خطبه فدکیه در عزاداری فاطمیه(س) تبیین شود
کد خبر: 3692411
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

خطبه فدکیه در عزاداری فاطمیه(س) تبیین شود

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم تأکید کرد: در این ایام ضمن عزاداری باید محتوای سخنان حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه نیز تبیین و تدریس شود.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی جوادی آملی 28 بهمن در ادامه مباحث تفسیری خود در مسجد اعظم ‌ گفت: خداوند آسمان و زمین را مسخر انسان کرده است و چیزی در جهان نیست که از سفره فیض الهی نباشد و انسان حتی از سیاه چاله‌های کرات می تواند بهره علمی ببرد‌

وی با بیان اینکه هیچ موجودی نیست که در برابر بشر به تسخیر در نیاید، اظهار کرد: البته خدا فرمود اگر مسیر توحید را پیمودید مسیر الهی نیز باز است و اگر خلاف آن بروید در این صورت نعمت‌های الهی تغییر خواهد کرد؛ زیرا سنت خدا این نیست که فیضی را پس بگیرد ولی اگر کسی که منافق و کافر است خودش، آن را پس می‌زند.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه برخی کفر و نفاق اعتقادی و برخی کفر و نفاق عملی دارند، تصریح کرد: خداوند فرمود مومنان و متقین همواره پیروز هستند بنابراین نباید حزن و اندوه و سستی داشته باشند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: ممکن نیست ملتی کاری برای خدا بکند و خداوند آن را به نتیجه نرساند؛ البته شیطان رابطه انسان را با خدا قطع می‌کند و ذکرالله را از انسان دور می‌کند.

وی با اشاره به براهین امام رضا (ع) در مناظرات توحیدی تصریح کرد: امام با یک کافر و ملحد می‌نشست و احتجاج می‌کرد و شاگردان ائمه هم باید این طور باشند.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: مسلمین در صدر اسلام با دست خالی و با خوردن خرما و با چوب بر مشرکان مسلحی که کباب می‌خوردند و اسلحه داشتند پیروز شدند و در فتح مکه نیز این طور بود.

وی افزود: در جریان فتح مکه ابوسفیان قدم می‌زد و از شکست خودشان متعجب بود؛ پیامبر فرمود ما با قدرت غیبی خدا پیروز شدیم.

این مرجع تقلید تاکید کرد: خداوند فرمود کاری از نفاق و کفر پیش نمی‌رود و تنها پیروزی برای اسلام و مسلمین است، بنابراین باید شیطان را جدی بگیریم و هر وهم و خیالی پیش آمد آن را بر قرآن و سنت عرضه کنیم.

وی افزود: شیطان دائما انسان را به مال و نگاه حرام و زیر میزی و رومیزی دعوت می‌کند که آژیر خطر برای ما است و باید با یاد خدا به پناهگاه برویم که این هم صرفا با گفتن اعوذ بالله درست نمی شود بلکه عملا باید از شیطان به خدا پناه ببرد.

وی همچنین با اشاره به عزاداری فاطمیه تصریح کرد: در این ایام ضمن عزاداری باید محتوای سخنان حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه نیز تبیین و تدریس شود.

captcha