لزوم نخبه‌پروری و جریان‌سازی در حوزه هنر دینی/ زمان ارائه آمارهای بی‌خاصیت سرآمده است
کد خبر: 3692393
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
خانچی عنوان کرد:

لزوم نخبه‌پروری و جریان‌سازی در حوزه هنر دینی/ زمان ارائه آمارهای بی‌خاصیت سرآمده است

گروه هنر ــ خواننده موسیقی دینی و ارزشی اظهار کرد: در حوزه هنر دینی باید از انجام برنامه‌های دهان‌پُرکن و پُرطمطراق پرهیز کرد و مسئولان را مجاب کرد تا از فعالیت‌های نخبگان حمایت کنند.

لزوم نخبه‌پروری و جریان‌سازی در حوزه هنر دینی/زمان ارائه آمارهای بی‌خاصیت سرآمده است

حسن خانچی؛ خواننده موسیقی دینی و ارزشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: همیشه و هر ساله در مقاطعی از سال همچون مناسبت ایام فاطمیه(س) صحبت بر سر این مسئله است که در حوزه فرهنگ و هنر به منظور عرض ارادت به ساحت معصومین(ع) چه کاری انجام داده‌ایم؟ اینکه چرا کم‌کار بودیم؟ و معمولاً هم پاسخ این است که بودجه‌ای در اختیار نداریم و نهایت دوستان مسئول به ارائه آمارهایی بسنده می‌کنند که به این شکل، توجیهی برای به قهقهرا رفتن تولیدات فرهنگی و هنری در حوزه دین داشته باشند.

وی ادامه داد: بارها در گفت‌و‌گوهایی پیرامون مسائل و موضوعات مختلف در حوزه موسیقی دینی  به این نکته اشاره کرده‌ام که وظیفه همه سازمان‌ها و نهادهایی که در حوزه فرهنگ و هنر دینی فعالیت می‌کنند و یا حتی فعالیت در چنین حوزه‌هایی وظیفه و رسالت ذاتی آنها است که به فعالیتی مؤثر و مستمر در این حوزه بپردازند.

خانچی تصریح کرد: ما تنها نباید این مسئولیت را به گردن ارشاد بیندازیم، بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی خارج از ارشاد نیز باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشند و مثلاً اکنون که در ایام فاطمیه(س) به سر می‌بریم این مطالبه‌گری از تک تک آنها صورت گیرد که در این زمینه چه کارهایی را انجام داده‌اند.

این خواننده موسیقی دینی و ارزشی با اشاره به اینکه خوانندگی 15 قطعه موسیقی در رثای حضرت فاطمه زهرا(س) را به عهده داشته است گفت: چرا این تلقی و طرز تفکر وجود دارد که به طور مثال سازمان دارالقرآن‌الکریم تنها باید در زمینه اموری که به طور مستقیم به قرآن مرتبط است، کار انجام دهد که البته اگر سازمان دارالقرآن را تنها محدود و منحصر به اینگونه فعالیت‌ها بدانیم نیز باید گفت که کار شاخصی صورت نگرفته است و آیا این سازمان در زمینه انشاد قرآنی کار جریان‌ساز و ویژه‌ای را به انجام رسانده است؟ توزیع چندصدهزار مجلد قرآن هرچند که امری ضروری است اما آیا هدفمند است؟

وی افزود: این درست که بودجه فرهنگی و هنری کاهش یافته است و نمی‌توان همچون گذشته به جریان‌سازی فرهنگی در حوزه دین پرداخت اما آیا نباید همین میزان بودجه محدود هم مدیریت شده و صرف اموری شود که مثمرثمر بوده و تأثیر شگرف در ترویج فرهنگ دینی و ارزشی در کشور داشته باشد.

خانچی تأکید کرد: اشاره کردم به اینکه وقتی از مسئولان مطالبه‌گری در مورد برنامه‌ها و اهداف سازمانی آنها به عمل می‌آید، فوراً به ارائه آمارهایی دهان پُرکن و پُرطمطراق می‌پردازند در حالیکه در شرایط کنونی که مشکل اصلی کسری بودجه در حمایت و پشتیبانی از تولیدات فرهنگی است مسئله مهم این است که این بودجه در چه راهی صرف می‌شود؟ آیا تربیت و حمایت از هنرمندان و فعالان فرهنگی که در آمارهای مسئولان مشهود است مستمر و پایدار بوده و توانسته جریان‌سازی مطلوبی داشته باشد و یا نه تنها تبدیل به یک جریان مقطعی و گذرا شده است؟ در این روند جایگاه هنرمندان و اهالی فرهنگ نخبه که فعالیت آنها می‌تواند خلأهای فرهنگی به منظور جلوگیری از فرهنگ ضددینی را پُرکند کجاست؟

وی در پایان گفت: به نظرم این پرسش‌ها و بسیاری از پرسش‌های دیگر در این حوزه موضوعاتی است که همچنان بی‌پاسخ مانده است و من و بسیاری از فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز قادر به پاسخگویی در مورد آنها نیستیم، این امر نیاز به یک رویکرد چالشی دارد که باید مسئولان بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی به ارائه توضیحاتی قانع‌کننده، بپردازند و تصور می‌کنم به این واسطه رسالت ایکنا و بسیاری از رسانه‌های حوزه دین و اندیشه، سنگین‌تر می‌شود که با هم‌افزایی و تعامل با یکدیگر پروژه‌ای را آغاز کرده که طی آن مسئولان در این مورد با ذکر سؤالاتی همچون مدیریت بودجه فرهنگی به چالش کشیده شوند تا به این واسطه زمان ارائه آمارهای سازمانی بی‌مصرف و خنثی آنها نیز در زمینه فعالیت‌های دینی و ارزشی که آنها را به انجام می‌رسانند به پایان رسد.  

انتهای پیام 

 

     

captcha