محتوای فاطمی؛ ترجیع‌بند مشترک صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3692499
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴

محتوای فاطمی؛ ترجیع‌بند مشترک صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها روز 28 بهمن‌ماه بیشتر خبرهای خود را به اخباری پیرامون ایام فاطمیه اختصاص داده‌اند.

ایام فاطمیه ترجیع‌بند مشترک صفحات معارفی رسانه

به گزارش خبرنگار ایکنا صفحات معارف رسانه‌ها امروز 28 بهمن‌ماه حجم زیادی از خبرهای خود را با توجه به ایام فاطمیه منتشر کرده‌اند.
روزنامه کیهان گزارش اصلی خود را به مطلبی پیرامون خطبه فدکیه اختصاص داده است. فارس نیز زمان برگزاری آزمون انتخابی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن را اطلاع‌رسانی کرده است.
تسنیم نیز در گفت‌وگویی به بررسی شباهت‌های حضرت زهرا(س) و حضرت مریم(س) پرداخته است. ایسنا تنها خبر امروز خود(تا ساعت 14) را به اعلام زمان برگزاری نشست‌های «فاطمه(س) و جامعه امروز» اختصاص داده است.
خبرگزاری مهر از یازدهمین دوره مسابقات سراسری قران دارالقرآن امام علی(ع) خبرهایی مخابره کرده و ایرنا نیز تنها خبر خود را به برنامه‌های رادیو قرآن به مناسبت ایام فاطمیه اختصاص داده است.
باشگاه خبرنگاران جوان به احکام ایام فاطمیه اشاره کرده و میزان نیز از سفر معاون قران و عترت وزیر ارشاد به استان سیستان و بلوچستان خبر داده است. خبرگزاری کتاب نیز از برگزاری نکوداشت «محمود رزاقی» مولف و شاعر اهل بیت خبر داده است. در ادامه نگاهی گذرا به خبرهای معارفی منتشر شده در رسانه‌ها انداخته‌ایم.
کیهان
روزنامه کیهان امروز در صفحه معارف خود گفتاری پیرامون پیام‌های مهم خطبه فاطمه زهرا(س) با عنوان «فاطمیات؛ منشور ابدیت ارزش‌ها» داشته است.
در بخشی از این گزارش که به قلم استاد «محمدرضا حکیمی» نگارش یافته آمده است؛ «یکی از مسائل بسیار مهم در سخنرانی فاطمی، مضامین بسیار با اهمیت آن است که همه، سرفصل‌های رشد فردی و تعالی اجتماعی و شعور سیاسی و حضور حماسی است؛ در همه اعصار بشریت.
نگارنده سپس ارجاعی به «محدث معروف بهاالدین اربلی(م:۶۹۲ق)» در مورد این خطبه داده و آن را به قول این مورخ برجسته؛ خطبه‌ای عنوان کرده است که از آن فروغ نبوت می‌تابد و بوی خوش رسالت از آن می‌تراود و شیعه و سنی آن را در کتاب‌های خود نقل کرده‌اند.
نگارنده در بخش دیگری از گزارش خود با اذعان به این موضوع که به این امر می‌اندیشد که «خطبه فاطمیه» را از حوزه این نامگذاری نامناسب (فدکیه) نجات دهد؛ به اصوال مطرح شده در این خطبه اشاره کرده و آورده است، «من این اصول را، فاطمیات نامیده‌ام… آری، حقایق اصلی اسلام با قیام فاطمی حفظ شد و سپس به قرون بعد کشید، تا عصر طلایی تمدن اسلامی که به تصدیق همه مورخان عالم، از شرق و غرب، همین تمدن اسلامی بود که نهضت ادبی و فرهنگی اروپا(رنسانس) را پدید آورد».
محمدرضا حکیمی در ادامه تعالیم و حقایق این خطبه گرانسنگ را به 12 اصل از جمله؛ توحید، نبوت، درگذشت پیامبر اسلام(ص)، امت و تبلیغ، قرآن و ... تقسیم کرده است و برای هر کدام از آنها مواردی را مطرح کرده است.
صفحه معارف کیهان دومین مطلب خود را به بحث نماز و نگاهی به آثار و اسرار نماز از دیدگاه قرآن داشته است.
در این گزارش ابتدا نماز نشانه بندگی معرفی شده و پس از آن آمده است؛ «نماز واژه‌ای فارسی به معنای کرنش، سرفرودآوری برای تعظیم و اطاعت و نشانه‌ای از بندگی، اطاعت و فرمانبرداری است. (برهان قاطع، ص 1145؛ لغت‌نامه، دهخدا، ج 13، 20100) در عربی و در کاربردهای قرآنی واژه صلاه در معانی چندی از جمله نماز، دعا و نیایش (توبه، آیه 103)، رحمت و ترحم (بقره، آیه 157)، دین و آیین (هود، آیه 87) به کار رفته است».
در بخش دیگری از این گزارش آمده است؛ «از آیات قرآن به دست می‌آید، که مهم‌ترین نشانه بندگی و عبودیت و عبادت، نماز است. نماز دارای ارکان و اذکاری است که هر یک از آن ارکان خود به تنهایی بیانگر ارزش و اهمیت نماز و جایگاه ویژه آن در تحقق‌بخشی معنای بندگی، عبودیت و عبادت است. به عنوان نمونه، رکن سجده، بیانگر درک عظمت مسجود، اطاعت، فرمانبرداری و پذیرش سلطه و تسخیر اوست».
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی خود از 10 خبر منتشر شده دو خبر را به بارگذاری فایل صوتی اختصاص داده است. دو فایل صوتی از تلاوت «شهریار پرهیزکار» و «محمدرضا پورزرگری».
این خبرگزاری همچنین در خبر دیگری که مربوط به جلسه هفته گذشته یکی از کارگروه‌های کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم است، از مشخص شدن ترکیب اعضای کارگروه «قرآن، نشر و تبلیغات» این کمیسیون خبر داده است. بر اساس این خبر وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و سازمان بسیج برای عضویت در کارگروه پیشنهاد شد‌ه‌اند تا در جلسه آینده کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد.
اعلام ویژه‌برنامه‌های ایام فاطیمه در شبکه قرآن و معارف سیما، معرفی معان اجرایی و علمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و معرفی سازمان بسیج به عنوان یک نهاد مستقل در ستاد راهبردی طرح ملی حفظ از دیگر خبرهای منتشر شده در روز 28 بهمن‌ماه خبرگزاری فارس است.
اعلام زمان برگزاری آزمون انتخابی نمایندگان ایران در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان جهان اسلام خبر دیگر فارس در این روز است که بر اساس آن آزمون انتخابی روز دوم اسفندماه برگزار می‌شود. همچنین خبر برگزاری یازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن دارالقرآن امام علی(ع) از صبح امروز از دیگر خبرهای فارس است که در آن بر حضور 4600 شرکت کننده تأکید شده است.
خبر دیگر فارس به جشنواره «آواها و نغمات دینی» جشنواره آیات اختصاص یافته است. در این خبر به نقل از معاون اداره‌کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اعلام شده که این جشنواره سال آینده در سطح بین‌المللی برگزار می‌‌شود.
گزارش خبرنگار فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «قاسم اسلامیان امیری» که با عنوان «از تحصیل در دانشگاه علامه طباطبایی تا شهادت هنگام نماز» از دیگر خبرهای این خبرگزاری در اولین روز از آخرین هفته بهمن‌ماه است. در بخشی از این گزارش آمده است؛ «شهید قاسم اسلامیان امیری حافظ کل قرآن بود و در دانشگاه علامه طباطبایی زبان فرانسه می‌خواند اما در مدرسه به بچه‌ها قرآن درس می‌داد، با آغاز جنگ راهی جبهه شد و ۱۱ بار مجروح شد و سرانجام در عملیات والفجر۸ هنگام خواندن نماز به شهادت رسید».
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه قرآن و عترت خود طی گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام خلج، به بررسی شباهت‌های حضرت زهرا(س) و حضرت مریم(س)، پرداخته است. در این گفت‌وگو نزول ارزاق بهشتی به این دو بانوی بزرگوار به عنوان بخشی از شباهت‌ها اشاره شده است.
گزارشی از فعالیت روحانیون جهادی، برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه دوم در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، برگزاری چهارمین جلسه کارگاه آشنایی با علوم حدیث و اعلام ویژه‌برنامه‌های هیئت رزمندگان اسلام در سالروز شهادت فاطمه‌الزهرا(س) از دیگر خبرهای منتشر شده در خبرگزاری تسنیم است. این خبرگزاری همچنین در مطلب دیگری به مناسبت ایام فاطمیه دوم نماهنگ «مرو زهرا» را منتشر کرده است.
تسنیم همچنین در ادامه خبرهای امروز خود در صفحه قرآن و عترت به انتشار بیانات مقام معظم رهبری درباره درخشندگی و نور حضرت زهرا(س) پرداخته است.
تسنیم در خبر دیگری به واکاوی خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) پرداخته و در بخشی از این خبر از روشنگری نسبت به فتنه‌گری‌های شیطان در خطبه فدکیه سخن گفته است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران تنها خبر منتشر شده امروز خود تا ساعت 14 را به برگزاری نشست‌های «فاطمه(س) و جامعه امروز» اختصاص داده است. در این خبر اعلام شده است که این نشست‌ها به همت خانه اندیشمندان علوم انسانی، انجمن اندیشه وقلم و بنیاد اندیشه و احسان توحید در ایام شهادت حضرت زهرا (س) ازساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزاری می‌شود.
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی از اعلام زمان توزیع کارت آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قران کریم خبر داده و در ادامه نیز خبرهایی از آغاز به کار یازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن دارالقرآن امام علی(ع) منتشر کرده است.
پیام آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی به مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) از جمله دیگر مطالب منتشر شده در خبرگزاری مهر است. در این خبر بر گسترش فعالیت‌های قرآنی به برکت انقلاب اسلامی تأکید شده است.
خبرنگار مهر در این روز با مجری طرح ملی تلاوت قران کریم در استان قزوین نیز گفت‌وگویی انجام داده است. سلیمان بهاری در این گفت‌وگو از کمک‌هایی که این طرح به ارتقاء شاخص‌های تلاوت قرآن کریم داشته صحبت به میان آورده است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه معارف خود تا زمان تنظیم این گزارش از به انتشار یک خیر از رادیو قرآن پرداخته است. در این خبر اعلام شده که به مناسبت گرامیداشت ایام فاطمیه(س) ویژه برنامه «سرمشق خورشید» در رادیو قرآن به بررسی خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) می‌پردازد.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز صفحه خود را با اخبار متنوعی به روز کرده است. این خبرگزاری همچون همیشه صفحه خود را با حدیثی از ائمه اطهار و نیز معرفی یکی از شهدای سرافراز کشورمان آغاز کرده است. همچنین در ادامه احکام ایام فاطیمه را نیز در قالب یک گزارش منتشر کرده است.
صد و نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است. این گزارش با عنوان «جنگ ارضی و رویکرد آخرالزمانی یهودیت صهیونیستی» منتشر شده است. بیان جزئیاتی از مراسم تشییع پیکر مطهر دو شهید گمنام، در حوزه علمیه مروی از دیگر خبرهای امروز باشگاه خبرنگاران جوان است.
همچنین در خبر دیگری که به نقل از معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران بیان شده، از اقامه مجالس عزای فاطمی در 130 بقعه متبرکه استان تهران خبر داده شده است. خبر دیگر این خبرگزاری که به ایام فاطمیه مربوط می‌شود به معرفی برنامه‌های شبكه راديويی معارف در ايام فاطميه و شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا (س) اختصاص یافته است.
میزان
خبرگزاری میزان امروز دو حدیث از پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) و نیز یک خبر از معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد منتشر کرده است.
در خبر مربوط به معاون قرآنی وزیر ارشاد به سفر اخیر عبدالهادی فقهی‌زاده به استان سیستان و بلوچستان پرداخته شده است. معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای حضور در آیین اختتامیه دومین دوره هفته‌های قرآن و عترت استان سیستان و بلوچستان به این استان رفته است، در این مراسم گفته است؛ «تقویت گفتمان قرآنی یکی از مهترین اهداف برگزاری هفته‌های قرآن و عترت است».
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در خبرهای امروز صفحه دین از برگزاری نشست تخصصی «چشم انداز پژوهش‌های اخلاق و دین در جهان امروز» خبر داده است. در این خبر از حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این نشست خبر داده شده است. ایبنا همچنین در خبر دیگری از برگزاری نکوداشت «محمود رزاقی» مولف و شاعر اهل بیت خبر داده است. نشستی که قرار است روز 29 بهمن‌ماه برگزار شود.
ایبنا در خبر دیگری به آیین رونمایی از کتاب «سیدالشهدا(ع)» اشاره کرده و پس از آن نیز برنامه نشست‌های تخصصی پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین را منتشر کرده است.

انتهای پیام/

captcha