ظرفیت فضای مجازی در موضوع اعتکاف به کار گرفته شود
کد خبر: 3692619
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴

ظرفیت فضای مجازی در موضوع اعتکاف به کار گرفته شود

گروه اجتماعی-مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با تأکید بر اهمیت تغذیه فرهنگی و معنوی معتکفین، از همکاری با روحانیون و دانشجویان توانمند به منظور استفاده از ظرفیت فضای مجازی در موضوع اعتکاف خبر داد.

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، جلسه شورای راهبردی اعتکاف شب گذشته 28 بهمن‌ماه با حضور صاحب‌نظران این موضوع در اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان برگزار شد.
در این نشست که با حضور آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری،‌ حجت‌الاسلام بهشتی‌نژاد از اساتید حوزه علمیه،‌ حجت‌الاسلام نیلی پور مدیر بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی و جمعی از روحانیون برگزار شد، ‌ابتدا حجت‌الاسلام اروجی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان به بیان گزارشی از اجرای مراسم معنوی اعتکاف پرداخت.
وی با اشاره به آمار اعتکاف برخی شهرستان‌ها و درصد رشد آن گفت: در مراسم اعتکاف امسال، مجموعا 576 مسجد در برگزاری این آیین معنوی شرکت داشتند که نسبت به سال قبل 26 مسجد افزایش داشت.
حجت‌الاسلام اروجی تعداد کل معتکفین سال 96 را 84600 نفر بیان کرد و افزود: از این تعداد 57622 نفر زن و 26978 نفر مرد را شامل می‌شود که تعداد خواهران 7 درصد و برادران 3.4 درصد رشد داشته است و در مجموع رشد بالای پنج درصدی معتکفین را شاهد بودیم.
وی تغذیه فرهنگی و معنوی معتکفین و همچنین حضور هدفمند در فضای مجازی را با اهمیت دانست و گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی استان آمادگی همکاری با روحانیون و دانشجویان توانمند به منظور استفاده از ظرفیت فضای مجازی در موضوع اعتکاف را دارد و از آنان حمایت خواهد کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در ادامه به ساختار ستادهای اعتکاف استان، شهرستان و مسجد اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به مصوبه شورای راهبردی اعتکاف مقرر شد تا شاخص‌های برگزاری اعتکاف مطلوب از منظر آموزه‌های دینی احصا شود و لذا این پژوهش انجام گرفته و همراه با کاربرگ‌های عملیاتی و همچنین ساختارهای اعتکاف به خادمان و دست‌اندرکاران اعتکاف ارائه می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع استغاثه به امام زمان(عج) در ایام‌البیض اشاره کرد و گفت: با عنایت به تأکید بزرگان و علما پیرامون این موضوع، چاپ و انتشار محتوای فرهنگی غنی با عنوان «بهار در بهار» در دستور کار قرار دارد.

ضرورت انسجام در برنامه‌های اعتکاف

حجت‌الاسلام اروجی همچنین بر انسجام برنامه‌های اعتکاف در سطح استان تأکید کرد و افزود: به منظور هم‌افزایی بیشتر و ایجاد وحدت رویه در برنامه‌های اعتکاف، لازم است همایش خادمان اعتکاف با حضور رئیس، مدیر اجرایی و مسئول فرهنگی اعتکاف مساجد سطح استان به صورت متمرکز برگزار شود.
وی 10 اسفندماه 96 را بهترین زمان برای برگزاری این همایش عنوان کرد و ادامه داد: البته اداره کل تبلیغات اسلامی برای برگزاری این همایش 1500 نفری با مشکلاتی از جمله اعتبارات مالی مواجه است و لذا لازم است خیّران، نهادها و ادارات دیگر در این زمینه کمک کنند.
در ادامه این نشست هر یک از اعضای شورای راهبردی اعتکاف نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص برگزاری هر چه بهتر اعتکاف بیان کرده و به اتفاق بر ضرورت اجرای همایش خادمان اعتکاف تأکید کردند.
آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در سخنانی برگزاری همایش خادمان اعتکاف را ضروری دانست.
وی اطلاع‌رسانی مسائل شرعی اعتکاف به معتکفین را مهم دانست و گفت: در بیان برخی احکام شرعی اعتکاف، یا تناقض وجود دارد یا اینکه اطلاع‌رسانی کافی به مردم انجام نگرفته، لذا لازم است در این زمینه نیز اقدام جدی صورت پذیرد.

روح اعتکاف، انقطاع است

آیت‌الله مهدوی با بیان اینکه روح اعتکاف، انقطاع است و باید همه برنامه‌های اعتکاف، فرد را به خدا نزدیک کند، افزود: استفاده از تلفن همراه در اعتکاف به هر صورتی، اتصال به معبود را دچار مشکل می‌کند، لذا توصیه می‌شود از آوردن تلفن همراه در اعتکاف پرهیز شود.
وی در سخنان خود نظارت بر برنامه‌های اعتکاف به ویژه در بخش خواهران را نیز مهم برشمرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در سطح کشور و به خصوص در استان اصفهان، مراکز و نهادهای مختلف مردمی و دولتی در زمینه‌های فرهنگی اعتکاف، ورود پیدا کرده‌اند و از این جهت کمبودی وجود ندارد، افزود: هر چند که اساس کار، فعالیت‌های فرهنگی است، ولی سازمان تبلیغات اسلامی اگر می‌خواهد در بحث اعتکاف موفق‌تر باشد، باید تلاش نماید تا در بخش مالی و پشتیبانی از مراسم اعتکاف ورود پیدا کند.
وی اضافه کرد: گر چه عمده هزینه‌های اعتکاف مردمی می‌باشد، ولی در هر صورت ضروری است برای این آیین معنوی بیشتر هزینه شود.
آیت‌الله مهدوی تصریح کرد: نباید برخی مسئولان و ادارات دولتی به بهانه مردمی بودن مراسم دینی و به خصوص اعتکاف، خود را کنار بکشند.
پس از آیت‌الله مهدوی، حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور، مدیر بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی و از صاحبنظران در موضوع اعتکاف پیشنهاداتی ارائه کرد.
راه‌اندازی رادیو اعتکاف، توجه بیشتر به حضور خواهران در اعتکاف به دلیل حضور نزدیک به 2 برابری آنان، ارائه گزارش و آمار اعتکاف استان اصفهان در رسانه‌های استان و استفاده از خدمات دیگر نهادها برای تقویت برنامه‌های اعتکاف از جمله پیشنهادات ایشان بود.
در پایان حجت‌الاسلام سید حسین بهشتی‌نژاد، مدیرکل اسبق تبلیغات اسلامی استان و استاد حوزه علمیه، در سخنانی کوتاه ضمن اشاره به تقارن ایام‌البیض با ایام نوروز گفت: نباید این ایام به گونه‌ای باشد که عده‌ای در مسجد معتکف باشند و از طرف دیگر، فضای معنوی شهر به دلیل برخی ناهنجاری‌های اخلاقی مخدوش شود.
وی در ادامه ضمن اشاره به پیشینه اعتکاف در اصفهان و نقش سازمان تبلیغات اسلامی در رونق‌بخشی به این آیین معنوی، افزود: مدیریت فرهنگی در اعتکاف بر سایر موضوعات تقدم دارد؛ شاید در مراکز استان‌ها به دلیل وجود مراکز معنوی و اقناع فرهنگی، ورود به این بحث ضروری نباشد، ولی در شهرها و روستاها این نیاز احساس می‌شود و در بسیاری از موارد سازمان تبلیغات اسلامی عملا مدیریت کامل اعتکاف را بر عهده دارد.

captcha