت را به مردم می‌دهم که همدلی فوق‌العاده‌ای در دولت و مجلس برای تقویت این حوزه به وجود آمده است و ما صرفا با یک برنامه‌ریزی می‌توانیم پرچمدار گیاهان دارویی در دنیا باشیم.

مشاور وزیر کشاورزی تصریح کرد: معتقدم به حکم قرآن کریم، اولین حوزه استراتژیک ما باید حوزه «دفاعی» باشد اما پس از آن، قطعا بحث «سلامت» است و شک نکنید که سلامت جز با سرمایه‌گذاری بر گیاهان دارویی محقق نمی‌شود.

حمایت مجلس از فعالان گیاهان دارویی

همچنین محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ابراز خوشنودی از برگزاری این همایش گفت: در جلسه‌ای که اخیرا با دکتر ظریف، وزیر امور خارجه داشتیم از ایشان خواستیم تا برای انتقال تکنولوژی فرآوری گیاهان دارویی مذاکره کنند زیرا شرکت‌های ما به این تکنولوژی که در انحصار شرکت‌های غربی است، نیاز مبرم دارند.

نماینده مجلس شورای اسلامی که با اعلام شماره تلفن همراه خود، تعجب و تشویق حاضران را برانگیخت، گفت: هر یک از شما که بخواهد در شهر الیگودرز که بنده نماینده آن هستم برای گیاهان دارویی فعالیت کند، با من تماس بگیرد و مطمئن باشد که برای اختصاص زمین و تسهیلات به او کمک می‌کنیم.

در ادامه این برنامه، سیدمحمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت نیز گفت: در دبیرخانه شورای عالی سلامت از استانداران می‌خواهیم گزارشی از اقدامات انجام شده برای پشتیانی از فعالان حوزه گیاهان دارویی ارائه کنند.

در ادامه همچنین مهناز خانوی، سرپرست اداره کل فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو به ارائه گزارشی از کیفیت اثربخشی و سلامت گیاهان دارویی پرداخت؛ همچنین غلامرضا عطاران، مدیر شرکت بازاریابی ایرانیان زمین (بیز) در میان تشویق ممتد اعضای زیرمجموعه خود که به سالن آمده بودند، به سخنرانی پرداخت و در سخنان خود از زحمات دکتر رضازاده، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی تشکر کرد.

آخرین سخنران این برنامه نیز همایون هاشمی، رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی بود که ضمن انتقاد از گرفتارشدن بسیاری از ایده‌های علمی در بروکراسی اداری گفت: از دولتی‌ها و شخص رئیس جمهور می‌خواهم بیش از پیش اجازه دهند تا مردم خودشان برنامه‌ها و اقتصاد را جلو ببرند، ما در حوزه گیاهان دارویی ظرفیت‌های زیادی داریم و فعالیت مردمی در این بخش می‌تواند اقتصاد نابسامان ما را متحول کند.

پایان‌بخش این برنامه، تقدیر از فعالان اقتصادی و فرهنگی حوزه گیاهان دارویی بود و حدیث فولادوند، بازیگر سینما و تلویزیون با حضور در جایگاه به عنوان «سفیر گیاهان دارویی» معرفی شد.

انتهای پیام/

captcha