دریافت حد نصاب؛ ویژگی امیدبخش مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
کد خبر: 3692700
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳

دریافت حد نصاب؛ ویژگی امیدبخش مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

گروه مسابقات ــ داور رشته حفظ 20 جزء مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) امیدواری متسابقان به دریافت حدنصاب لازم برای دریافت هدایا در این مسابقات را یکی از ویژگی‌های مهم مسابقات عنوان کرد.

امیدواری متسابقان به دریافت حدنصاب لازم؛ ویژگی مهم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

نصرت‌الله(عارف) حسینی، داور رشته حفظ 20 جزء مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا در رابطه با ویژگی‌های این مسابقات اظهار کرد: مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را از مسابقات دیگر متمایز کرده که یکی از این ویژگی‌ها این است که مسابقات در فضایی برگزار می‌شود که تمام شرکت‌کنندگان در رشته‌های مربوط به قرائت، ترتیل و حفظ قرآن در یک زمان از سراسر کشور دور هم جمع می‌شوند و ضمن شرکت در مسابقه، موقعیت مناسبی برای ارزیابی وضعیت خود به دست می‌آورند؛ چراکه در این مسابقات علاوه بر شکل همیشگی مسابقات که تعیین رتبه‌های اول، دوم و سوم است، هر فرد می‌تواند در مسابقات شرکت کند و بررسی کند که آیا می‌تواند حد نصاب لازم را دریافت کند یا خیر؟ که این امر باعث می‌شود تا متسابقان با انگیزه بالا و امیدوارانه در مسابقات شرکت کنند.
حسینی که در آزمون شورای عالی قرآن به عنوان مدرس درجه 1 گرایش تنغیم معرفی شده است در ادامه افزود: پرداخت جایزه و اهدای جوایز که به صوت نقدی نیز پرداخت می‌شود، این انگیزه را ایجاد می‌کند که متسابقان برای رسیدن به حد نصاب لازم تلاش کنند و در یک فضای بدون استرس به رقابت بپردازند؛ چرا که در مسابقات دیگر تنها نفرات اول تا سوم معرفی شده و جایزه می‌گیرند ولی در این مسابقات با وجود اینکه بیش از چهار هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند، تمامی افراد می‌توانند امیدوار باشند که حد نصاب لازم را کسب می‌کنند و این امر امیدواری و انگیزه را برای شرکت در مسابقات و رقابت سالم و بدون استرس بیشتر می‌کند.
وی با بیان اینکه ویژگی دیگر این مسابقات تعیین وقت است یعنی تمامی شرکت‌کنندگان از قبل می‌دانند که چه زمانی در مسابقات شرکت می‌کنند و با مشکل حضور در صحنه مسابقات نیز رو‌به‌رو نیستند، افزود: به نظر بنده یکی دیگر از ویژگی‌های مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) این است که یک تیم داوری تمام شرکت‌کنندگان را در تمام سطوح و از هر نقطه کشور داوری می‌کنند.
داور رشته حفظ 20 جزء مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) اظهار کرد: به دلیل اینکه از لحاظ زمانی فشاری بر روی متسابقان و داوران وجود ندارد، می‌توان در مواقعی که شرکت‌کنندگان در زمان مقرر برای شرکت در مسابقه خود حاضر نمی‌شوند، از این زمان برای ارائه نکات آموزشی به متسابقان دیگر استفاده کرد.
حسینی در ادامه سخنان خود افزود: همچنین، علیرغم عدم وجود دکور آن‌چنانی در صحنه مسابقات، نزدیک بودن شرکت کنندگان به داوران باعث می‌شود تا از فضای سنگین مسابقات و نیز حس دوری نسبت به داوران در میان متسابقان کاسته شود.
وی در ادامه در رابطه با مسئله حفظ قرآن کریم نیز تصریح کرد: اعتقاد من این است که عموما کلاس‌های حفظ قرآن ما دارای یک نقص عمده است که نقص بزرگی است و مقصر آن نیز برگزارکنندگان کلاس‌ها و نیز مربیان هستند و آن نقص نیز این است که حسن حفظ را جدای از صوت و لحن می‌دانند در حالی که یک حافظ، فقط برای حفظ کردن قرآن حافظ نمی‌شود، بلکه قرار است تا محفوظات خود را ارائه دهد که در این زمینه نیز طبیعی است که مردم ضمن اینکه می‌خواهند از حسن حفظ یک حافظ لذت ببرند، می‌خواهند تا ترتیل خوبی نیز از وی بشوند.
داور رشته حفظ 20 جزء مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با بیان اینکه اگر ترتیل با حسن حفظ توأمان باشد، بسیار تأثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: حافظ قرآن باید مانند قاری قرآن نزد اساتید صوت و لحن رفته و در جلسات ایشان شرکت کند تا علاوه بر حفظ، ترتیل خود را نیز ارتقاء دهد. 

یادآوری می‌شود، یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) ویژه آقایان از ۲۸ بهمن تا سوم اسفندماه در قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام

 

captcha