اقتصاد مقاومتی؛ یکی‌از راهکارهای مهم رفع فاصله طبقاتی
کد خبر: 3692826
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
طهماسبی مطرح کرد:

اقتصاد مقاومتی؛ یکی‌از راهکارهای مهم رفع فاصله طبقاتی

گروه فرهنگی ـ مدرس دانشگاه اراک اقتصاد مقاومتی را یکی‌از راهکارهای مهم رفع فاصله طبقاتی دانست و اظهارکرد: در آموزه‌های دینی به اهمیت اقتصاد و تاثیرات آن در زندگی دنیوی و حتی اخروی توجه زیادی شده است تا آنجاكه یكی از شریان‌های ورود به كفر، فقر بیان شده است.

به گزارش ایکنا از لرستان، اصغر طهماسبی بلداجی، دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک امروز، 29 بهمن در همایش سیره علوی در لرستان، با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهای مهم رفع فاصله طبقاتی است، اظهارکرد: اقتصاد مقاومتی یكی‌‎از راهكارهای مهم در جهت تحقق اقتصاد سالم و پویا و رفع فقر و فاصله طبقاتی از جامعه است.
وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی هم به‌لحاظ تبیینی و هم به جهت ضمانت اجرائی آن، در آموزه‌های دینی از جمله نهج البلاغه تشریح شده است که این دو مبتنی بر سیره علمی و عملی امام علی(ع) است.
دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک تصریح کرد: در سیره امام علی(ع) غایت اقتصاد رفع فقر و فاصله طبقاتی در جامعه و برقراری عدالت و نائل شدن به اقتصاد سالم و پویا بیان شده است.
طهماسبی بلداجی اضافه کرد: در سیره امام علی(ع) اقتصاد مقاومتی در دو حیطه فردی و اجتماعی قابلیت اجرائی داشته که با فرهنگ سازی صحیح، از یک سو آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از فقر و کمبود مالی کاهش می‌یابد و از سوی دیگر تعالی اقتصادی و معنوی خانواده در سطح خُرد، توسعه تولید داخلی و اشتغال‌زائی و استقلال و اقتدار اقتصادی کشور، در سطح كلان فراهم می‌شود.
وی بیان کرد: برنامه‌های دین در حیطه جامع محوری آن تمام شاخصه‌های زندگی انسان‌ها را در بر می‌گیرد و گستره آن تا به آنجا است كه به كمال و سعادت انسان مرتبط باشد.

اقتصاد؛ ضرورت زندگی انسان

مدرس دانشگاه اراک با بیان این‌که بی‌شک یكی‌از مهم‌ترین مواردی كه انسان در زندگی به آن نیاز دارد و خواسته یا ناخواسته با اثرات آن مواجه بوده، اقتصاد است، اظهار کرد: در آموزه‌های دینی به اهمیت اقتصاد و تاثیرات آن در زندگی دنیوی و حتی اخروی توجه زیادی شده است تا آنجاكه یكی از شریان‌های ورود به كفر، فقر بیان شده است.
وی تصریح کرد: اقتصاد سالم و پویا از مهم‌ترین برنامه‌های دین اسلام در جهت تعالی زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها بوده، رویكرد دین به اقتصاد تنها دنیا محور نبوده بلكه غایت آن، آخرت بیان شده است.
دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک اضافه کرد: در آموزه‌های دینی در توجه به دنیا و آخرت جنبه اعتدال رعایت شده است.
طهماسبی بلداجی بیان کرد: در عصر حاضر اقتصاد از جنبه فردی از یک‌سو و از جنبه اجتماعی از سوی دیگر حائز اهمیت است. اقتصاد فردی به‌لحاظ دینی و اجتماعی، اثرات غیر قابل انكاری بر بطن جامعه می‌گذارد كه امنیت فردی و اجتماعی از مهم‌ترین آنها است.
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد اجتماعی نیز بدون شك استقلال اقتصادی و به فراخور آن تحكیم استقلال سیاسی را به‌دنبال دارد. برای تحقق بخشیدن به اقتصاد فردی و اجتماعی، اهتمام به اقتصاد مقاومتی در عصر حاضر و با توجه به مقتضیات كشور حائز اهمیت است.
مدرس علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک اظهارکرد: در آموزه‌های امام علی(ع) آفت‌های کار مطلوب و مؤثر آسیب‌شناسی شده است که مهم‌ترین آنها بیکاری، تنبلی و سستی بیان شده است.
بلداجی تصریح کرد: این مطالب حاکی از آن است که کار در هر شغل و لباسی از راه حلال آن نه تنها مطلوب بلکه جنبه معنوی نیز به همراه دارد.
وی اضافه کرد: متاسفانه در برخی موارد، بعضی از جوانان و حتی میانسالان منتظر كار فوق العاده یا پر درآمد می‌مانند و این امر منجر به بیكاری آن‌ها و حتی تنبلی و سستی در آنان می‌شود كه علاوه‌بر این، در دراز مدت منجر به آسیب‌های متعدد اجتماعی و اقتصادی خواهد شد.

اقتصاد سالم؛ از مهم‌ترین شاخصه‌های زندگی اسلامی

مدرس دانشگاه اراک بیان کرد: یکی‌از لوازم لاینفک زندگی هر انسانی مبحث اقتصاد و تامین نیازهای زندگی است؛ اقتصاد سالم و اسلامی از مهم‌ترین شاخصه‌های زندگی اسلامی است بر همین اساس در آموزه‌های امام علی(ع) اصل اقتصاد اسلامی در سطح خرد و کلان آن بیان شده است و شاخصه‌ها و مؤلفه‌های مهمی جهت رسیدن به اقتصاد سالم و شایسته بیان شده است.
طهماسبی بلداجی ادامه داد: راهکارهای اجرائی اقتصاد مقاومتی در دو حیطه فردی و اجتماعی نمایان است به‌گونه‌ای که در سطح جزئی شاخصه‌های اقتصاد اسلامی و راه‌های کسب رزق و روزی حلال پیش روی انسان قرار گرفته و در سطح کلان با ارائه راهکارهای کلی تاکید بر حفظ استقلال اقتصادی و اقتصاد سالم و پویا شده است.
وی گفت: در نهج البلاغه راهكارهای متعددی جهت تحقق اقتصاد سالم و پویا و رفع فقر و فاصله طبقاتی بیان شده است كه اجرائی کردن این شاخصه‌ها به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی كمك می‌کند.
دکترای دانشگاه اراک افزود: برخی از راهکارهای اجرائی اقتصاد مقاومتی در جهت رفع بیکاری و پیامدهای ناشی از آن در جامعه است در این راهکارها تلاش جهت فعال کردن تمام اقشار جامعه برای کسب روزی حلال است؛ توسعه فرهنگ تلاش و کوشش و توجه و حمایت از تولید از جمله این راهکارها هستند.

تشویق به استقلال و اقتدار اقتصادی در سطح جامعه

بلداجی اظهارکرد: برخی دیگر از راهکارها غالباً در جهت آسیب‌شناسی اقتصاد مقاومتی بیان شده‌اند، این راهکارها مواردی را که به عنوان آفت اقتصاد سالم هستند بیان می‌دارند و جهت جلوگیری و ورود آنها به اقتصاد خرد و کلان کشور برنامه‌ریزی می‌کنند؛ انضباط اقتصادی، نهی استفاده از کالاهای قاچاق و اخلاق اقتصادی، از جمله این راهکارها هستند.
وی بیان کرد: در فرهنگ علوی برخی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی در راستای رفع فقر و فاصله طبقاتی از جامعه و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی آن، بیان شده‌اند ازجمله قرض‌الحسنه، عدالت اقتصادی و حمایت اقتصادی از اقشار آسیب‌پذیر در قالب انفاق واجب و مستحب.
مدرس دانشگاه اراک تصریح کرد: راهکارهای اقتصاد مقاومتی به جنبه کلی اقتصاد کشور نیز توجه داشته و غایت آن‌ها استقلال و اقتدار اقتصادی کشور هستند ازجمله این راهکارها می‌توان به تشویق به استقلال و اقتدار اقتصادی در سطح جامعه و برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی اشاره کرد.
طهماسبی بلداجی اضافه کرد: هدف اقتصاد مقاومتی تامین آسایش عمومی، رفع فقر و عدالت اقتصادی از یک‌سو و استقلال اقتصادی از سوی دیگر است و غایت آن وسیله‌ای برای رسیدن به خداوند و تحقق بخشیدن به آرمان‌های حکومت اسلامی است. دو عنصر تبیین صحیح راهکارهای اقتصاد مقاومتی و راهکارهای اجرائی و ضامن تحقق آن زمینه ساز مهمی برای به نتیجه رسیدن اهداف اقتصاد مقاومتی هستند.

captcha