ماجرای ناتمام گذاشتن حج امام حسین(ع) و قیام توابین در بزرگترین مقتل‌خوانی در مشهد
کد خبر: 3692790
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲
محرم سال آینده برگزار می‌شود؛

ماجرای ناتمام گذاشتن حج امام حسین(ع) و قیام توابین در بزرگترین مقتل‌خوانی در مشهد

گروه فرهنگی - یک کارگردان تئاتر از بزرگترین مقتل‌خوانی برای محرم سال آینده در مشهد خبر داد و افزود: این مقتل‌خونی از ماجرای ناتمام گذاشتن حج امام حسین(ع) آغاز و به وقایع کربلا و ماجراهای بعد از آن، قیام توابین و مختار می‌پردازد.

عباس جان‌فدا، کارگردان و نویسنده برجسته تئاتر مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، از اجرای مقتل‌خوانی بزرگ برای محرم سال آینده خبر داد.
وی با بیان اینکه تا به حال مقتل‌خوانی به این صورت اجرا نشده است، ادامه داد: این مقتل‌خوانی، نوعی نمایش سریالی است که از ابتدای محرم شروع و تا پایان محرم، در سی شب متوالی روایت خواهد شد.

جان‌فدا با اشاره به اینکه این مقتل‌خوانی از ماجرای ناتمام گذاشتن حج امام حسین(ع) آغاز و به وقایع کربلا و ماجراهای بعد از آن، قیام توابین و مختار می‌پردازد، ابراز کرد: با توجه به اینکه این مقتل‌خوانی در سی شب متوالی اجرا می‌شود، ولی قصه‌ها از نظر محتوا از هم مستقل و از لحاظ معنایی با هم ارتباط دارند.

احداث خیمه‌ای به ظرفیت دو هزار تماشاچی
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه برای این مقتل‌خوانی خیمه بزرگی به ظرفیت دو هزار تماشاچی باید احداث شود، عنوان کرد: در این نمایش از تکنیک‌های مختلفی همچون سایه‌بازی، نورپردازی‌های سه بعدی، مدیا و ... استفاده می‌شود.
وی یکی از ویژگی‌های این مقتل‌خوانی را احیای نغماتی دانست که در حوزه سوگ امام حسین(ع) مورد استفاده بوده و افزود: در این نمایش، نواهایی که در حوزه سوگ امام حسین(ع) به فراموشی سپرده شده است را دوباره احیا کرده و به آیین‌های عزاداری نواحی مختلف ایران، در لابه‌لای نمایش خواهیم پرداخت.

پرداختن به برخی داستانهای تحریف شده عاشورا
این کارگردان تئاتر با تأکید بر فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر بیان واقعیت‌های عاشورا به دور از تحریف و اغراق، اظهار کرد: با توجه به فرمایش رهبری، در این نمایش به بخشی از قصه‌های عاشورا که به نوعی با تحریف و اغراق همراه بوده می‌پردازیم.
وی با اشاره به اینکه در این نمایش حجت‌الاسلام عدالتیان به عنوان مشاور ما را هم‌یاری می‌کنند، ادامه داد: تا به امروز به کمک حجت‌الاسلام عدالتیان، نزدیک به دو هزار ضمیمه از روایت‌هایی صحیح و معتبر مورد گزینش قرار گرفته است تا مقتل‌خوانی مستندی داشته باشیم.
جان‌فدا با تأکید بر اینکه اسم «سفینه» برای این نمایش از حدیث «إِنَّ الْحُسَیْنَ مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِینَةُ نَجَاح»ٍ گرفته شده است، ابراز کرد: این مقتل‌خوانی کاری بزرگ و عظیم است که نیاز به حمایت از سوی ارگان‌های مختلف را دارد.

این کارگردان تئاتر گفت: هنوز مکانی برای برپایی خیمه، برای این مقتل‌خوانی در نظر گرفته نشده است، ولی با توجه به صحبت‌هایی که با همکاران در این حوزه انجام داده‌ایم، شاید این نمایش را در مجتمع آیه‌ها برگزار کنیم چراکه سازه‌های آنجا طوری طراحی شده است که روند نمایش را سرعت می‌بخشد.

اجرای نمایش «همسرایی پارسی» در مشهد
جان‌فدا  در ادامه گفته‌های خود از اجرای نمایش «همسرایی پارسی» در اردیبهشت سال آینده خبر داد و گفت: این نمایش تلفیقی از موسیقی و حرکت در حوزه شاهنامه فردوسی است و با نگاهی متفاوت قصه‌های شاهنامه را روایت می‌کند، در این اثر فردوسی به‌عنوان خالق شاهنامه نقش کلیدی در پیشبرد قصه نمایش دارد.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه بیشترین تمرکز ما در این نمایش به قصه رستم و سهراب است، ادامه داد: نگاه ما در نمایش «همسرایی پارسی»، نگاهی تحلیلی خواهد بود تا به حال مشابه چنین کاری در کشور اجرا نشده است.
وی با تأکید بر اینکه در این نمایش از تکنیک‌های جدید تئاتر همچون هولوگرافی ، ویدئو مپین و ... استفاده می‌شود، عنوان کرد: این نمایش همزمان با سالروز بزرگداشت فردوسی، در اردیبهشت‌ماه سال آینده اجرا خواهد شد، این اثر با حمایت بخش خصوصی و شهرداری مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha