گره خوردن اصیل ترین هنر اسلامی ایرانی به قرآن
کد خبر: 3692877
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
قادری عنوان کرد:

گره خوردن اصیل ترین هنر اسلامی ایرانی به قرآن

گروه فعالیت های قرآنی– هنرمند قرآنی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: تذهیب از اصیل ترین هنرهای اسلامی ایرانی است که همواره به عنوان هنری قرآنی نام برده شده است.

حمزه علی قادری، هنرمند و داور اولین جشنواره قرآن و عترت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری بیان کرد: ، 16 سال است به طور حرفه ای هنر تذهیب را پیگیری می کند و 115 هنرجو در این زمینه تربیت کرده است و سه رتبه نخست کشوری در جشنواره های آیات قرآنی را در کارنامه هنری خود دارد.
هنرمند قرآنی استان در مورد پیشینه این هنر زیبا گفت: تذهیب در لغت نامه ها به معنای زر گرفتن و طلا اندازی است و از این هنر بدیع و زیبا برای آرایش و زیباتر کردن کتابهای مذهبی و تاریخی، دیوان شعر و قطعات خطی استفاده می شود.
این هنر بعد از نفوذ اسلام به ایران در اختیار حکومت های اسلامی قرار گرفت و نام هنر اسلامی را از آن خود کرد.
تذهیب‌کاران ایرانی با تسلط کافی و مهارت و خلاقیت توانسته اند با متحول ساختن و نوآوری های چشمگیر، در تبلیغ فرهنگ قرآنی کارهای بسیار نفیس و بی نظیری ارائه دهند که در قرآن های معاصر چاپ شده و امروزه نظاره گر آنها هستیم.
وی ادامه داد: می توان تذهیب را یکی از زیرمجموعه های نگارگری دانست که در اوایل دوره اسلامی، برای تزئین و جداسازی آیات قرآن مجید مورد استفاده قرار می گرفت و شاید بتوان تاریخ آرایش و تذهیب قرآن را همزمان با نوشتن آن دانست به این معنی که نخست به منظور تعیین سر سوره‌ها، آیه‌ها، جزوه‌ها و سجده‌ها آن را به نوعی تزئین می ‌کردند.
این مدرس دانشگاه افزود: رفته رفته علاقه مفرط مسلمانان به قرآن و همچنین تمایل به تجمل، هنرمندان را بر آن داشت تا در تذهیب آن دقت بیشتری به کار برند و در نتیجه این آثار از سادگی بیرون آمد و جنبه تزئینی به خود گرفت به خصوص قرآن‌ هایی که برای امیران و بزرگان نوشته می ‌شد و این امر خود یکی از علل توجه هنرمندان به تزیین بیشتر و موجب تکامل فن تذهیب شد.
قادری با اشاره به اینکه کسی که کار تذهیب قرآن را انجام می دهد در واقع تهذیب نفس انجام می دهد افزود: کسی که کار تذهیب روی قرآن را انجام می دهد چون همواره باید با وضو باشد و مراقب اخلاق و رفتار خود باشد تهذیب نفس هم انجام می دهد .
وی با بیان اینکه حاشیه های قرآن ، شمسه های اول قرآن و صفحه افتتاح و استقبال قرآن همه تذهیب هستند تصریح کرد: تذهیب با اینکه یک هنر ایرانی است، وجه ممیزه هنر قرآنی به شمار می آید و از اصیل ترین هنرهای اسلامی و ایرانی است که همواره از آن به عنوان هنری قرآنی نام برده شده است.
قادری در ادامه با اشاره به اولین نمایشگاه و جشنواره آثار هنرمندان قرآنی در استان بیان کرد: طبق فراخوان این جشنواره 21 اثر در قالب های شمسه، حاشیه،صفحه افتتاح و استقبال به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و از بین آنها 11 اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند که از صاحبان این آثار در روز دوشنبه 30 بهمن در مراسم اختتامیه هفته قرآن و عترت تقدیر می شود.

انتهای پیام

captcha