فاطمه‌(س)؛ شناسنامه شیعان/بانویی که دفاع از ولایت را دفاع از تمامیت دین می‌دید
کد خبر: 3692509
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
خاتمی مطرح کرد:

فاطمه‌(س)؛ شناسنامه شیعان/بانویی که دفاع از ولایت را دفاع از تمامیت دین می‌دید

گروه فرهنگی ـ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری فاطمه‌زهرا(س) را شناسنامه شیعیان دانست و اظهارکرد: فاطمه(س) دفاع از ولایت را دفاع از تمامیت دین می‌دید و دین را مترادف با ولایت و ولایت را مترادف با دین می‌دانست.

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عصر شنبه، 28 بهمن ماه، در همایش «بصیرت فاطمی و حوزه انقلابی» که در سالن همایش‌های سازمان جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد، با تسلیت به‌مناسبت ایام فاطمیه و این‌که فاطمه‌زهرا(س) شناسنامه ماست، گفت: استان لرستان این افتخار را دارد که استان فاطمه(س)، علی(ع) و اهل‌بیت(ع) است و امروز شاهد برگزاری همایش بصیرت فاطمی و حوزه انقلابی در این استان هستیم.
وی با بیان این‌که فاطمه‌زهرا(س) دریای معرفت بود به‌صورتی‌که امام خمینی(ره) فرمودند: بدون تردید اگر فاطمه(س) مرد بود پیغمبر بود، افزود: در روایت صحیحه که در فقه به این سند فتوا داده می‌شود، صدیقه مبالغه صدق است نه تنها راستگو بلکه رفتار او نیز صادقانه است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که ابراهیم صدیق است، صداقت صدقی بودن مقام بلندی است، عنوان کرد: ویژگی دوم فاطمه‌زهرا(س) شهید بودن است، او مدال شهادت را از فرزندان خود دارد، نه شهید بدر و احد و نه شهید جنگ‌های پیامبر(ص) بلکه بالاتر او شهیده راه ولایت است، این یعنی بصیرت فاطمی و حوزه انقلابی باید در این مسیر حرکت کند.
امام‌ جمعه موقت تهران با بیان این‌که فاطمه(س) دفاع از ولایت را دفاع از تمامیت دین می‌دید و دین را مترادف با ولایت و ولایت را مترادف با دین می‌دانست، اظهارکرد: حوزه انقلابی باید در مسیر حضرت فاطمه(س) حرکت کند، ایشان در مسیر دفاع از ولایت، روح دین بوده و با زندگی خود به همه ما آموخت که دین و ولایت در یک ردیف قرار دارند.
آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که فاطمه‌زهرا(س) به ما یاد داد اگر یک علی باشد و یک فاطمه، فاطمه علی را تنها نمی‌گذارد، اظهارکرد: فقها می‌گویند در امر به معروف و نهی از منکر امن از ضرر یکی‌از شرایط است اما فاطمه یاد داد اگر جایی پای دین در میان بود حتی اگر یقین به ضرر داشتید وارد میدان شوید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این کلام امام علی(ع) که فرمودند: اگر حادثه‌ای پیش آمد بین مال و جان، مال را فدای جان کنید و اگر مجبور به انتخاب بین دین و جان شدید، جان را فدا دین خود کنید، ادامه داد: حضرت فاطمه‌زهرا(س) در مسیر دفاع از ولایت که روح دین است امن از ضرر را شرط نمی‌داند، او جو زده نشد و آموخت ولایت یعنی دین و دین یعنی ولایت.

پاسداری از فرهنگ دین؛ اولین رسالت و نقش‌آفرینی روحانیون

آیت‌الله خاتمی با اشاره به این‌که حوزه و فراتر از آن روحانیون به‌عنوان خروجی آن باید به سه نکته توجه ویژه داشته باشند، اول نقش روحانیت و عالمان دین، دوم رسالت عالمان دین، سوم خواب‌هایی که دشمنان علیه روحانیت دیدند، به نقش‌آفرینی پُررنگ روحانیت به‌ویژه طی صدساله اخیر اشاره و عنوان کرد: اولین رسالت و نقش‌آفرینی روحانیون پاسداری از فرهنگ دین بوده است، اگر اکنون سر را بالا می‌گیرم و می‌گوییم دین می‌تواند کشور را اداره کند به برکت علمای بزرگی است که فرهنگ دین و تشیع را برای ما نگه داشتند و به فضل خدا از پس آن بر می‌آییم اگر بگذارند دین آن‌طور که هست عملی شود.
وی با اشاره به این‌که دومین نقش‌آفرینی روحانیون در آزادی و استقلال ملت‌ها بوده است، اضافه کرد: ایران درحال حرکت به سمت بردگی انگلیس بود، شاه قاجار می‌خواست با تنباکو فرهنگ ایران را تغییر دهد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که عراق زیر سلطه استعمار انگلیس بود علما وارد میدان جنگ شده و سرانجام عراق را از سلطه انگلیس رهانیدند و تبعید شدند، اظهارکرد: در این زمان مشروطیت دچار فرصت‌طلبان شد که آن‌را غارت کردند اما نغمه آزادی نصیب عالمان دین بود، بعد از آن و در زمان پهلوی 57 سال دین‌ستیزی در اوج بود، به‌طوری‌که می‌توان گفت سلسله پهلوی برای دین‌ستیزی آمده بودند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با طرح این سؤال که چه کسانی کشور را از سلطه دشمن خارج کردند، اظهارکرد: لیبرال‌ها مبارز بودن و زندان رفتند اما شاه را سرنگون نکردند، وقتی امام خمینی(ره) وارد صحنه شد قطره‌ها دور هم جمع شد و سیل خروشان شد و کاخ 2500 ساله را نابود کرد که این نقش روحانیت و عالمان دین است.
وی با اشاره به این‌که امسال چهلمین سال انقلاب است، اظهارکرد: در مصر اخوان‌المسلمین نتوانستند حکومت را یک سال نگه دارند، این در حالی‌است که راز ماندگار انقلاب ما این است که فردی مبارز انقلاب، رزمنده دوران بحرانی جنگ، زاهد، سخت‌کوش، دوراندیش مانند امام خامنه‌ای رهبری انقلاب را عهده‌دار است، همین ماندگار انقلاب دلیل بر حقانیت ولایت فقیه است.

خدمات اجتماعی؛ از دیگر نقش‌های روحانیت

آیت‌الله خاتمی خدمات اجتماعی را از دیگر نقش‌های روحانیت دانست و گفت: قرآن رسالت ما را بیان کرده است، باید نقش‌آفرین باشیم و به وظیفه خود عمل کنیم، یعنی دین مردم دست ما امانت است و شبهات دینی پاسخ داده شود چراکه دشمن از فضا مجازی برای هدف خود نهایت بهره را می برد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام به این حکومت دینی گره خورده است، عنوان کرد: خدای نکرده اگر این حکومت آسیب ببیند چون از اسلام آسیب دیدند نمی‌گذارند الف «الله اکبر» گفته شود.

فاطمه‌(س)؛ شناسنامه شیعان/بانویی که دفاع از ولایت را دفاع از تمامیت دین می‌دید

وی با اشاره به این‌که مشکلات را نباید انکار کرد، ادامه داد: باید بگویید که ما تحریم هستیم و وضعیت عادی نداریم، اوباما گفت سخت‌ترین تحریم‌ها را اعمال کردیم، و هر دولتی که آمد این مشکلات را داشت اما در برخی موارد سوءمدیریت دیده شده و می‌شود که باید برطرف شود.

دام‌ها وخواب‌های دشمنان برای روحانیت/لزوم هوشیاری قشر روحانی

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که دشمنان خواب‌هایی علیه روحانیت دیدند که برخی را در حال اجرا هستند و برخی در دستور کار آن‌هاست، عنوان کرد: یکی‌از دام‌های دشمنان برای روحانیت این است که می‌خواهند این قشر را به سمت بی‌طرف بودن بکشانند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: دومین دامی که همه باید مراقب باشند دامی است که از طریق فرزندان ناصالح و مسئولان دفتر ناصالح پهن می‌شود، شخصیت‌های روحانی مراقب دفتر خود باشد که کسی سوء‌استفاده نکند مراقب باشید نفوذی وارد خانه شما نشود، بخشی از وقت باید برای خانواده باشد، فرزند و خانواده خود را رها نکنید، برای دشمن فتح و الفتوح است که فرزند یک روحانی رفتار غیر انقلابی داشته باشد.
وی ادامه داد: برخی افراد به‌ویژه در این اغتشاش‌های اخیر قصد داشتند مشکلات را پای روحانیون بگذارند، این در حالی‌است که درصد اندکی از مسئولان روحانی هستند و به گفته بزرگان اقتصادی کشور، این مشکلات اقتصادی به‌دلیل نشنیدن فرمایشات رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی و عدم پیاده‌سازی آن است.
خاتمی با اشاره به این‌که دام دیگر تخریب روحانیت است آن هم روحانیت تاثیرگذار، اظهارکرد: دشمنان می‌خواهند روحانیت تاثیرگذار در جامعه نباشد اکنون تا روحانی در جایی موفق بود با سیل اهانت و تخریب در فضای مجازی روبه‌رو می‌شود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که در زمان امام خمینی(ره) می‌گفتیم امام و اکنون می‌گوییم مقام معظم رهبری، عنوان کرد: لرستان از معدود استان‌هایی است که رضاخان را ذلیل کردند و به روز سیاه نشاندند و علمایی مانند آیت‌الله بروجردی، کمالوند، طاهری خرم‌آبادی را در خود پرورانده است.

captcha