از ظرفیت مرتلان برتر استفاده نمی‌شود/ نگارش آیین‌نامه مشخص برای مسابقات ترتیل
کد خبر: 3692839
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹

از ظرفیت مرتلان برتر استفاده نمی‌شود/ نگارش آیین‌نامه مشخص برای مسابقات ترتیل

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ پیشکسوت و داور قرآن کریم با بیان اینکه استقبال از تلاوت ترتیل نسبت به چند سال گذشته بیشتر شده است، گفت: مسابقات ترتیل اوقاف از سطح خوبی برخوردار است از پتانسیل نفرات برگزیده استفاده نمی‌شود.

محمدجواد رجایی، پیشکسوت و داور قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در رابطه با مبحث تلاوت ترتیل و جایگاه آن در کشور، گفت: اگر در ترتیل‌خوانی همانند قرائت تحقیق الگو خود را قاریان مصری قرار دهیم، بسیاری از مشکلات و کمبودهای ما در این زمینه حل خواهد شد.
تلاوت ترتیل ساز و کار خاص خود را دارد
وی با بیان اینکه ما در ترتیل‌خوانی، سلیقه‌ای عمل می‌کنیم و توجهی به تلاوت قاریان مصری نداریم، عنوان کرد: ترتیل‌های امروزی در واقع همان قرائت تحقیق با سرعت بیشتر است، در صورتی که اصل تلاوت ترتیل این نیست و این نوع تلاوت ساز و کار خاص خود را دارد.

سلیقه‌ای عمل کردن در ترتیل‌خوانی/ اختلاف نظر میان داوران ترتیل
رجایی با اشاره به اینکه در ترتیل‌خوانی قاریان مصری، اوج و بمی به معنای قرائت وجود ندارد، ابراز کرد: ما در تلاوت ترتیل سلیقه‌ای عمل می‌کنیم و حتی در مسابقات ترتیل هم اختلاف نظر زیادی میان داوران وجود دارد که شرکت‌کننده نیز دچار دوگانگی می‌شود.
این استاد قرآن کریم با بیان اینکه ما در ترتیل‌خوانی تأکید داریم از تحریر استفاده کنیم، در صورتی که در این نوع تلاوت، وقت چنین کاری وجود ندارد، تصریح کرد: در ترتیل‌خوانی، قاری باید توجه مستمعان را به آیات جلب کند و سعی نکند با تحریرهای اضافی توجه مستمع را به صدای خود جلب نماید.

عدم استفاده از پتانسیل برگزیدگان مسابقات ترتیل
وی با بیان اینکه استقبال از تلاوت ترتیل نسبت به چند سال قبل بیشتر شده است، تشریح کرد: مسابقات ترتیل اوقاف در سطح خوبی برگزار می‌شود اما از پتانسیل نفرات برگزیده استفاده نمی‌شود به عنوان مثال برخی از مرتلان در مسابقات متعدد مقام اول را کسب کرده‌اند اما مثلا برای تلاوت در حرم مطهر رضوی باید مجدد آزمون بدهند، این کار یعنی هیچ ارزشی برای مسابقات و مقام مرتل قائل نمی‌شویم.

آیین‌نامه مشخصی برای مسابقات ترتیل نوشته شود
رجایی افزود: یکی از راه‌هایی که کمک می‌کند تا استقبال از ترتیل افزایش یابد این است که نسبت به مسابقات ترتیل با توجه به قرائتِ شاخص قاریان مصری، آیین‌نامه نوشته شود و در مسابقات، گزینش‌ها و ... مورد استفاده قرار گیرد تا داوران نظرات متعددی در داوری این مسابقات نداشته باشند.
در محافل، تلاوت ترتیل کاربرد ندارد
این قاری قرآن با اشاره به اینکه مردم از هر دو نوع تلاوت تحقیق و ترتیل به خوبی استقبال می‌کنند، ابراز کرد: اما باید توجه کرد که زمان این دو تلاوت با یکدیگر متفاوت است، ترتیل بیشتر در ماه مبارک رمضان استفاد می‌شود و عموم مردم استقبال خوبی از آن دارند اما در محافل تلاوت ترتیل کاربردی ندارد.

مطلوب‌تر بودن القاء معانی در تلاوت ترتیل
این پیشکسوت قرآن کریم در رابطه با القاء معانی در تلاوت ترتیل نیز گفت: القاء معانی در تلاوت ترتیل مطلوب‌تر انجام می‌شود زیرا در این نوع تلاوت دست قاری در صورت تسلط به معانی باز است.

ترتیل‌خوانی دشوارتر از قرائت تحقیق
رجایی، ترتیل‌خوانی را به مراتب دشوارتر از قرائت تحقیق دانست و عنوان کرد: در قرائت تحقیق، قرآن با سرعت پایین‌تری خوانده می‌شود، بنابراین ضریب خطا آن نسبت به ترتیل کمتر خواهد بود، در تلاوت ترتیل، مرتل به تسلط کامل بر آیات و قواعد تجویدی نیاز دارد، لذا تلاوت ترتیل سخت‌تر است.
این قاری قرآن کریم در پایان اضافه کرد: از طرفی در تلاوت ترتیل، نفس کشیدن و مکثی میان آیات وجود ندارد، لذا فشار مضاعفی بر صوت قاری وارد می‌شود اما در قرائت تحقیق به دلیل وجود مکث، قاری میان آیات نفسی تازه می‌کند که این عمل فشار کمتری به قاری وارد می‌کند.

انتهای پیام

captcha