افتادن به ورطه تکرار و روزآمدنمایی آثار دفاع مقدس
کد خبر: 3692588
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
سردار ناظری مطرح کرد؛

افتادن به ورطه تکرار و روزآمدنمایی آثار دفاع مقدس

گروه ادب ــ معاون سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه از تکرار مکررات در آثار حوزه دفاع مقدس و روزآمد نبودن آنها مطابق با سلیقه امروز مخاطب به عنوان یکی از مشکلات این حوزه یاد کرد.

افتادن به ورطه تکرار و روزآمدنمایی آثار دفاع مقدس

سردار علی ناظری، معاون سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا؛ در پاسخ به اینکه برای نوآوری و خلاقیت در عرصه دفاع مقدس چه پیشنهاد و برنامه‌ای دارند، عنوان کرد: باید آنچه را که در قالب محصول در این عرصه منتشر می‌کنیم تا مورد استفاده و مصرف مخاطبان قرار گیرد‌، از نظر شکل و ظاهر مناسب باشد.

وی با بیان این مطلب افزود: متاسفانه به ظاهر کتاب توجه چندانی از سوی مجموعه‌های دولتی که به انتشار کتاب می‌پردازند نمی‌شود. سلیقه‌های مخاطبان امروز مشکل‌پسند و متفاوت از یکدیگر است که این سلیقه باید با استفاده از هنر و ادبیات ممتاز تحت تاثیر قرار گیرد که متاسفانه چنین رویکردی در انتشار کتاب‌ها دیده نمی‌شود.

سردار ناظری با اشاره به اینکه چنین رویکردی سبب می‌شود که مخاطبان با محصولات متنوعی که در جامعه و طی هر روز به نمایش در‌می‌آید روبرو شوند،‌ اظهار کرد: بی‌توجهی به آثار دفاع مقدس سبب می‌شود که مخاطب از این حوزه دست بکشد و به سمت و سوی محصولات دیگری که ممکن است رنگ و بویی از اسلام نبرده است برود.

وی همچنین به محتوای آثار دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بسیاری از محتواها تکرار مکررات است که مخاطب را از این گونه آثار دلزده می‌کند. علاوه بر اینکه کتاب باید محتوای جدیدی برای گفتن داشته باشد،‌ باید از تکنیک مناسب برای ارائه آن نیز استفاده شود.

معاون سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه تاکید کرد: نویسندگان حوزه داستان و رمان باید مشکلات و نیازهای جامعه را شناسایی کنند. حوزه دفاع مقدس با توجه به طولانی بودن جنگ و فراگیری آن، همچنین مسائلی که در آن دوران تحت تاثیر خود قرار داده بود، موضوعات بکر بسیاری برای پرداختن دارد.

وی یادآور شد: نویسندگان می‌توانند با تحقیقاتی که در این حوزه انجام می‌دهند، به‌ نیازسنجی مخاطبان در جامعه بپردازند و مشکلات و معضلات آن را شناسایی کنند تا با استفاده از این موضوعات و الگوهایی که از دوران دفاع مقدس داریم، بتوانند با استفاده از ادبیات و تکنیک مناسب به  ارائه راهکار بپردازند.

سردار ناظری با تاکید بر اینکه به موضوع گفته شده توجه نمی‌شود و چنین مضامینی مورد غفلت واقع شده است،‌ ادامه داد: نویسنده دوست دارد در فرصت زمان کوتاهی، کاری را بنویسد و تحویل دهد تا به چاپ برسد. از آن سو ناشران نیز هزینه مناسبی صرف طرح جلد و تصویرگری کار نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: اگر محتوا بتواند مشکلی از مخاطبان برطرف کند و مسائلی که در این حوزه مورد غفلت قرار گرفته است مورد توجه نویسندگان و ناشران قرار گیرد،‌ می‌توان امیدوار بود که به خلاقیت و نوآوری در عرصه دفاع مقدس،‌ متناسب با جامعه امروز برسیم.

سردار ناظری درباره ضرورت برپایی کارگاه و نشست در این حوزه افزود: به برپایی جلسات متعدد با حضور کارشناسان و نشست و کارگاه نیاز مبرم داریم تا موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گیرد. ناشر باید به خود سختی دهد تا اثری منتشر کند که از هر نظر سیر تکاملی را طی کرده است.

 

انتهای پیام

captcha