نقش تربیتی شعر در فرهنگ و تمدن ایرانی
کد خبر: 3691979
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۹
صالحی عنوان کرد:

نقش تربیتی شعر در فرهنگ و تمدن ایرانی

گروه ادب ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محفل شعرخوانی شعر فجر بر نقش تربیتی و اثرگذار شعر در فرهنگ و تمدن ایرانی تأکید کرد و گفت: ایرانیت ما همواره به شعر متصل بوده است.

نقش تربیتی شعر در فرهنگ و تمدن ایرانی
به گزارش ایکنا، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب 26 بهمن ماه در دومین محفل شب‌های شعر تهران از برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که در تالار محراب به همراه جمعی از شاعران برگزار شد، حضور یافت.
صالحی در این مراسم گفت: همه نجواهای عاشقانه زمانی به اوج خود می‌رسند که به زبان شعر بیان شوند؛ از این رو رو شعر فرصتی برای عشق ورزی است، همچنین برخی زمان‌ها لحظه‌هایی برای انسان به وجود می‌آید که با یک شعر دریچه‌ای جدیدی در زندگی برایش ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه جوهره مدنیت و تمدن فرهنگ و جوهره فرهنگ، تفکر است، افزود: شعر با نقش مهم خود توانسته فرهنگ و تمدن را در طول تاریخ حفاظت کند و به همین دلیل ایرانیت ما همواره در طول تاریخ به شعر متصل بوده و همه دنیا ایران و ایرانی را با شعر و شاعرانش می‌شناسند.
وزیر ارشاد در ادامه عنوان کرد: شعر در همه زمینه‌ها توانسته نقش‌آفرین باشد، از جمله درباره طبیعت، شاعران از طبیعت برای شعرهای خود الهام گرفته و از این راه به طبیعت کمک می‌کنند. از طریق شعر، خداوند را نیایش می‌کنیم. در نیمه شب‌ها در کنار مفاتیح، صحیفه و ادعیه دیگر، با زبان شعر راهی از زمین به ملکوت گشوده می‌شود، در جشن و عزا از شعر بهره می‌گیریم و شعر با این همه کاربرد گونه‌ای از سبک زندگی را ایجاد کرده است.
صالحی بیان کرد: وقتی می‌خواهیم درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن 1400 ساله بعد از اسلام مطالعه کنیم، شعر بهترین وسیله است و ما را به گذشته‌های دور رهنمون می‌کند و بیانگر تاریخ گذشته است، از سوی دیگر عرفان، فلسفه، اخلاق، معارف، حکمت و تربیت نیز در شعر جای می‌گیرد؛ از این رو شعر را می‌توان دایرةالمعارفی از فرهنگ ایرانی نامید.
در این مراسم، شاعران پیشکسوت و جوانی چون محمدعلی بهمنی، بهزاد خواجات، سرور رجایی، محمدعلی سیار، شایان مصلح، مرضیه فرمانی، احمد امیرخلیلی، پونه نکویی، جویا معروفی، علی محمد مودب و ... به شعر خوانی پرداختند.

انتهای پیام

 

captcha