تعزیه‌خوانی مشهد رو به افول است/ دغدغه‌مند نبودن مسئولان در این حوزه
کد خبر: 3692299
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲

تعزیه‌خوانی مشهد رو به افول است/ دغدغه‌مند نبودن مسئولان در این حوزه

گروه فرهنگی - مسئول مؤسسه طلایه‌داران تعزیه خراسان اظهار کرد: در سال‌های اخیر تئاترهای غیرمذهبی پیشرفت زیادی داشته و جای امیدواری است اما به همان اندازه بحث تعزیه‌خوانی رو به افول است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مؤسسه طلایه‌داران تعزیه خراسان به منظور ارتقای هنر سنتی و آیینی تعزیه و افزایش آن در جامعه، ایجاد شد، هنرمندان این مؤسسه از ۱۵ سال پیش در قالب هیئت جوانان بنی‌هاشم فعالیت کرده و با گرفتن مجوز شخصیت حقوقی پیدا کردند.

مؤسسه طلایه‌داران تعزیه خراسان به سرپرستی سید محمد کاظمی، طی این سال‌ها توانست جایگاه خوبی را در بین مردم پیدا کند و در مناسبت‌های مختلف به ویژه دهه فاطمیه(س) نمایش تعزیه‌خوانی را به روی صحنه ببرد.این در حالی است که از این مؤسسه همزمان با افتتاحیه کانون تعزیه خراسان رضوی تقدیر شد اما بعد از این همه سال فعالیت، اکنون به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت مسئولان و مردم با دشواری‌های زیادی همچون از دست دادن مکان رو به رو شده است.

سید محمد کاظمی، مسئول مؤسسه طلایه‌داران تعزیه خراسان، در گفت‌وگو با ایکنا، با ابراز گله‌مندی از عدم حمایت مسئولان و مردم از نمایش تعزیه، اظهار کرد: طی این سال‌ها برگزاری تعزیه در مشهد، بازخورد خوبی از مردم و مسئولان در زمینه مباحث مالی و... نداشتیم، به همین خاطر تمام تمرکز خود را بر روی اجرای شهرستان گذاشتیم.

وی با بیان اینکه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، نسبت به نمایش تعزیه که جذاب‌ترین نمایش مذهبی در سطح جهان است، کم لطفی‌هایی دارد، ادامه داد: ما در این حوزه در کشور سردمدار هستیم، اما مسئولان امر طی این چند سال فعالیت جدی در زمینه تعزیه، هیچ حرکتی برای گسترش آن انجام ندادند.

بحث تعزیه‌خوانی رو به افول است

کاظمی عنوان کرد: در سال‌های اخیر تئاترهای غیرمذهبی پیشرفت زیادی داشته و جای امیدواری است اما به همان اندازه بحث تعزیه‌خوانی رو به افول است.

مسئول مؤسسه طلایه‌داران تعزیه خراسان بیان کرد: دفتر تعزیه‌ای که در مشهد، واقع  در مجتمع هاشمی‌نژاد داشتیم، به دلیل اختلاف مالی بیمارستان هاشمی‌نژاد، از ما گرفته شد و ما  سرگردان هستیم، به همین دلیل تمرکزمان را برای اجرای تعزیه از شهر مشهد برداشتیم.

عدم حمایت مسئولان از تعزیه موجب آسیب آن شده است

وی در پاسخ به این سؤال که دلیل گرایش و علاقه‌مندی  شهرستان‌ها به تعزیه نسبت به مشهد چیست، افزود: متولی اصلی این نمایش مردم هستند و ورود ارگان‌های دولتی بدون حمایت از نمایش تعزیه موجب صدمه دیدن آن شده است.

مسئولان مشهد دغدغه برگزاری تعزیه ندارند

کاظمی در ادامه گفته‌های خود به تفاوتی که در اجرای نمایش در شهرستان‌ها و مشهد وجود دارد، پرداخت و افزود: تفاوت اجراها در این است که مسئولان مشهد دغدغه برگزاری تعزیه را ندارند، همچنین استقبالی که از این نمایش در شهرستان‌هایی همچون کاشمر، نیشابور و سبزوار می‌شود، در مشهد وجود ندارد البته بخشی از آن مربوط به همیاری مردم می‌شود که علاقه زیادی به این نمایش دارند.

مسئول مؤسسه طلایه‌داران تعزیه خراسان اظهار کرد: گرفتن مجوز در مشهد فرایند طولانی و گاه سنگینی را به همراه دارد زیرا از نظر مکان برگزاری باید با شهرداری هماهنگ شود و از نظر مالی با ارشاد و پیگیری زیادی را هم می‌طلبد.

وی ادامه داد: مقدمات اجرای نمایش تعزیه در مشهد، به ویژه در زمینه مکان فراهم نیست، همه این مسائل باعث می‌شود که نتوانیم در زمینه اجرای نمایش تعزیه در مشهد موفق باشیم.

کاظمی عنوان کرد: مسئولان فعلی امر در زمینه تعزیه چه در حوزه ارشاد و شهرداری و حتی میراث فرهنگی بودجه‌ای را به این امر اختصاص نمی‌دهند با اینکه این نمایش ثبت ملی نیز شده است.

مسئول مؤسسه طلایه‌داران تعزیه خراسان ادامه داد: در شهرستان‌ها هم زمینه اجرا بهتر بوده و مردم و مسئولان بیشتر همکاری می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که کانون تعزیه خراسان رضوی در حوزه هنری چه وظیفه‌ای در قبال کانون‌های زیرمجموعه خود دارد، تصریح کرد: اسفندماه سال گذشته، اتفاق خوبی که در تعزیه افتاد، بحث ایجاد کانون هنرهای آیینی و تعزیه بود که زیر نظر انجمن هنرهای نمایشی فعالیت می‌کند.

کاظمی افزود: در این زمینه با همکاری مؤسسه طلایه‌دارن خراسان، همایشی برپا شد و در آن همه مسئولان هنری مشهد و هنرمندان تعزیه حضور داشتند، بعد از همایش طرح‌های مختلفی در زمینه ساماندهی گروه‎های تعزیه از جهت اختصاص مکان و تلفیق تئاتر و تعزیه ارائه شد و پیگیری جدی هم داشتیم اما یکی از آن طرح‌ها به تصویب نرسید.

مسئول مؤسسه طلایه‌داران تعزیه خراسان عنوان کرد: کانون طلایه‌داران موجب رغبت خیلی از تعزیه‌خوان‌ها به اجرای تعزیه شده بود اما از این ظرفیت استفاده نشد.

وی ادامه داد: سال گذشته طرح‌های مختلفی را جهت برگزاری اولین سوگواره تعزیه‌خوانی در محرم و صفر، به رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مشهد ارائه کردیم و پیگیری زیادی به دلیل مشکل مالی و ساماندهی بحث تعزیه و شکل‌گیری مناسب و قوام آن در مشهد انجام دادیم که بلاتکلیف ماند.

کاظمی تصریح کرد: با توجه به اینکه ظرفیت مناسبی در شهر مشهد وجود دارد، ما می‌توانیم بحث تعزیه‌خوانی را به عنوان یک بسته فرهنگی به زائران ارائه کنیم اما همه چیز به یک‌باره از بین رفت.

اجرای تعزیه توسط گروه‌های دوره‌گرد

مسئول مؤسسه طلایه‌داران تعزیه خراسان افزود: اکنون بهشت رضا(ع) مشهد، تنها جایی است که در آن تعزیه اجرا می‌شود البته با اجرای گروه‌های دوره‌گرد ولی مشکلی که اینجا وجود دارد آن است که این گروه‌ها چهره تعزیه را خراب می‌کنند زیرا تخصص کافی را در این حوزه ندارند.

captcha