تمسک به قرآن، آینده کشور را بیمه می‌کند/ توسعه فعالیت‌های قرآنی، ارمغان انقلاب اسلامی
کد خبر: 3692519
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸

تمسک به قرآن، آینده کشور را بیمه می‌کند/ توسعه فعالیت‌های قرآنی، ارمغان انقلاب اسلامی

گروه فعالیت‌های قرآنی- یک قرآن‌پژوه گفت: سرمایه‌گذاری برای جذب جوانان به سمت قرآن و همچنین تلاش برای توسعه فرهنگ و معارف قرآن در جامعه، انقلاب و آینده کشور را بیمه خواهد کرد.

حجت‌الاسلام حمید الهی‌دوست، مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد:  انقلاب اسلامی و رواج تفکر اسلام زنده و پویا، زمینه برای فعالیت‌های قرآنی فراهم کرد و افراد با انگیزه‌های بیشتری وارد میدان فعالیت‌های قرآنی از جمله رشته تفسیر شدند.

وی با بیان اینکه نقاط قوت تفاسیر بعد از انقلاب، توجه به مسائل اجتماعی، تربیتی و علمی است، افزود: برجسته شدن روش تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر روایی مرهون تلاش‌های علامه طباطبایی و جوادی آملی و همچنین شاگردان آنها است. 

مدیرگروه تفسیر وعلوم قرآنی مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: روش تفسیر جامع این است که در نگارش تفسیر قرآن، از قرآن، روایات، عقل، ادبیات و پیشرفت‌های علمی کمک بگیریم که علامه طباطبایی به این روش توجه ویژه‌ای داشت. اکنون نیز حوزه و دانشگاه باید بیشتر به هم کمک کنند و گروه‌های علمی را در این زمینه تشکیل دهند.

وی ادامه داد: این رویکرد در تفسیر ترتیبی تا حدودی انجام شده، اما این خلا بیشتر در تفسیر موضوعی دیده می‌شود. مثلا یک آیه ممکن است نکات علمی یا ادبی داشته باشد که در این زمینه دانشمندان همه حوزه‌ها باید در یک کارگروهی فعالیت کنند و این مهم را تحقق ببخشند.

الهی‌دوست افزود: سرمایه گذاری زیادی در این زمینه باید انجام شود، زیراعلوم انسانی زیرساخت تفکرات اجتماعی می‌باشد. مقام معظم رهبری نیز مدت‌ها پیش فرمودند نیاز است در زمینه علوم انسانی سرمایه گذاری بیشتری انجام شود. البته اکنون کارهایی نیز نظیر تولید دایره‌المعارف‌های الفبایی در مورد قرآن درحال انجام است. 

تمسک به قرآن، آینده کشور را بیمه می‌کند/ توسعه فعالیت‌های قرآنی، ارمغان انقلاب اسلامی

وی ادامه داد: تفسیر «نمونه» از آیت‌الله مکارم شیرازی، تفسیر «تسنیم» آیت‌الله جوادی آملی، تسیرهای موضوعی آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‎‌الله سبحانی، تفسیر «نور» از حجت‌الاسلام قرائتی،  تفسیر احسن‌الحدیث از سید علی اکبر قریشی از نمونه تفاسیری هستند که بعد از انقلاب نوشته شده‌اند.

این قرآن پژوه گفت: تفسیر نور، تفسیر نمونه و تفسیر مهر برای مخاطبان عام نوشته شده و برای مخاطبان خاص هم کتاب‌هایی نظیر تفسیر تسنیم به رشته تحریر درآمده است. در زمینه گزیده نویسی تفاسیر نیز کارهای خوبی انجام شده که نمونه آن گزیده تفسیر نمونه و هزار و یک نکته می‌باشد. در این زمینه و برای جذب هرچه بیشتر مخاطبان قرآنی باید از ظرفیت‌های هنری نظیر انیمیشن و امثال آن نیز استفاده کرد.

جوانان مانوس با قرآن، انگیزه بیشتری برای دفاع از انقلاب و اسلام دارند

مدیرگروه تفسیر وعلوم قرآنی مرکزآموزش‌های تخصصی حوزه‌علمیه اصفهان بیان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند:«زمانی که شبهات شما را مانند پاره‌های شب تاریک احاطه کرد به قرآن روی بیاورید» و یا ایشان فرموده‌اند «تا وقتی که به قرآن تمسک می‌کنید گمراه نمی‌شوید»؛ پس اگر در زمینه توسعه فرهنگ و معارف قرآن سرمایه‌گذاری کنیم تا جوانان بیشتری جذب قرآن شوند، انقلاب و آینده کشور را بیمه خواهیم کرد.

الهی دوست تصریح کرد: جوانان مانوس با قرآن، انگیزه بیشتری برای دفاع از انقلاب و اسلام دارند و جوانان بی‌انگیزه جذب تبلیغات دشمنان می‌شوند، پس باید تلاشی جدی در زمینه‌های قرآنی انجام دهیم.

 انتهای پیام

captcha