مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / گلایه‌های یک قهرمان قرآنی
کد خبر: 3692822
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / گلایه‌های یک قهرمان قرآنی

گروه اندیشه: در حالی که از صبح امروز خبر تاسف بار سقوط هواپیمای مسافربری تهران ـ یاسوج بخش زیادی از اخبار را به خود اختصاص داده بود، شاهد رویدادهای قرآنی متنوعی از گوشه و کنار کشور بودیم.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / گلایه‌های یک قهرمان قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در حالی که از صبح امروز خبر تاسف بار سقوط هواپیمای مسافربری تهران ـ یاسوج بخش زیادی از اخبار را به خود اختصاص داده بود، شاهد رویدادهای قرآنی متنوعی از گوشه و کنار کشور بودیم که از جمله آنها گفت‌وگوی جنجالی شهریار پرهیزکار با خبرگزاری مهر بود که در یک اقدام کم سابقه این گفت‌وگو به تیتر صفحه اصلی خبرگزاری مهر تبدیل شد.
روال خبرگزاری‌های عمومی، مانند فارس، تسنیم و ...، معمولا بر این اساس است که به ندرت اخبار قرآنی و یا مصاحبه با چهره‌های شاخص قرآنی به تیتر صفحه اصلی این خبرگزاری‌ها تبدیل می‌شود، این در حالی است که صبح امروز خبرگزاری مهر در یک اقدام کم سابقه مصاحبه‌ای که با شهریار پرهیزکار گرفته شده بود را تیتر اصلی صفحه خود قرار داد.
در ادامه نگاهی گذار به عناوین خبر صفحات معارفی رسانه‌ها می‌اندازیم؛
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد 11 خبر را روی خروجی خود برده است که تیتر آنها عبارت از «تجمع هیأت‌های عزاداری فاطمی در میدان‌های جهاد و هفت‌ تیر تهران»، «خواندند کودکان زمین رو به آسمان؛ هر چهره‌ای که چهره مادر نمی‌شود»، «مداحی «منصور ارضی» در حسینیه امام خمینی(ره)»، «ماجرای همکاری ماکیاول و بانک‌های یهودی برای جدا کردن دین از سیاست» ، «روضه‌خوانی فاطمی باید باحیا و مؤدبانه باشد»، «شماره جدید ماهنامه «هیئت» منتشرشد»، «برپایی «موکب فاطمی» با محوریت نقش حضرت زهرا(س) در تربیت انسان»، «چرا به حضرت زهراء(س) «صدیّقۀ کبری» می‌‌گویند»؟ و «مرثیه‌سرایی «احمد نیکبختیان» در سوگ فاطمه زهرا(س) در بلژیک» هستند.
یکی دیگر از اخبار این صفحه از خبرگزاری تسنیم با تیتر «حضرت زهرا(س) برای مقابله با اغواگری ابلیس در جامعه حضور می‌یافت» منتشر شده که گفت‌وگویی باحجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی است و در بخش‌هایی از آن آمده است: حضرت فاطمه (س) با رفتارهایشان در برابر آن غاصبان به ویژه با قرائت خطبه فدکیه به افشاگری علیه آنان پرداختند و مسئولیتی تاریخی را بر عهده گرفتند و این یعنی حضرت فاطمه (س) حمایت از ولیّ زمانه را امری محوری و اساسی می‌دانستند و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کردند. می‌توان حدس زد که اگر امروز هم از حیات مادی حضرت زهراء (س) بهره‌مند بودیم، محور اصلی رفتارشان مبارزه با برنامه‌های ابلیس برای گمراهی انسان بود.
«خطبه‌های هدایتگرانه حضرت زهراء(س) چهره نفاق را رسوا کرد» نیز عنوان یکی دیگر از اخبار است که مربوط به سخنرانی شب گذشته حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، در اولین شب از عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی(ره) و با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در بخش‌هایی از آن آمده است: حضرت زهراء(س) بنده کامل خدا و در اوج ولایتمداری بود و با خطبه‌های هدایت‌گرانه خود، چهره زشت نفاق را رسوا کرد. امتحانی که سعادت و شقاوت انسان در گرو قبولی و رد آن است، امتحان در ولایت و حاکمیت خداست، این اساس سعادت بشر است که در آغاز خلقت رقم خورد، در واقع ولایت معیار و ملاک ردی و قبولی است.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز مطابق روال هر روز خود در ابتدا تلاوت یک صفحه از ترتیل با صدای شهریار پرهیزکار را منتشر کرده و علاوه بر آن، تا این ساعت اقدام به انتشار پنج خبر دیگر با عناوین «عالم خواب و رؤیا از منظر قرآن/ کدام خواب‌ها به واقعیت تبدیل می‌شوند؟»، «مسابقه «فرهنگ قرآنی» آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به ایستگاه ۶۵۰ رسید»، «یک آیه، یک قصه، هدیه رادیو قرآن برای کودکان»، «تلاوتی از «ابراهیم فلاح»/ آیاتی از سوره‌های انبیاء، ضخی و کوثر» کرده است.
همچنین یکی دیگر از اخبار این صفحه از خبرگزاری فارس با عنوان «عوامل ناکامی نمایندگان کشور در مسابقات خارجی/ هدفم ارائه عالی محفوظات است نه کسب رتبه»، منتشر شده که مصاحبه‌ای با پیمان ایازی حافظ ممتاز کشوری است، در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمد است: رای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن برنامه‌ریزی دارم و باید باتوجه به آیین‌نامه آنها این برنامه‌ریزی را انجام دهم و اگر بدون علم به آیین‌نامه کشور برگزار‌کننده مسابقات قرآن تمرین کنم این برنامه نفعی برای من نخواهد داشت چرا که هر مسابقه خارجی فضای خاص خودش را دارد. الحمدالله به دلیل حضور در مسابقات بین‌المللی در سال‌های گذشته همیشه آماده مسابقات هستم.
وی در بخش دیگری از مصاحبه خود گفته است: تمریناتی که حافظان و قاریان قرآن می‌خواهند قبل از حضور در مسابقات بین‌المللی کشورهای خارجی داشته باشند کاملاً باید منطبق با آیین‌نامه آن‌ کشورها باشد و در همین زمینه لازم است از دوستانی که در سال‌های قبل به مسابقات اعزام شده‌اند اطلاعاتی را درباره موارد مدنظر در آیین‌نامه مسابقات به دست آوریم.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴به انتشار پنج خبر پرداخته که می‌توان به خبرهایی با تیترهای «پخش مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب»، «برپایی مراسم عزاداری فاطمیه در بیوت مراجع و علما» و «برگزاری آیین سنتی «سمنوپزان» در میدان امام حسین(ع)» اشاره کرد.
یکی دیگر از اخبار این صفحه از خبرگزاری ایسنا با تیتر «یکی از راه‌های رسیدن به تورات و انجیل واقعی، قرآن است» منتشر شده است که مربوط به سمینار «وحدت، پیش شرط تمدن نوین اسلامی» است که در آن آیت الله محمدجواد فاضل لنگرانی و منوچهر متکی به سخنرانی پرداخته‌اند، در بخش‌هایی از صحبت‌های آیت الله فاضل لنکرانی آمده است: اولین نکته این است که یک مطلبی در ذهن اسلام‌شناسان ما و شاید در ذهن فقهای ما باشد و آن این است که اسلام ناصح شرایط گذشته است یا نه و دین یک آثاری را برای این منظور در نظر می‌گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: در قرآن در آیات ۳، ۵۰ و ۸۱ آل عمران آمده که از نظر قرآن شرط مسلمانی این است که ما مسلمانان به آنچه بر پیامبر (ص) نازل شده مومن باشیم و به آنچه از پیامبران گذشته هم نازل شده باید مومن باشیم. ما مسلمانان نباید فقط ببینیم یک پیامبری به نام عیسی یا موسی بوده و شریعت خود را داشته‌اند ما باید پا را فراتر نهاده و آن‌ها را قبول داشته باشیم. مومن واقعی کسی است که تمام آن چیزهایی که بر موسی، عیسی، نوح، ابراهیم و سایر پیامبران نیز نازل شده معتقد باشد. اسلام جامع تمام ادیان گذشته است. اسلام تمام نیاز بشریت را آورده و این یک معنی جامعیت اسلام است یعنی تمام آنچه را که بشر لازم دارد در اختیارش قرار داده و یک بخش دیگری از جامعیت اسلام مربوط به این می‌شود که تمام ادیان را دربرمی‌گیرد.
منوچهر متکی نیز در بخش‌هایی از سخنان خود گفته است: امروز دانشگاه‌های مختلف می‌توانند در کنار نقش‌آفرینی رشته‌های فنی در خصوص رشته‌های علوم انسانی نیز کارآمد باشند. تمدن نوین اسلامی و پیش زمینه آن یعنی وحدت بحثی است که از چند منظر باید به آن توجه کنیم. اولین موضوعی که می‌شود به آن اشاره کرد، موضوع پیشینه تمدن اسلامی است که چگونه تمدن نوین اسلامی شکل گرفت و مسلمانان در دوره‌های شکوفایی این تمدن اسلامی چه اقداماتی داشته‌اند. افرادی که در صدد شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی بودند مأموریت آن‌ها این بود که شکل دیگری از اسلام را معرفی کنند تا بتوانند از این طریق اسلام‌هراسی را در جهان بوجود آورند و تبلیغات گسترده‌ای نیز در این عرصه داشتند تا بتوانند خط بطلانی بر اسلام بکشند که خوشبختانه موفق نشدند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز تعداد چهار خبر با عناوین «عزاداری های مذهبی وسیله‌ای برای رشد و کمال انسان باشد»، «اقلیت‌های دینی در ایران در آسایش کامل زندگی می کنند»، «مهدویت یکی از محورهای اساسی تمدن نوین اسلامی است» و «سواد قرآنی شهر تهران برای اولین بار سنجیده شد» منتشر کرده است.
خبر اخیر مربوط به گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی است و در بخش‌هایی از آن آمده است: پیمایش حیات قرآنی در شهر تهران، پژوهش جدیدی است که برای اولین بار با دقت علمی و در گستره شهر تهران انجام شده و نتایج قرآنی این پژوهش برای نظام جمهوری اسلامی ایران یک آبرومندی است. این پیمایش برای اولین بار سواد قرآنی و پایبندی با سنجه های بومی در کشور را در سطح شهر تهران به سنجه گرفته و قرار است در مرحله بعدی استان تهران و احتمالا پنج استان با این پیمایش قرآنی مورد بررسی قرار گیرند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته است: در این پیمایش مخاطبانی از 15 تا 75 سال مورد پژوهش قرار گرفته اند ولی بیشتر این افراد را زیر 40 سال تشکیل می دهد و نتایج این پیمایش وضعیت رویش های ما را در حوزه قرآن نشان می دهد و این پیمایش در واقع بر مبنای منطق انقلاب اسلامی است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری نیز مطابق روال روزانه خود انتشار اخبار را با یک روایت از امام علی(ع) آغاز کرده است، علاوه بر این، چهار خبر دیگر با عناوین «زندگی نامه شهید اسماعیل اسکندری»، «بازدید مدیر حوزه علمیه تهران از مناطق محروم تهران»، «انقلاب اسلامی همان کوثر و خیر کثیر است» و «متن نوحه شهادت حضرت زهرا(س)» نیز منتشر شده است.
«رویکرد این مؤسسه پرداختن به چیستی عرفان روایی و پاسخگوئی به شبهات است» خبر دیگری است که روی خروجی این صفحه از خبرگزای باشگاه خبرنگاران جوان قرار گرفته است که مربوط به سلسله نشست‌های پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین است، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی بطحائی در این نشست گفته است: این موسسه دارای بخش آموزشی و پژوهشی در حوزه تبلیغ اهل بیت(ع) می‌باشد و دو رسالت مهم بر عهده دارد که رسالت اول آن پاسخگوئی به شبهات است؛ استاد انصاریان با توجه به ویژگی‌های شخصیتی ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند و بیش از پانصد هزار ایمیل در قالب سوالات اعتقادی و شبهات را با ایشان مطرح کرده‌اند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته است که عناوین آنها عبارت از «حافظان قرآن نباید وارد حواشی حفظ شوند»، «یک آیه، یک قصه» هدیه رادیو قرآن برای کودکان» و «قهرمانان قرآنی ارج نهاده نمی‌شوند/ ابهام در انتخاب چهره‌های قرآنی» هستند.
خبر اخیر مصاحبه‌ای است که با شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کشورمان گرفته شده است و نکته جالب توجه در این خبر اینکه، در یک اقدام کم سابقه خبرگزاری مهر علاوه بر تیتر کردن این خبر در صفحه دین و اندیشه، آن را در صفحه اصلی خود نیز تیتر کرده است، پرهیزکار در بخش‌هایی از صحبت‌هایی خود گفته است: سیستمی در کل کشور بر مسائل قرآنی حاکم است که قهرمانان قرآنی را ارج نمی‌نهد و در جایی که اساتید قرآنی تکریم و تجلیل نشوند، حرکت جامعه به سمت قرآن صورت نمی‌گیرد. وقتی مردم بببیند قهرمان قرآنی کشور چطور به سمت قله قرآنی حرکت کرده و چه میزان از این فعالیت‌ها را طی کرده است آن را امری ملموس و قابل دستیابی خواهند پنداشت که باعث می‌شود خود نیز در این مسیر قدم بردارند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / گلایه‌های یک قهرمان قرآنی
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته است: در اعلام افرادی که به عنوان خادمین قرآنی از سوی وزارت ارشاد معرفی شدند، سیاسی کاری را به صورت عیان ملاحظه کردم. یعنی افرادی که بسیار شایسته‌تر از آنهایی که به عنوان خادمین قرآن مطرح شدند، هستند ولی از کسی که همسو با سیاست‌ها و شعارها و متملق دولت بودند، تجلیل به عمل آمد. ما می‌توانیم از ظرفیت نهادهای دیگر برای معرفی چهره‌های شاخص قرآنی بهره‌مند شویم. به عنوان مثال شورای عالی قرآن با توجه به اینکه منتسب به رهبر معظم انقلاب است تجلیل و تکریم را راه انداخته و پیش ببرد. در واقع می‌توان گفت دولت یک قسمی از قضیه است و موضوع خادمین قرآنی که از سوی ارشاد مورد تکریم قرار گرفتند، تبعیض مشاهده می‌شود و چه بسا اساتید شایسته‌تر و ممتازتری به دلیل اینکه همسو با سیاست‌ها نبودند مورد تکریم واقع نشدند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار یک خبر با تیتر «دنبال رویکرد و نگاهی جدید به زندگی و سیره عملی حضرت بودیم» پرداخته است.
میزان
«این‌گونه رازدار باشیم» و «مراقبت از نفس با توسل به حضرت زهرا(س)/ اصل فلسفه ایام فاطمیه شناخت تفکر حضرت زهرا(س) است» نیز دو خبری است که تا ساعت 14 امروز روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

captcha