جشن تصویر سال چشم خود را به روی جنایات داعش نبسته است
کد خبر: 3692712
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
صمدیان در پاسخ به خبرنگار ایکنا:

جشن تصویر سال چشم خود را به روی جنایات داعش نبسته است

گروه هنر ــ دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر گفت: در این رویداد فرهنگی هنری عکس‌های از مرتضی نیکو بذل به نمایش در خواهد آمد که در آنها جنایات داعش مد نظر قرار گرفته است.

جشن تصویر سال چشم خود را به روی جنایات داعش نبسته است

 به گزارش ایکنا؛ نشست خبری پانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با حضور سیف‌الله صمدیان؛ دبیر این رویداد امروز 29 بهمن ماه، در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد. در ابتدای این جلسه صمدیان اظهار کرد: خوشبختانه باید بگویم که این دو رویداد که به موازات هم برگزار می‌شود جزو استثناهای حوزه فرهنگ و هنر هستند. زیرا در آن سیاست‌زدگی را شاهد نیستیم.

وی افزود: امسال که پانزدهمین دوره را برگزار می‌کنیم تمام تلاشمان این است که زیر سایه هیچ گرایش سیاسی حرکت نکنیم و عملکردمان کاملاً مستقل باشد. گواه این ادعا را نیز در پانزده دوره گذشته می‌توان مشاهده کرد.نکته جالبتر اینکه همه هنرمندان حاضر در این اتفاق هنری به این باور رسیده‌اند که این جشنواره چنین توانایی را داراست. پس در آن به صورت فعال حضور پیدا می‌کنند.

صمدیان با بیان اینکه پانزده دوره جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر را باید سفره‌ای غنی برای فرهنگ و هنر توصیف کرد گفت: می‌خواهم خیلی راحتتر این اتفاق فرهنگی و هنری را توصیف کنم این رویداد همانند سفره‌ای است که همه هنرمندان دور آن جمع می‌شوند بدون اینکه بخواهند تعلقات سیاسی و جناحی خود را در این حضور دخیل کنند. برای مثال حضور 12 انجمن شرایطی را در جشن پیش آورده که تا به حال در کمتر رویداد هنری آن را شاهد باشیم چون حضور این 12 گروه بدون کوچکترین درگیری و اختلافی رخ می‌دهد.این جشن و جشنواره در حوزه‌های عکاسی،پوستر، کاریکاتور و فیلم برگزار می‌شود البته هر کدام از این بخش‌ها نیز زیر شاخه‌های خود را دارند.

وی اضافه کرد: در بخش‌ فیلم ما آثاری را به نمایش درخواهیم آورد که امکان دیده شدن آنها فراهم نیست . این تولیدات را عموماً ما امروز به اسم سینمای هنر و تجربه می‌شناسیم.

وی با تأکید بر اینکه سینماگران بزرگی از طریق این رویداد هنری رشد کرده‌اند گفت: سعید روستایی، نرگس آبیار و ... از جمله این سینماگران هستند که آثارشان برای اولین‌بار در این جشنواره به نمایش درآمد.البته لازم به ذکر است بگویم که هنرمندان بزرگی چون عباس کیارستمی نیز همیشه از این رویداد هنری حمایت کرده‌اند. در کنار اسامی ذکر شده باید به نام‌های چون ابراهیم حقیقی، ابراهیم حاتمی‌کیا، ابراهیم مختاری،ابوالفضل جلیلی، احمد آرمین،اصغر فرهادی، امید روحانی، حبیب رضایی به عنوان کسانی یاد کنم که از این رویداد حمایت کرده‌اند.

صمدیان درباره بودجه این جشنواره نیز اظهار کرد: ما بودجه دولتی نداریم ولیکن نهادها و بخش‌های که دغدغه فرهنگی دارند، ما را در برگزاری این جشن یاری می‌کنند.برای مثال خانه هنرمندان یا موزه هنرهای معاصر پشتیبان ما در دوره‌های مختلف بوده‌اند.

دبیر جشنواره فیلم تصویر با تأکید بر اینکه استقبال از این رویداد خیره کننده بوده گفت: اولین دوره این جشن و جشنواره با 120 نفر کار خود را آغاز کرد اما خوشحالم که بگویم امروز تعدادمان به سه هزار نفر رسیده است این اتفاق بسیار خوبی است که باید قدر و منزلت آن را دانست. در همین جا وظیفه خود می‌دانم از شادروان عباس کیارستمی به عنوان هنرمندی که ابتدا در کنارمان بوده به نیکی یاد کنم.

وی با بیان اینکه نمایش‌ها در این جشنواره به صورت رایگان است گفت: آثار برگزیده که تعدادشان به 40 فیلم می‌رسد در این جشنواره به صورت رایگان به نمایش در خواهند آمد. آثار مربوطه نیز کارهای خواهند بود که در جشنواره‌های معتبری چون سینما حقیقت، فیلم کوتاه تهران و جشن خانه سینما به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در این جشن نگاه به موضوعات دینی و انقلابی چگونه بوده اظهار کرد: بسیاری از فیلم‌های که در این جشنواره به نمایش در خواهد آمد به نوعی به موضوعات ارزشی همچون مدافعان حرم توجه دارد. همچنین نمایشگاه عکسی از آثار مرتضی نیکو بذل در این جشن به نمایش در خواهد آمد که در آنها به جنایات و اعمال داعش پرداخته شده است. همچنین آثاری از الفرد یعقوب زاده نقاش با تجربه کشورمان به نمایش در خواهیم آورد که در آنها به آئین‌ها و گرایشات دینی مردم هند توجه شده است.

دبیر جشن تصویرسال با بیان اینکه عکاسی موبایلی امروز بسیار پر طرفدار شده است گفت: تعداد عکاس‌های که در دو دقیقه در سراسر جهان گرفته می‌شود با تعداد آثاری که در تمام قرن گذشته گرفته شده برابری می‌کند این اتفاق نشان می‌دهد که عکاسی موبایلی مسئله‌ای نیست که بخواهیم چشم خود را به روی آن ببندیم بلکه باید از آن استفاده صحیح برده و به نوعی در جهت ارتقاع کیفیت آن کوشید. با این توضیح بخش ویژه‌ای با موضوع ازاد در نظر گرفته‌ایم که در آن به عکاس‌های موبایلی پرداخته می‌شود.

صمدیان درباره حضور هنرمندان خارجی در این جشن گفت: نمایشگاهی یک هفته‌ای از آثار یک عکاس ایتالیایی برگزار خواهیم کرد. این عکاس در آثار خود عشایر ایران را محور قرار داده است.در ضمن نمایشگاه دیگری با محوریت شهر یزد در این جشن برپا خواهد شد که تمام زیبایی‌های فرهنگی و جغرافیایی و آئینی این شهر در عکس‌های مربوطه نشان داده می‌شود.

وی در انتهای سخنان خود اعلام کرد: هیچ جشنواره‌ای رشد نخواهد کرد مگر اینکه تأثیر‌گذاری بیرونی داشته باشد. ما این تأثیر‌گذاری را از حوزه کودکان آغاز کرده‌ایم یعنی به واسطه این جشن عکاس‌های از محیط زیست به نمایش در خواهد آمد که در آنها به کودکان راه و رسم حفاظت از طبیعت آموخته می‌شود.عکس‌های مربوطه در مدارس منتخب در معرض دید قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

 

captcha