پنجمین همایش سلامت معنوی به کار خود پایان داد
کد خبر: 3692088
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷

پنجمین همایش سلامت معنوی به کار خود پایان داد

کانون خبرنگاران نبأ ــ پنجمین همایش سلامت معنوی که در روزهای 26 و 27 بهمن ماه در شهر مقدس قم برگزار شده بود، به کار خود پایان داد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا نبأ؛ در این همایش دو روزه مباحثی همچون مبانی سلامت معنوی و روش شناسی، آموزش و ارتقای سلات معنوی در خانواده، سلامت معنوی در دوران کودکی و نظام آموزش و پرورش، آموزش سلامت معنوی در نظام سلامت و آموزش عالی و نقش مسئولین و مشارکت اجتماعی در سلامت معنوی بحث و گفتگو شد.
در اولین نشست روز دوم و در مجموع چهارمین نشست از همایش سلامت معنوی  با موضوع  «آموزش سلامت معنوی در نظام  سلامت و آموزش عالی» به ریاست  محمدعلی محققی معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی، آقایان عین الهی استاد دانشگاه شهید بهشتی و سید ضیاءالدین تابعی استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی به ایراد سخنرانی پرداختند. در این نشست سید جمال الدین سجادی عضو پیوسته فرهنگستان، مقدم نیا عضو پیوسته فرهنگستان، خرمی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم حضور داشتند.
 
محمدعلی محققی در ابتدای این پنل گفت: آنچه که به عنوان میراث در دست دانشگاه ها قرار گرفته است متاسفانه عمدتاً اقتباس گرفته از نظام آموزش کلاسیک غربی است که در جنبه های مختلف به خصوص معنویت دارای رویکرد سکولار است و در بعضی جهات هم حتی رویکرد دین ستیزانه داد.
 
وی افزود: آنچه که باید صورت گیرد این است که این وضعیت را بر پایه ارزش های اسلامی و معنویت های برخاسته از دین مبین اسلام و جامعه ارزشمند اسلامی دگرگون کنیم و این امر تنها با الهام گرفتن ازعلم استادان بزرگوار، چه کسانی که در قید حیات هستند و چه کسانی که مرحوم شده اند، همانند مرحوم استاد دکتر محمدمهدی اصفهانی، امکان پذیر است.
 
سید ضیاءالدین تابعی نیز در خصوص موضوع طب متعالیه گفت: ظب متعالیه با در نظر گرفتن پیرایه های طب سنتی و مباحث طب فعلی، به شناخت انسان از بدن خود می پردازد. روند طب و پزشکی به این صورت بوده که به چهار قسمت تقسیم می شود. طب سنتی ((traditional medicine))،  طب فعلی و طب نوین و طب متعالی.
 
سجادی، عضو پیوسته فرهنگستان در ادامه این بحث گفت: در طب مدرن مباحثی همچون نوروساینس و نورو کاگنتیو مطرح می شود و در طب متعالی آثار روح بر مولکول نیز مورد بحث قرار می گیرد. هر صحبتی که در مورد تحول در کشور صورت می گیرد باید با دید تمدن اسلامی باشد. وقتی صحبت از تمدن اسلامی می شود منظور اینست که علم در درون تمدن شناخت می شود؛ تمدن اسلامی یعنی علم اسلامی و باید دانست که علم اسلامی را با واژه شناسی غربی نمی شود ایجاد کرد.
 
در نشست دوم و در مجموع پنجمین نشست این همایش دو روزه با موضوع «نقش مسئولان و مشارکت اجتماعی در سلامت معنوی» با ریاست حسن ابوالقاسمی دبیر علمی همایش، طیب نیا مدیرعامل بنیاد آلا به سخنرانی پرداخت.
 
ابوالقاسمی در ابتدای سخنانش گفت: ما پزشکان عادت داریم بیشتر از سلامت جسمانی صحبت کنیم اما  به موضوعات اخلاق پزشکی کمتر توجه می شود؛ در حالی که جسم انسان بسیار متاثر از روح انسان است. در ادبیات جامعه شناسی 5 نهاد اصلی وجود دارد که عبارتند از خانواده، نهادهای تعلیم و تربیت، دین و فرهنگ، نهادهای اقتصادی و سیاست.
 
وی تعریف نهج البلاغه از سلامت معنوی را همان قلب سلیم عنوان کرد و گفت: کارکرد قلب 3 بعد دارد؛ به ترتیب ادراک انسانی، عواطف انسانی و رفتار هستند؛ فردی دارای سلامت معنوی است که قلب او از این 3 جنبه کامل باشد.

طیب نیا افزود: عوامل مؤثر بر سلامت معنوی فرد، خانواده، جامعه و حاکمیت است و در بحث حاکمیت اصطلاحی به نام هنجارهای اجتماعی وجود دارد؛ هنجارهای اجتماعی از این نظر اهمیت دارند که افراد جامعه تلاش می کنند خود را به این هنجارها نزدیک کرده و در نتیجه فرآیند جامعه پذیری ایجاد می شود.
 
در ادامه نشست اعضای پنل به سخنرانی پرداختند؛ دکتر ناصر سیم فروش رئیس گروه قرآن، عترت و سلامت گفت: توجه به قرآن و نماز از دوران کودکی بسیار می تواند در تامین سلامت معنوی و موفقیت فردی مؤثر باشد. کتاب های درسی ما در دانشگاه همه خارجی است و اساتید ما باید کتاب های منبع بنویسند.

مصری عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی در ادامه بیان کرد: استفاده از تجربه نخبگان و آموزه های وحیانی در جهت فرهنگ سلامت بسیار اهمیت دارد.
 
وی بیان کرد: نهاد هایی مانند وزارت بهداشت، بنیاد های خیریه، بهزیستی و آموزش و پرورش می توانند در پیشرفت فرهنگ سلامت موثر باشند برای مثال در بحث ساختار سلامت گرای وزارت بهداشت ابلاغیه ای داریم که در بحث سلامت معنوی می تواند موثر باشد.

شعربافچی زاده نیز در سخنانی گفت: در حوزه سلامت باورها و رفتارها باید معنوی باشد. احترام به باورهای دینی و معنوی بیماران به خصوص از سوی پرستاران بسیار اهمیت دارد زیرا پرستاران ساعات زیادی را با بیماران می گذرانند.
 
در انتهای این همایش از دو نفر از شرکت کنندگان برتر بخش ارائه پوستر تجلیل و قدردانی شد. 


سیدمحمدمهدی موذن
 
/ انتهای پیام

captcha