سیاسیت‌های صحیح اقتصادی؛ رمز تحکیم حکومت‌ها
کد خبر: 3692631
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:

سیاسیت‌های صحیح اقتصادی؛ رمز تحکیم حکومت‌ها

گروه فرهنگی ـ نماینده ولی‎فقیه در لرستان با اشاره به سیاست‌های اقتصادی امام علی(ع) و این‌که این سیاست‌ها الگوی بشریت است، اظهارکرد: کشورداری یعنی داشتن سیاسیت صحیح به‌ویژه در بحث اقتصادی کمااینکه سیاسیت صحیح اقتصادی رمز تحکیم حکومت‌ها و سیاست‌های غلط در بخش اقتصاد آفت زمامداری و سبب زوال حکومت‌هاست.

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد امروز یک‌شنبه، 29 بهمن در نهمین دوره همایش بین‌المللی «سیره علوی» که در خرم‌آباد در حال برگزاری است، با تسلیت به‌مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه‌زهرا(س)، در رابطه با سیاست‌های اقتصادی امام علی(ع)، گفت: دوران زمامداری امام علی(ع) چهار سال و 9 ماه و سه روز بوده است با این وجود در این مدت کوتاه مسائل و موضوعات زیادی مطرح شده که به‌عنوان اسوه و الگو برای بشریت مطرح است.
وی با بیان این‌که  آن‌چه در دوران خلافت امام علی(ع) اتفاق افتاده چه در رابطه با حکومت‌داری و کشورداری و چه در زمینه اقتصاد الگوی بشریت است، افزود: کشورداری یعنی داشتن سیاسیت صحیح به‌ویژه در بحث اقتصادی، این در حالی‎است که سیاست‌های صحیح اقتصادی رمز تحکیم حکومت‌ها و سیاست‌های غلط در بخش اقتصاد آفت زمامداری و سبب زوال حکومت‌هاست.

سیاسیت‌های صحیح اقتصادی؛ رمز تحکیم حکومت‌ها

نماینده ولی‎فقیه در لرستان اضافه کرد: بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) 25 سال حکومت و خلافت در دست بنی‌امیه بود و طی این مدت بنی‎امیه خودبینی، دلبستگی به قدرت، تبعیض و تعصبات جاهلی توسط بنی‎امیه در جامعه رواج داده شده بود لذا اولین سیاست اقتصادی امام علی(ع) اصلاح اقتصادی و مبارزه با فساد اداری و اقتصادی بوده است کمااینکه امام علی(ع) در روز سوم خلافت خود طرح عدالت اقتصادی را اجرا کرد و حقوق افراد را از بیت‌المال پرداخت کرد.

مبارزه با فساد اقتصادی هزینه دارد/تقسیم عادلانه ثروت‌های عمومی

وی با بیان این‌که مبارزه با فساد اقتصادی هزینه دارد و در ایران اسلامی علی‎رغم تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم مبارزه با فساد اقتصادی اما این بحث کند است و به‌صورت جدی دنبال نمی‌شود چون عده ای در این میان ذی‎نفع هستند، گفت: امام علی(ع) برای مبارزه با فساد اقتصادی سه جنگ را تحمل کرد او بعد از خلافت بلافاصله تقسم عادلانه ثروت‌های عمومی را آغاز کرد و اجازه نداد این ثروت‌های عمومی فقط در انحصار عده‌ای خاص باشد.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که با وجود این‌که معادن، نفت و پتروشیمی جزء ثروت‌های عمومی هستند اما در کشور خودمان شاهدیم که این ثروت‌های عمومی در انحصار عده‌ای خاص است، اظهارکرد: سیاست دیگر اقتصادی امام علی(ع) تقسیم عادلانه ثروت‌های عمومی بود که باید این روز برای ما الگو باشد.
وی ادامه داد: چگونگی تقسیم درآمدهای عمومی از دیگر مباحث مهم در سیره اقتصادی امام علی(ع) است، او در تقسیم این درآمدها عدالت را رعایت می‎کرد و به حقوق‌های عمومی و حقوق‌های خاص در این تقسیم توجه داشت.

جلوگیری از دست و دل‌بازی در اموال عمومی؛ از سیاست‌های  اقتصادی امام علی(ع)

آیت‌الله میرعمادی از دیگر سیاست‌های اقتصادی امام علی(ع) را جلوگیری از دست و دل‌بازی در اموال عمومی ذکرکرد و گفت: امام علی(ع) به شدت با این قضیه مقابله کرد و فرمود: «سخاوتمندی زمامداران در اموال عمومی ستم بر بندگان و عهدشکنی است».
امام جمعه خرم‌آباد اضافه کرد: سیاست دیگر اقتصادی امام علی(ع) پارسایی و احتیاط در هزینه کردن در بودجه عمومی بود کمااینکه شعار او «حداقل هزینه در تولید ثروت و کسب درآمد و حداکثر بهره‌برداری در تولید» بود.
وی با بیان این‌که سیاست اقتصادی دیگر امام علی(ع) چگونگی و چگونه دریافت کردن مالیات و اصلاح سیستم مالیاتی بوده است، افزود: بازرسی و نظارت مستقیم مورد تاکید امام علی(ع) بود او مستقیم به بازار می‌رفت و در این اقدام چند هدف ازجمله بازرسی و نظارت ، تعلیم و آموزش به کسبه و بازاریان را دنبال می‌کرد.

استقلال اقتصادی؛ سیاست دیگر اقتصادی امام علی(ع)

نماینده ولی‌فقیه در لرستان اظهارکرد: سیاست اقتصادی دیگر امام علی(ع) استقلال اقتصادی بود او در نهج‌البلاغه هم به این موضوع اشاره دارد این امام همام با وابستگی مالی کشور مخالفت می‌کرد و می فرمود: «اگر ملتی کمک خواست و ملت دیگر کمک داد خواه‌ناخواه اولین برده و اسیر عمومی است» کمااینکه استقلال اقتصادی بی‌نیازی می‌آورد و باید برای استقلال اقتصادی تلاش کرد.
آیت‌الله میرعمادی در ادامه با تقدیر از برگزارکنندگان نهمین دوره همایش «سیره علوی»، گفت: طی 9 دوره همایش «سیره علوی» در لرستان یک‌هزار و 100 مقاله به دبیرخانه همایش سیره علوی آمده است، 40 سر فصل کلی و 900 موضوع در این همایش مطرح شده است و می‎توان گفت: دانشگاه‌های لرستان پرچم‌دار سیره علوی در جهان هستند.

ایجاد یک دائرةالمعارف از «سیره علوی» در لرستان

وی با بیان این‌که مجموعه مقالات و موضوعاتی که طی این 9 دوره همایش به دست آمده یک دایرةالمعارف سیره علوی است، اظهارکرد: این همایش بین‌المللی توسط بنیاد بین‌المللی غدیر لرستان و با همکاری استانداری لرستان، دفتر نماینده ولی‌فقیه در لرستان، اداره‌کل آموزش و پرورش، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، دانشگاه‌های آزاد خرم‌آباد، لرستان، علمی ـ کاربردی، پیام‌نور، علوم پزشکی، فرهنگیان خرم‌آباد، شبکه افلاک و به میزبانی جهاددانشگاهی لرستان برگزار شده که جا دارد از ریاست جهاددانشگاهی به‌خاطر برگزاری این همایش تقدیر کنم.

captcha