توزیع ثروت براساس عدالت اجتماعی از آثار پرداخت خمس است
کد خبر: 3692568
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
پاسخگویی به سؤالات دینی/ ۳

توزیع ثروت براساس عدالت اجتماعی از آثار پرداخت خمس است

گروه معارف- مدیر مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی حوزه علمیه قزوین گفت: پرداخت خمس نقش اساسی در زندگی انسان‌ها بازی می‌کند که یکی از مهمترین نقش‌های آن توزیع ثروت براساس عدالت اجتماعی است.

به گزارش ایکنا از قزوین، یکی از مهم‌ترین واجبات دین مبین اسلام كه اهمیت ویژه‌‌ای دارد، فراگیری احکام دین است كه درک و فهم درست نسبت به مسائل آن و عمل بر طبق آن تضمین‌کننده سعادت انسان است.
كسی كه اسلام را به‌عنوان دین خود برمی‌گزیند باید برنامه‌‌های آن را به‌طور كامل در همه قلمروهای زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملكرد خویش را مطابق با احكام دین تنظیم نماید، برای انجام چنین تكلیفی فرد مسلمان بايد نسبت به احكامي كه عموماً به آن احتیاج دارد، شناخت پیدا كند تا بتواند آن را در زندگی خود به كار بندد.
با توجه به اهمیت این موضوع از این پس ایکنا در قزوین تلاش خواهد کرد در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ابوالقاسمی مدیر مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی حوزه علمیه قزوین، سؤالات متداول جامعه که شناخت پاسخ آن لازم است را رصد کرده و به ارائه پاسخ‌های لازم به آن‌ها می‌پردازد.
در نشست‌های پیشین به بیان ضرورت فراگیری احکام شرعی و مباحث و سؤالات مختلف شما در حوزه تقلید پرداخته شد و‌ اینک موضوع خمس را در گفت‌وگو با مدیر مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی حوزه علمیه قزوین مورد توجه قرار داده است.
ایکنا: چرا باید یک پنجم درآمد خود را به عنوان خمس پرداخت کنیم؟
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی: مراجع عظام تقلید با توجه به آیات و روایات مواردی که خمس به آنها تعلق می‌گیرد را بیان کرده اند.
مواردی که خمس به آنها تعلق می‌گیرد شامل 7 مورد منفعت و درآمد کسب و کار، معدن، گنج، مال حلال مخلوط به حرام، جواهری که به واسطه غواصی بدست آمده، غنیمت جنگی و زمینی که کافر از مسلمان بخرد، می‌شود که در صورت تعلق گرفتن فرد باید یک پنجم آن را بدهد.
ایکنا: این خمس باید به دست چه کسی برسد؟
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی: این خمس متعلق به امام زمان(عج) و سادات است بدین معنا که یک پنجم مال اضافه از این اموال هفت‌گانه که گفته شد نیمی از آن برای سادات و نیم دیگر این یک پنجم برای امام زمان(عج) است.
هرگاه انسان از تجارت یا صنعت و یا حتی از کسب‌های دیگر مالی به‌دست بیاورد چنانچه از مخارج سال او و خانواده‌اش بیشتر باشد باید یک پنجم آن را به مصارف خاص و تعریف شده خمس بپردازد.
ایکنا: مثالی می‌زنید؟
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی: به طور مثال اگر کارمندی در 31 فروردین اولین حقوق خود را دریافت کند و تمام درآمد خود را در آن سال تا 31 فروردین سال بعد به صورت عادی خرج کند.
سپس در پایان این سال خمسی یعنی 31 فروردین سال آینده مقداری از درآمدش زیاد بیاورد، باید یک پنجم آن را به دفتر مرجع تقلید یا نمایندگان مرجع خود بپردازد تا مرجع تقلید در حوزه مربوطه آن را هزینه کند.
ایکنا: مصارف خمس در کجاست؟
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی: خمس باید به دو قسمت تقسیم شود. قسمتی از آن سهم سادات است و باید به سید فقیر، سید یتمی یا سید در سفر مانده پرداخت شود و نصف آن سهم امام است که باید به مرجع داده شود و یا اجازه هزینه آن گرفته شود.
ایکنا: شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که چرا باید خمس بپردازیم و اثرات پرداخت خمس در جامعه چیست؟
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی: پرداخت خمس ۲ نقش اساسی در زندگی انسان‌ها بازی می‌کند که ابتدا نقش مادی آن و توزیع ثروت براساس عدالت اجتماعی است که اسلام نیز بر آن بسیار تاکید دارد و دیگری از بعد معنوی و تهذیب نفس است.
در بحث عدالت اجتماعی که در پرتو بعثت پیامبران اتفاق افتاده، قرآن کریم مهم‌ترین دلایل اجتماعی بعثت پیامبران را زمینه‌سازی برای برقراری عدالت اجتماعی در جامعه توسط خود مردم دانسته است، یعنی مردم هم در برقراری این عدالت شریک هستند و نمی‌توانند بگویند که فقط امامان و پیامبران باید عدالت را برقرار کنند بلکه خود مردم نیز باید در مسیر تحقق آن کمک کنند.
ایکنا: دل کندن از ثروت و مادیات گاه برای برخی سخت می‌شود، در این مواقع چه باید کرد؟
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی: ما مسلمان هستیم و باید اصول دین را بپذیریم. کسی که اصول دین را پذیرفت باید فروع و‌ واجبات دین را به عنوان دومین برنامه دینی بپذیرد و انجام دهد. وقتی ما اعتقاد به خدا داشته باشیم و بدانیم که این یک پنجم مال برای ما نیست آن را می‌پذیریم و عملی خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha