کارآمدی مدیران و حذف فساد؛ 2 راهکار مبارزه با مشکلات
کد خبر: 3692083
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
رحیم‌پور ازغدی تشریح کرد:

کارآمدی مدیران و حذف فساد؛ 2 راهکار مبارزه با مشکلات

گروه دانشگاه ــ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کارآمدی مدیران و از بین بردن فساد را از جمله مسائل مهم نظام اسلامی دانست.

چالش کارآمدی مدیران در کشور/ مسئول ناکارآمد مشروعیت ندارد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین همایش «انقلاب اسلامی ایران؛ چیستی، مسائل و بایسته‌ها» با رویکردی آسیب شناسانه به چهار دهه از حیات جمهوری اسلامی، امروز جمعه، 27 بهمن‌ماه با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن اجتماعات سازمان بسیج دانشجویی واقع در مجتمع فرهنگی 13 آبان (لانه جاسوسی سابق) برگزار شد.

رحیم‌پور ازغدی در این همایش سخنان خود را با اشاره به موضوع انقلاب اسلامی آغاز و عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران انقلابی‌‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب در مقایسه با انقلاب‌ها و شبه‌انقلاب‌ها در عصر معاصر است که در جهان کاملا سکولار شده و در دوره‌ای که دین کاملا منزوی شده بود با مبانی اسلامی و با شعار نه شرقی نه غربی و شعار جمهوری اسلامی مطرح شد.

وی با بیان اینکه هیچ انقلابی نبوده است که پس از 40 سال همچنان در سالگرد پیروزی آن چنین جمعیتی در حمایت از آن حضور پیدا کنند، گفت: با وجودی که نسل جدید تصور و تجربه‌ای از حضور در پیش از انقلاب نداشته اما همچنان بر آرمان‌های انقلاب متعهد است، انقلاب اسلامی ما همراه با یک سنت‌شکنی و نوآوری در زمینه نگاه به دین، نگاه به حکومت، نگاه به ماده و معنا، دنیا و آخرت بود و تعریف جدیدی از واژه‌های عدل و ظلم و حق و باطل ارائه کرد.

ایران، آمریکا را در دهه 50 از کشور و دهه 90 از منطقه بیرون راند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هیچ‌کس تصور نمی‌کرد روزی در این کشور رژیم سلطنتی نباشد، گفت: مردم ایران در دهه 50، آمریکا را از ایران بیرون و در دهه 90 آنها را از منطقه خارج کردند، امروزه آمریکا و رژیم صهیونیستی قدم به قدم در منطقه به عقب می‌روند و «هنری کسینجر» مدتی قبل عنوان کرده بود ایران از کشوری منزوی به یک کشور قدرتمند و تعیین کننده در معادلات جهان تبدیل شده است.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه برخی نسبت به موفقیت‌های انقلاب دچار تردید شده‌اند، اظهار کرد:‌ ایرانی که به نسل جدید تحویل داده شده نسبت به ایران پیش از انقلاب تفاوت‌های چشمگیری دارد، سطح علمی، قدرت نظامی، سطح فرهنگ، فرهنگ‌سازی و سطح معیشتی مردم بسیار بالا رفته است در ایران قبل از انقلاب کشاورزی از بین رفته بود، صنایع عمدتا وابسته و مونتاژ بودند، در ایران 35 میلیون نفری آن زمان شاهد جمعیت دانشگاهی 100 هزار نفره بودیم اما امروز جمعیت کشور دو برابر شده، جمعیت دانشگاهی حدود 5 میلیون نفر یعنی 50 برابر نسبت به آن زمان شده است.

کارآمد بودن مدیران و حذف فساد؛ 2 راهکار مبارزه با مشکلات

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کارآمدی مدیران و از بین بردن فساد را مهم‌ترین مسائل نظام اسلامی دانست و گفت: اگر نتوانیم این دو مسئله را حل کنیم، شاهد عقب‌‌رفت در روند انقلاب اسلامی خواهیم بود، هیچ سازمانی در کشور نباید در زمینه کارآمدی مردود شود، در زمینه فساد هم از گذشته شاهد برخی فسادها بوده‌ایم و از آغاز انقلاب وجود داشته، اما متاسفانه طی چند سال اخیر حجم فساد در کشور افزایش یافته است، بهترین روش برای حل این مسئله راه‌اندازی سیستمی است تا افرادی که در سازمان‌ها و ادارات فعالیت دارند در صورت مشاهده ناکارآمدی یا فساد آنها موارد را با ارائه مدرک به دستگاه‌های قضایی اطلاع دهند، حتی امکان نقد و پیدا کردن مفاسد و ناکارآمدی دستگاه قضایی هم وجود داشته باشد این اقدام دقیقا مطابق با اصل اساسی «امر به معروف و نهی از منکر» است.

خطر هزار فامیل جدید و آقازادگی در جمهوری اسلامی

وی با اشاره به 3 مسئله که در آغازین روزهای پیروزی انقلاب آنها را مطرح کرده بود یعنی خطر هزار فامیل، آقازادگی و نسل سومی که انقلاب را ندیده‌اند و می‌خواهند آن را تحویل بگیرند، آقازادگی را یکی از دیگر از مشکلات انقلاب اسلامی دانست و گفت: بعد از دفاع مقدس پیش‌بینی می‌کردم موضوع آقازادگی و وجود هزار فامیل جدید در کشور شایع شود، یکی از مشکلاتی هم که نظام اسلامی بعد از پیامبر(ص) را مخدوش کرد مفاسد و آقازادگی مسئولان عصر خلیفه سوم بود، امیر‌المومنین(ع) با چنین تفکری مبارزه کرد که سه جنگ واقع شده در زمان حضرت علی(ع) مبارزه با همین مفاسد بود امروز هم اگر قصد مبارزه با همین فساد را داشته باشیم برخی حاضر هستند در کشور جنگ به راه بیاندازند و جنگ داخلی راه خواهد افتاد.

رحیم پورازغدی با بیان اینکه می‌تواند در کشور با فساد مبارزه کرد، افزود: می‌توان به افرادی که از وجود فساد با ارائه سند و مدرک خبر می‌دهند علاوه بر حمایت همه‌جانبه و تأمین امنیت با پاداش نقدی هم تجلیل کرد، فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در زمینه رفع فساد در همین زمینه و کاملا دقیق است، سیستم نظارت و روش حسابرسی باید تغییر یابد، الکترونیکی کردن روش‌ها و شیشه‌ای و شفاف‌کردن مبادلات اقتصادی باید صورت گیرد.

وی با اشاره به وجود افراد دو تابعیتی در راس امور و اینکه این مسئله خلاف قانون است، تصریح کرد: فعالیت مسئولی که تمام اعضای خانواده و اقوامش خارج از ایران هستند و مدام در رفت‌وآمد است، برای کشور مضر و خطرناک است، کسی که خانواده‌اش خارج از کشور زندگی می‌کنند، چرا باید مسئولیتی داشته باشد؟ حذف اشخاص فاسد و اصلاح ردیف‌های مدیریتی ناکارآمد از روش‌های دیگر مبارزه با فسادها است.

کارآمدی جزئی از مشروعیت است؛ مسئول ناکارآمد مشروعیت ندارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با توضیح پیرامون واژه «کارآمدی» گفت: برخی افراد گمان می‌کنند اگر کسی پاک و صالح بود شایسته مدیریت است، گرچه از کارآمدی برخوردار نباشد، اما باید به خاطر داشت در منطق اسلام کارآمدی جزئی از مشروعیت است، علم و عدالت همواره در پیوند با یکدیگر بوده‌اند کسی که توانایی لازم را برای انجام کاری ندارد حرام است بر سر آن بماند، ماندن چنین افرادی در آن سمت‌ها نامشروع است.

رحیم‌پور مهمترین چالش نظام جمهوری اسلامی را «چالش کارآمدی مدیران» در جمهوری اسلامی دانست و عنوان کرد: مسئولان قوا و مدیران به جای حرف زدن باید عمل کنند هر کس باید مشخص کند کارآمدی در نهاد متبوعش چیست و پس از گذشت چند ماه با آمار دقیق چه میزان از اهداف آن نهاد محقق شده است، نیازمند جهاد اداری هستیم که به سرعت زمان، پول و امید تلف شده در دستگاه‌های اداری به صفر برسد.

مسئول سؤال طرح نمی‌کند، پاسخ می‌دهد!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح رفراندوم در کشور گفت: اینکه برخی از افراد صحبت از رفراندوم می‌کنند به نوعی می‌خواهند با طرح این مسائل از پاسخگویی در مسئولیت‌های خود طفره می‌روند، باید منتظر باشیم در دو سال آینده بیشتر شاهد این مباحث در کشور باشیم، شاید در این مدت شاهد بحث‌های کلامی، فلسفی، فقه سیاسی، بحث‌های مربوط به اصالت قرآن که آیا قرآن حادث است یا قدیم؟ باشیم. هیچ کشوری در مورد اصل حاکمیت خود رفراندوم برگزار نمی‌کند و تنها حکومتی که این رفراندوم را برگزار کرده است انقلاب اسلامی بود و طبق قانون اساسی می‌توان در مورد عملکرد بخش‌ها و تصمیم‌گیری در مورد روش‌های نظام رفراندوم برگزار کرد. مسئول سوال طرح نمی‌کند، جواب می‌دهد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم جمهوری اسلامی بماند، باید بدانیم هیچ مشکلی در مبانی نظری و شعارهایمان نداریم، هزینه‌ها پرداخت شده و هیچ زمانی مانند حالا چنین بستری برای اصلاحات وجود نداشته، مشکل در لایه‌های مدیریتی و چالش‌های ناکارآمدی مسئولان است. باید این پرسش مطرح شود که عقل نظری پاسخگوی بسیاری از سوالات است، اما عقل عملی چه جایگاهی دارد؟ کارآمدی یعنی مردم و ارباب رجوع بفهمند شما درست کار می‌کنید حتی اگر کار او انجام نشود. احساس ناکارآمدی از خود ناکارآمدی بدتر است، برخی تلاش دارند این را جا بیندازند که همه ناکارآمدند، همه فاسدند، با فسادها و ناکارآمدی مسئولان باید برخورد شود اگر نه احساس ناکارآمدی که ترویج شد، یاس اجتماعی را موجب می‌شود و این صد برابر خطرناک‌تر از خود ناکارآمدی و خود فساد است.

انتهای پیام/

captcha