ادامه حمایت‌های روانی و اجتماعی از زلزله‌زدگان کرمانشاه تا سال آینده
کد خبر: 3692799
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
اسدی خبر داد:

ادامه حمایت‌های روانی و اجتماعی از زلزله‌زدگان کرمانشاه تا سال آینده

گروه سلامت ــ معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت از ادامه روند خدمات سلامت روان به زلزله‌زدگان غرب کشور خبر داد.

به گزارش ایکنا، علی اسدی معاون فنی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، با اشاره ادامه روند ارائه خدمات سلامت روان در مناطق زلزله زده کرمانشاه اظهار کرد: از ابتدای وقوع حادثه تاکنون، گروه‌های سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و همچنین سایر دانشگاه‌ها به صورت دوره‌های دو هفته‌ای به مناطق زلزله زده اعزام شده و خدمات حمایتی روانی و اجتماعی ارائه کرده‌اند.
وی با بیان اینکه تاکنون دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، زنجان، قزوین، کردستان، شیراز، اهواز، ارومیه، مازندران، گلستان، لرستان و همدان با تیم سلامت روان اعزامی در مناطق زلزله‌زده به صورت چرخشی همکاری کرده‌اند، یادآور شد: در حال حاضر نیز حدود ۳۰ کارشناس سلامت روان در منطقه مستقر هستند.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: از آغاز ارائه خدمات سلامت روان در مناطق زلزله‌زده تاکنون، بیش از ۶۵ هزار نفر از جمعیت آسیب دیده، تحت غربالگری قرار گرفته‌اند و از این تعداد، ۱۱ هزار نفر دارای مشکلات روانشناختی جدی شناسایی شدند که تیم‌های سلامت روان اقدامات مداخله روانشناسی را در قالب دوره‌های ۳ تا ۵ جلسه‌ای، برای آن‌ها آغاز کرده‌اند، تا بتوان علائم استرس، وحشت‌زدگی و افسردگی را در آن‌ها با این مداخلات کنترل کرد.
اسدی ادامه داد: ۸۰ درصد از ۱۱ هزار نفری که تاکنون شناسایی شده‌اند، مداخلات روانشناسی را دریافت کرده‌اند و طبق برنامه‌ریزی ما، این خدمات و حمایت‌ها تا آخر سال ۹۶ با حضور نیرو‌های سلامت روان در مناطق با قوت ادامه دارد.
وی افزود: همچنین برای سال ۹۷ هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم تا حمایت‌های روانی و اجتماعی در مناطق زلزله زده، در صورت نیاز به همین شدت و در صورتی که شرایط بهبود پیدا کند، به صورت تعدیل شده تا در پایان خردادماه سال ۹۷ با حضور کارشناسان سلامت روان دانشگاه‌ها، ادامه پیدا کند.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: تعدادی از این افراد که ممکن است با مشکلات پایدارتری مواجه باشند و طی مداخلات اولیه به نتیجه نرسیده‌اند، نیز به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع داده شده و برای ادامه درمان به سطح تخصصی معرفی می‌شوند.
اسدی بیان کرد: بسیاری از مسائل در آن مناطق زیرساختی است و امکانات اولیه زندگی نظیر اسکان، امکانات بهداشتی، چادر و سرپناه و تغذیه مسائلی است که مردم را می‌رنجاند و بر سلامت روان آن‌ها تاثیر نامطلوبی می‌گذارد و تا زمانی که مردم از نظر امکانات اولیه زندگی احساس امنیت نداشته باشند، تنش روانی، استرس و اختلال روانی متحمل الوقوع است، از سوی دولت و سازمان‌های مردم نهاد اقدامات زیادی شده، اما تا شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و چنانچه برطرف شود، مشکلات روانی و اجتماعی مردم نیز کاهش پیدا می‌کند.
 
انتهای پیام
captcha