اجرای طرح پژوهشی «پایبندی به قرآن کریم» در سطح ملی
کد خبر: 3692189
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
فروغی خبر داد:

اجرای طرح پژوهشی «پایبندی به قرآن کریم» در سطح ملی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر اجرایی طرح «نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران» با عنوان «پایبندی به قرآن کریم» از اجرای این طرح در سطح ملی خبر داد.

«پایبندی به قرآن کریم»، مبنای سیاست‌گذاری دستگاه‌های فرهنگی و دینی باشد

سیدعلیرضا فروغی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی و مدیر اجرایی طرح «نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران» با عنوان پایبندی به قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، در رابطه با این پژوهش قرآنی اظهار کرد: پژوهش‌های نظری و بنیادین در مورد دقایق و حقایق ساحت مقدس قرآن کریم بسیار انجام ‌می‌شود، اما انجام یک مطالعه تجربی که در واقع به ما وضعیت قرآنی و نحوه مواجهه جامعه با قرآن، همچنین، درکی که جامعه از قرآن دارد و نیز نحوه پدیدار شدن قرآن بر جامعه ما، نیازمند یک مطالعه تجربی بود که ما موفق شدیم این کار را با الهام از مدل دین‌داری ایرانیان که در معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده بود، طبق همان مدل و مقیاس در بحث قرآن کریم انجام دهیم.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: طی اجرای این برنامه مطالعاتی و تحقیقاتی درواقع پایبندی، اهتمام، التزام و تعهد به قرآن کریم را در حوزه‌های اعتقادی، عواطف و احساسات قرآنی، اعمال معطوف به قرآن، پیامدهای قرآنی و نیز دانش قرآنی سنجیدیم.
فروغی با بیان اینکه تاکنون کار اختصاصی که به این صورت انجام شود برای قرآن کریم نداشته‌ایم، تصریح کرد: در پیمایش‌های عمومی و تخصصی در حوزه دین‌داری، تک سؤالاتی در مورد قرآن مانند اینکه قرآن کلام خداوند و حقیقت محض است و ... داشته‌ایم، اما اینکه در یک پیمایشی تعداد 70 سؤال از مخاطبان مبتنی بر یک مدل نظری پرسیده شود، این امر اولین باری است که در کشور انجام می‌شود.

مدیر اجرایی طرح «نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران» در رابطه با اجرای این طرح تحقیقاتی در سطح ملی نیز با بیان اینکه نمونه استانی تمام کارهایی که تاکنون در دفتر پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده، به این نیت بوده است که این فعالیت‌ها در سطح ملی نیز انجام شود. هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شده که ان‌شاء‌الله بتوانیم در گام دوم، این پژوهش ملی را در سطح کل کشور داشته باشیم.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی در پایان اظهار کرد: هدف اصلی این است که این داده مبنای سیاست‌گذاری دستگاه‌های فرهنگی و دینی قرار گیرد یعنی سازمانی مانند سازمان دارالقرآن الکریم باید ارزیابی دقیقی از وضعیت بیرونی جامعه در حوزه قرآن کریم داشته باشد لذا با انجام پیمایش‌های متعدد و به صورت طولی می‌توانیم وضعیت رفتاری، اعتقادی، عاطفی و مناسکی جامعه را دقیقا رصد کنیم که با این نیت موج‌های بعدی تحقیقاتی در این زمینه نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام

captcha