رویکرد مؤسسه دارالعرفان؛ پرداختن به چیستی عرفان روایی و پاسخ‌گویی به شبهات
کد خبر: 3692609
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷

رویکرد مؤسسه دارالعرفان؛ پرداختن به چیستی عرفان روایی و پاسخ‌گویی به شبهات

کانون خبرنگاران نبأ ــ معاون پژوهشی مؤسسه علمی تحقیقاتی دارالعرفان گفت: رویکرد این مؤسسه پژوهشی و حجت‌الاسلام انصاریان پرداختن به چیستی عرفان اهل بیت(ع) و پاسخ‌گویی به شبهات است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی بطحایی، معاون پژوهشی مؤسسه علمی تحقیقاتی دارالعرفان در سلسله نشست‌های پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین در مصلی شهر مقدس قم در نشست معرفی مؤسسه دارالعرفان و رونمایی از کتاب سید‌الشهدا(ع) تجلی عبودیت، عنوان کرد: مؤسسه علمی تحقیقاتی دارالعرفان متعلق به حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان بوده و بیش از 20 سال مشغول به فعالیت است.

معاون پژوهشی مؤسسه دارالعرفان افزود: این مؤسسه ابتدا مرکزی انتشاراتی بوده و در حوزه انتشارات استاد انصاریان اختصاص داشت و بعد به مؤسسه فرهنگی دارالعرفان تبدیل می‌شود و امروز مؤسسه‌ای علمی و تحقیقاتی به شمار می‌رود و هم‌اکنون مشغول به فعالیت است که به‌زودی به مرکز جامع در اتوبان امام علی(ع) منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: این مؤسسه دارای بخش آموزشی و پژوهشی در حوزه تبلیغ اهل بیت(ع) است و دو رسالت مهم برعهده دارد که رسالت اول آن پاسخ‌گویی به شبهات است؛ حجت‌الاسلام انصاریان با توجه به ویژگی‌های شخصیتی ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند و بیش از 500 هزار ایمیل در قالب سؤالات اعتقادی و شبهات را با ایشان مطرح کرده‌اند.

حجت‌الاسلام بطحایی اظهار کرد: البته در این بخش تنها به پاسخگویی بسنده نمی‌کنیم بلکه تحلیل و کمی‌سازی اطلاعات آن را به‌صورت آماری در آورده‌ایم و تعداد آن‌ها را در بخش شبهات و سؤالات متعدد دینی و... دسته‌بندی کرده‌ایم و طبق آن یک آینده‌پژوهی و آینده‌نگری را با رصد سؤالات مورد ارزیابی قرار داده‌ایم به گونه‌ای که بدانیم در آینده چه خطراتی از جانب دشمنان اسلام وجود دارد و طبق آن فعالیت‌های علمی خود را سازماندهی می‌کنیم.

وی عنوان کرد: مخاطب محور بودن مؤسسه و پژوهش‌های انجام شده این را به ما نشان می‌دهد در حوزه احکام دینی دشمنان برای آنکه مردم را از اسلام جدا کنند آن را سخت جلوه می‌دهند و در فضای مجازی بر این تمرکز دارند، وقتی جوانان فکر می‌کنند اسلام سخت است از آن کناره می‌گیرند از این رو دشمنان با ادبیات فکاهی دین را به برای نسل جدید سخت جلوه می‌دهد.

معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان بیان کرد: حجت‌الاسلام انصاریان با کتاب و منطق به سؤالات و شبهات پاسخ می‌دهد از این رو کتاب اسلام دین آسان را منتشر کرده است که با حضور اساتید برتر و کارشناسان جلساتی پیرامون آن برگزار کردند.

وی گفت: از طرفی کارها در حوزه پژوهشی نیز انجام می‌گیرد در این عرصه کارهای پژوهشی هفت حوزه را پوشش می‌دهد حوزه اول عرفان اهل بیت(ع) است که حوزه‌ای خاص به شمار می‌رود ممکن است جوان‌ترها نسبت به فقه واکنش خوبی نشان ندهند اما نسبت به عرفان کرنش و علاقه دارند البته در حوزه عرفان افراط‌های زیادی داریم برای نمونه از آثار در بیان برخی مطالب زیاده‌روی کرده‌اند از طرفی عده‌ای نیز عرفان را نفی می‌کنند، بی‌شک عرفان امری قطعی است و باید حد وسط را در نظر گرفت.

حجت‌الاسلام بطحایی اظهار کرد: در این باب سه نوع عرفان وجود دارد یک عرفان رایج وجود دارد و ابن عربی پیشگام در معرفی آن است، یک نوع عرفان شیعی است که زمین فکری ابن عربی را دارد اما با چند روایت از اهل بیت(ع) آرایه شده است؛ ما در این میان به عرفان اهل بیت(ع) اعتقاد داریم که مصداق آن روایات اهل بیت(ع) است.

وی گفت: بنابراین اصل عرفان در روایات وجود دارد اما عرفانی که ما به‌دنبال آن هستیم عرفان روایی است یعنی آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) در آن محور قرار می‌گیرد یعنی ابن عربی را نفی نمی‌کنیم بلکه سازکاری جدا در مورد ابن عربی در نظر می‌گیریم.

معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان اظهار کرد: از کلان پروژه مؤسسه دارالعرفان، آیات العرفان است که پروژه‌ها در زمان خاص انجام می‌شود و رجال عرفانی و اخلاق عرفانی است و نام مؤسسه نیز به واسطه درگیر بودن با مسئله عرفان چنین نام‌گذاری شده است.

وی افزود: دومین حوزه پژوهشی احیای کتب میراث شیعه است که تمرکز بر کتاب‌های فارسی دارد، کتاب عنصر شجاعت در 11 جلد از میرزاخلیل کمره‌ای از کارهایی است که تحقیقات بسیار خوبی در آن انجام شده یا کتاب ملکه اسلام از ایشان از جمله کارهایی است که مبانی تاریخی و خطبه حضرت زهرا(س) در آن آمده و یکی از کتاب‌هایی است که مورد استقبال بوده و چندین مرتبه چاپ شده است.

حجت‌الاسلام بطحایی یادآور شد: از کارهای دیگر مؤسسه دارالعرفان اهتمام به ترجمه است که طبق نظر مخاطبان دقیق‌ترین ترجمه قرآن در مؤسسه انجام می‌شود، همچنین آمار مرکز انتشار قرآن نشر 10 میلیون نسخه از ترجمه قرآن استاد انصاریان و مفاتیح چاپ‌های مکرر و نهج‌البلاغه و ترجمه اصول کافی با واژه‌هایی دقیق از دیگر آثار مؤسسه است، در واقع در مؤسسه روان‌ترین ترجمه‌ها دیده می‌شود.

وی گفت: حوزه بعدی کار تفسیر قرآن است که شامل تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی است و در مؤسسه انجام می‌شود، یکی از ویژگی‌های مورد تأکید حجت‌الاسلام انصاریان واژه محسنین است که با صالحین و متقین متفاوت است که در کتاب سیمای نیکان تفسیر موضوعی محسنین را ارائه کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: گاهی نیز جلسات نقدی بر کتاب‌ها گذاشته می‌شود که در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین شمس کتاب اسلام دین آسان را مورد نقد قرار دادند و کتاب سید‌الشهدا تجلی عرفان نیز مورد نقد دکتر قاسم جوادی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام بطحایی عنوان کرد: کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) یکی از حوزه‌های مهم در مؤسسه است از آن جایی که استاد انصاریان تفسیر و شرح صحیفه سجادیه را داشتند اقدام به جمع‌آوری کلیه کتاب‌های مرتبط با امام سجاد(ع) است که در مؤسسه در حال انجام است و در این باره پایان‌نامه‌ها و کتب خطی جمع‌آوری شده است.

وی گفت: آنچه مد نظر ما است تنها جمع‌آوری کتاب نیست بلکه با نیازسنجیها به بررسی ابعادی از شخصیتی امام سجاد(ع) و توجه به امر پژوهش است تا دانشجویان تابلویی بزرگ از شخصیت امام سجاد(ع) داشته باشند و بتوانیم تحقیقات جدیدتری ازهمه ابعاد زندگی و اندیشه‌های امام سجاد(ع) داشته باشیم.

معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان تصریح کرد: هفتمین بخش نیز انتشارات است که کارهای سفارشی را هم انجام می‌دهد، اخیرا کتابی از صالحی‌منش با نام جاهلیت چاپ شده و کتاب یتیم آقای ظهیری هم از این دست موضوعات است؛ ما در حوزه آموزش و پژوهش نیز فعالیت‌هایی داشته‌ایم.

وی در مورد نحوه پاسخ‌گویی نیز بیان کرد: پاسخ‌گویی به‌صورت مستقیم و آنلاین است و افراد با مراجعه به سایت می‌توانند پاسخ سؤالات خود را در مدت دو روز دریافت کنند.

آثار فاخر استاد انصاریان در تفسیر قرآن کریم و ترجمه اصول کافی

همچنین در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علی غضنفری، پژوهشگر و محقق مؤسسه دارالعرفان عنوان کرد: فعالیت‌های مؤسسه دارالعرفان بسیار گسترده است و دو کار ارزشمند در حیطه قرآن و حدیث از جمله کارهای مهم و ارزشمند و توفیقات استاد انصاریان است که بنده به‌عنوان پژوهشگر افتخار حضور در این دو طرح ارزشمند را داشتم.

وی افزود: تفسیر حکیم حجت‌الاسلام انصاریان در عین مشغله زیاد و سفرهای متعدد تبلیغی توسط استاد به نگارش در آمده است؛ همچنین ترجمه اصول کافی نیز از تلاش‌های علمی ایشان است و در این باره باید گفت بعد از قرآن کریم، یکی از نمادهای روایات ائمه اطهار(ع) بخش اصول کافی است که دارای جایگاه بسیار مهمی در تاریخ اسلامی دارد.

غضنفری در مورد تفسیر قرآن اظهار کرد: پس از آن استاد انصاریان توفیق ترجمه قرآن کریم را یافتند و در حال حاضر یکی از پرتیراژترین ترجمه‌ها و ظریف‌ترین و دقیق‌ترین اثر با رویکرد اجتماعی نسبت به قرآن کریم است؛ حجت‌الاسلام انصاریان تفسیر را به توصیه‌ای از جانب مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی انجام دادند به‌طوری که در توصیه‌ای به ایشان فرمود با توجه به نگاه جامع به جامعه تفسیر قرآن را بنویسید.

این استاد و پژوهشگر قرآنی افزود: حجت‌الاسلام انصاریان بنا نداشتند تفسیر را به‌طور کامل انجام بدهند اما به مرور تفسیر را کامل کردند و در حال حاضر صفحات آخر را تفسیر می‌کنند و با وجود مشغله زیاد از این برنامه غافل نشدند و در حال حاضر نیز با دقت و پویایی تفسیر را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: بعد از تفسیر، مسئولیت پژوهش و تحقیق پیرامون تفسیر را بنده عهده‌دار بودم و سه تا چهار جلد این تفسیر به چاپ رسیده و خود تفسیر در بهار سال 97 رونمایی خواهد شد و به نظر می‌رسد تا 30 جلد نیز برسد.

حجت‌الاسلام غضنفری یادآور شد: یکی از ویژگی‌های استاد توجه به علمیت تفسیر است، شاید برخی تصور می‌کنند ممکن است تفسیر را عامیانه بنویسد در حالی که با نگاه جامع علمی نگارش شده است. نکته بعدی توجه به سایر تفاسیر شیعه و سنی است و در حدود 10 تا 12 تفسیر را با دقت ارزیابی می‌کنند و سپس تفسیر می‌نویسند.

وی عنوان کرد: همچنین نکته دیگر توجه به کتاب‌های لغت و محل ابهام آن است و گاهی در چندین کتاب دقت لازم را دارند؛ ضمنا توجه به نیازهای جامعه از دیگر ویژگی‌های استاد در تفسیر است؛ فردی که بیش از نیم قرن به طور مستقیم با مردم ارتباط داشته است طبق نیاز جامعه تفسیر را نوشته است.

این استاد و پژوهشگر قرآنی در مورد ترجمه اصول کافی نیز گفت: اصول کافی متعلق به مرحوم کلینی متوفی 329 در ابتدای قرن چهارم است؛ مرحوم کلینی در زمان امامت امام عسکری(ع) متولد شد، وی از شخصیت‌های بزرگ ایرانی است و کتابی که ایشان نگارش کرده در زمان غیبت امام زمان(عج) بوده و نزدیک‌ترین کتاب به زمان اهل بیت(ع) است.

وی اظهار کرد: شیخ مفید با آن عظمت و جایگاه علمی در مورد کتاب کافی عنوان کرده است که یکی از برترین و والاترین کتاب‌های شیعه، کتاب اصول کافی است؛ این کتاب از سه بخش اصول و فروع و روضه کافی تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام غضنفری بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم اصول کافی در مورد مسائل اعتقادی دین است، بر خلاف فروع کافی که در مورد اقوام فقهی است، اصول کافی تخصصی نیست و به درد همه افرادی که با اهل بیت(ع) مأنوس هستند می خورد؛ این کتاب نیز ترجمه شده و با پایان فعالیت ‌ای تحقیقاتی در آستانه چاپ است.

وی گفت: کتاب اصول کافی یکی از کتاب‌های ارزشمند ترجمه و شرح داده شده و تلخیص شده است و مورد توجه خاصی است، بزرگان زیادی آن را شرح کرده‌اند، اما در این میان ترجمه اصول کافی همواره مظلوم بوده و برخی از ترجمه‌ها نیز در دوران ما دیگر قابلیت استفاده ندارد.

این استاد و پژوهشگر قرآنی بیان کرد: با نگاه به ترجمه‌های دیگر خلأهایی برای مخاطب امروز وجود داشته است این اثر ارزشمند کتابی است که برای همه علاقه‌مندان اهل بیت(ع) قابل مطالعه است و به زودی چاپ می‌شود و بنده در این دو حضور داشتم.

وی گفت: کلینی درایت زیادی در تقسیم‌بندی روایات داشته است تنها فروع کافی تخصصی است و اما اصول کافی دربرگیرنده اصول اولیه و اعتقادی است و در ترجمه‌ها مظلوم واقع شده بود چراکه همه مخاطبان جامعه باید با آن مأنوس باشند.

علی‌اکبر پوستچیان
انتهای پیام /

captcha