زنان و دولت پس از انقلاب را بخوانید/ هنوز در حوزه زنان بین سیاستگذاران وفاقی حاصل نشده است
کد خبر: 3692844
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹

زنان و دولت پس از انقلاب را بخوانید/ هنوز در حوزه زنان بین سیاستگذاران وفاقی حاصل نشده است

گروه جامعه: در مراسم رونمایی از کتاب زنان و دولت پس از انقلاب، رئیس کتابخانه ملی با انتقاد از اینکه پس از 39 سال از گذشت انقلاب هنوز بین آحاد سیاستگذاران در خصوص زنان وفاقی حاصل نشده است، گفت: هنوز نمی‌دانیم چه رویکردی را باید ارائه دهیم.

به گزارش ایکنا؛ مراسم رونمایی از کتاب زنان و دولت، پس از انقلاب نوشته پرستو سرمدی، عصر امروز با حضور اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی و سخنرانی هادی خانیکی، آذر منصوری و فرخ السادات محتشمی پور در کتابخانه ملی برگزار شد. در این مراسم اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه برگزاری چنین مراسمی با هدف بیان دیدگاه‌های مختلف و ارزیابی نظرات صورت می‌گیرد تا حاصل کار به صورت راهکار ارائه شود گفت: امیدواریم بدین وسیله وضعیت زنان ارتقاء پیدا کند.

زنان و دولت پس از انقلاب را بخوانید / هنوز در حوزه زنان بین سیاستگذاران وفاقی حاصل نشده است

وی با تاکید بر اینکه موضوع بحث زنان در جامعه اجتناب ناپذیر است گفت: بخاطر مطالباتی که توسط نسل نو مطرح می‌شود و مسئله جایگاه زن مسلمان در عرصه بین‌المللی موضوع زنان باید مورد توجه قرار گیرد و زنان بتوانند در عرصه اجتماع و سیاست حضور پررنگی داشته باشند.

بروجردی با تاکید بر اینکه بدون توجه به نقش زنان شاخص‌های توسعه محقق نمی‌شود گفت: اگر بخواهیم شاخص‌های توسعه را بررسی کنیم ولی زنان مغفول باشند نمی‌توانیم به سمت توسعه حرکت کنیم و باید رویه مطلوب جایگاه زنان را پیدا کنیم و بدانیم چه اقداماتی را باید برای بهبود جایگاه زنان به عنوان ملت و کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: وضعیت زنان به عنوان ملت اینگونه مطرح است که مردم با رفتار و تعامل خود می‌توانند تعریفی از نسبت و تعامل خود با زنان داشته باشند.دولت نیز در رویکردها و تخصیص منابع باید برای زنان جایگاه مشخصی اختصاص دهد.

رئیس کتابخانه ملی با اشاره به اینکه طی 39 سال پس از انقلاب دغدغه مباحث زنان مطرح بوده اما هنوز نتوانسته‌ایم بین آحاد سیاستگذاران جامعه در خصوص جایگاه زنان به وفاقی برسیم گفت: هنوز نمی‌دانیم چه رویکردی باید در این زمینه ارائه دهیم اگر به موضوع زنان نپردازیم زنان به حاشیه رانده می‌شوند. باید در این خصوص دیدگاه‌ها را مطرح و به بحث بپردازیم تا حاصل کار یک نگاه توسعه‌ای در جامعه باشد.

بروجردی با اشاره به کتاب منتشر شده توسط پرستو سرمدی گفت: در این کتاب زنان در مقاطع مختلف زمانی پس از انقلاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا مشخص شود چه جایگاهی داشته‌اند. ما تمام اقدامات خانم‌های که دغدغه زنان را دارند را ارج می‌نهیم و می‌خواهیم به کار خود ادامه دهند تا بهترین نظریه‌ها مطرح شود. البته باید در نظر داشت که زمانی می‌توان راهکارهای مفید ارائه کرد که حرف طرفین یعنی هم مدیران جامعه و هم همه کسانی که مطالبه دارند و فکر می‌کنند نسبت به جامعه جهانی عقب نگاه داشته شده‌اند شنیده و منعکس شود.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: جامعه ما جامعه دینی است و رویکردهای مردم غالبا وجه دینی دارد و نمی‌توان نقش اسلام را در رخدادها نادیده گرفته پس باید به دغدغه‌های مردم نیز توجه کرد. اگر قرار است استنتاجی از این کتاب بدست بیاوریم باید در تعامل با عموم جامعه قرار گیرد تا مفید باشد.

در ادامه این مراسم رونمایی سرمدی نویسنده کتاب زنان و دولت پس از انقلاب به بیان جزئیاتی از کتاب خود پرداخت و گفت: می‌خواستم ببینم در طول تاریخ پس از انقلاب زنان برای رفع تبعیض چه کرده‌اند در این زمینه خلا مطالعاتی و منابعی وجود داشت و من احساس کردم باید این خلا پر شود. بر همین اساس اقدامات دولت‌ها در سیاستگذاری و اجرا و اقدامات مجلس‌ها به عنوان قانون گذار مورد بررسی قرار گرفت.

سرمدی ادامه داد: مطالعه من بررسی گفتمان زنان در جامعه مدنی و مقایسه آن با گفتمان دولت‌ها بود البته در کتاب مباحث تاریخی را مطرح کردم.

وی با اشاره به رخداد‌های پس از پیروزی انقلاب در حوزه زنان گفت: دو هفته بعد از انقلاب، قانون حمایت خانواده که یک قانون مترقی بود لغو شد و تا مدت‌ها در این خصوص قانون نداشتیم و دادگاه‌ها براساس سلایق خودشان عمل می‌کردند سه هفته بعد از انقلاب هم مسئله حجاب مطرح و عنوان شد که در ادارات حجاب اجباری شود که مخالفت‌ها و تظاهراتی را در پی داشت که باعث لغو آن شد. اما این مسئله در سال 63 به صورت قانون درآمد. لغو قضاوت زنان در سال 58 نیز از اقدامات مربوط به زنان در سال‌های ابتدایی انقلاب بود.

نویسنده کتاب زنان و دولت پس از انقلاب به مباحث مربوط به زنان در زمان جنگ از جمله حمایت از همسران شهدا و اعطای حزانت از بچه‌های شهدا و همسران شهدا، گسترش سواد در میان خانواده‌های مذهبی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در ادامه این روند تاریخی با رویکرد منفی نسبت به اشتغال زنان مواجه هستیم به خصوص اینکه پاکسازی زنان از اداره‌ها و بازنشستگی زود هنگام زنان رخ می‌دهد که با مخالفت و اعتراض زنانی که در حکومت بودند مواجه می‌شویم. تصویب قانون مجازات اسلامی که دیه زن را نصف دیه مرد در نظر می‌گیرد و قانون قصاص که مطرح می‌کند اگر زنی مردی را به قتل برساند خانواده زن باید نصف دیه مرد را بپردازند تا وی مجازات شود از دیگر قوانینی است که مرتبط با زنان و علیه آنها تصویب شده است

سرمدی دوره ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را از دوره‌های پیشرفت وضعیت زنان برشمرد و گفت: تشکیل دفتر امور زنان، تعیین اجرت المثل برای زنان، تعیین مهریه به نرخ روز، انتصاب زنان به عنوان مشاور قضات، برگزاری سمینارهای مختلف برای مشارکت زنان، برگزاری مسابقات ورزشی زنان کشورهای اسلامی، تصویب قانون اشتغال زنان و ... از جمله اقداماتی است که در دوره سازندگی برای زنان انجام شده است.

این پژوهشگر حوزه زنان دوره اصلاحات را از دوره‌هایی دانست که گام‌های بزرگی در خصوص زنان برداشته شده که خیلی از آنها به دلیل واکنش‌ها به نتیجه نرسیده است. از جمله وارد کردن واژه عدالت جنسی به برنامه چهارم توسعه که توسط مجلس هفتم این واژه برداشته شد و طرح ملی خشونت علیه زنان که دولت بعدی آن را حذف کرد.

سرمدی با اشاره به اینکه در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شاهد روی کار آمدن ضد زن‌ترین دولت بودیم گفت: در این دوره به طور سیستماتیک برای بازگرداندن زنان به خانه تلاش می‌شد به مردان ثروتمند اجازه داده می‌شد همسران دیگری اختیار کنند گشت ارشاد راه اندازی شد و کمپین‌های مختلفی توسط زنان علیه اقدامات دولت ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه کتاب خود را در انتخابات 88 به پایان رسانده است گفت: مصاحبه‌هایی نیز با کاندیداها صورت گرفته بود اما در نهایت کتاب به شکل حاضر به چاپ رسید.

انتهای پیام/

captcha