به گزارش ایکنا از لرستان، ندا مـراد، مدرس پردیس کیش دانشگاه تهران در همایش بینالمللی «سیره علوی» که بکشنبه، 29 بهمن در خرمآباد برگزار شد، با بیان اینکه ملاک سیاست، به کار بستن عدالت است، اظهار کرد: بحث رهبری و مدیریت، از مباحث راهبردی و مهمی است كه نقش بنیادین آن، در پیشرفت یا انحطاط جامعهها و تمدنها، قابل انكار نیست؛ تا جاییکه بسیاری از صاحبنظران، مهمترین علت پیشرفت جوامع را رهبری و مدیریت کارآمد و مهمترین علت انحطاط و عقبماندگی را نیز مدیریت ناکارآمد میدانند.
وی اضافه کرد: از این منظر، مدیریت ازجمله مهمترین عواملی است که میتواند سازمان یا جامعهای را به اهداف خویش برساند.
مدرس زبان و ادبیات فارسی پردیس کیش دانشگاه تهران ادامه داد: با نگاهی به تاریخ و بررسی سرگذشت جوامع، روشن میشود که تمام جوامعی که توانستهاند، گامهای مهمی در جهت رشد و کمال بردارند، همه از رهبرانی کارآمد برخوردار بودهاند.
مراد اضافه کرد: در این بین منابع غنی اسلامی بهدلیل امتیاز والایی چون پیوند با وحی الهی و نیز برخورداری از زلال عصمت اهل بیت(ع)، اصول و رهنمودهای مُتقن و جامعی را، برای بشر به ارمغان آورده است. با توجه به اینكه امام علی(ع)، پنج سال حاكمیت و مدیریت جامعه اسلامی را بر عهده داشته و در منابع اسلامی بیشترین مطلب در مورد مدیریت آن امام همام نقل شده است.
ملاک سیاست، به کار بستن عدالت است
وی بیان کرد: ملاک سیاست، به کار بستن عدالت است. بدون عدالت، سیاست، معنای خود را از دست میدهد و از فن مدیریت مردم، به فن پراکنده ساختن مردم از حکومت میانجامد. از اینرو، مدیران باید دشواریهای آنرا به جان بپذیرند و با مردم به عدالت رفتار کنند. چنین روشی، نیکوست و ضامن بقای جامعه و تداوم آن خواهد بود.
دکترای زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: مولای متقیان چون دارای فضایل اربعه بودند برای قدرت دنیایی، ارزشی قائل نبودند و حکومت و قدرت از دیدگاهشان، وظیفه و مسئولیتی بود که خداوند به عهده افراد آگاه و توانا در رهبری جامعه گذاشته بود.
مراد اظهارکرد: بر طبق منابع تاریخی، ایشان با رعایت اصل عدالت، نه تنها هرگز از مسیر انصاف و حق تجاوز نکرده بلکه عدالت ایشان، چنان سپر محکمی بود که سرانجام به سازندگی و اصلاح جامعه انجامید.
وی تصریح کرد: هنگامیکه حضرت علی(ع) زمام امور جامعه را در دست گرفتند، بیدرنگ به تنظیم امور و رفع نارساییها پرداختند و برای حکومت خویش، سازمانی را در نظر گرفتند کمااینکه امام با اطاعت خالصانه از خدا و پیامبر گرامی اسلام، همه مسائل حکومتی را از کتاب خدا و سنّت پیامبراکرم(ص) استخراج میکردند و به دقت به اجرا میگذاشتند.
بیان سیاستهای کلی اقتصادی در نهجالبلاغه
مراد گفت: در نهجالبلاغه مطالب ارزندهای، در زمینه سیاستهای کلی اقتصادی به چشم میخورد؛ که با عمل به آنها اقتصاد کشور شکوفا شده و دستاوردهای درخشانی در راستای رونق اقتصادی به دست خواهد آمد. در سیره حکومتی امام علی (ع) دریافت مالیات از امور بسیار مهم است.
وی خاطرنشان کرد: اخلاق و مکارم اخلاقی، از عوامل اساسی سعادت بشر در زندگانی مادی و معنوی است. از منظر امام علی(ع) مدیری که به اخلاق مدیریتی آراسته نباشد، نمیتواند بار سنگین مسئولیت اداره سازمان را به دوش بکشد و نابسامانیها را سامان بخشد.
دکترای زبان و ادبیات فارسی پردیس کیش دانشگاه تهران افزود: در مدیریت جهادی، مدیر باید، پایبندترین فرد به اصول، ضوابط و مقررات سازمانی باشد و همکاران و کارمندان خویش را نیز به رعایت این مهم، فرا بخواند.
نفس بشری؛ نخستین حوزه فرمانروایی انسان
مراد تصریح کرد: در مدیریت اسلامی، از برتری بخشیدن خواص و نزدیکان بر دیگران، بهشدت انتقاد شده است کمااینکه امام علی(ع) در نامه خود خطاب به مالک اشتر فرمودند: «هیچ کس برای رئیس و مدیر در هنگام رفاه و آسانی، گران بارتر و در هنگام گرفتاری، کم یاری کنندهتر و در هنگام اعمال انصاف و عدالت، ناراضیتر و هنگام درخولست، پر اصرارتر و هنگام بخشش، کم سپاستر و هنگام پیش آمدن سختیهای روزگار در شکیبایی و استقامت، سستتر از خواص نیست».
وی اضافه کرد: نخستین حوزه فرمانروایی انسان، نفس بشری است. هر کس در این میدان پیروز شود، در میدانهای دیگر نیز پیروز خواهد شد و هر کس نتواند بر مملکت کوچک نفس خویش، اعمال قدرت کند، در میدان گسترده مدیریت ناتوان خواهد بود.
مدرس زبان و ادبیات فارسی گفت: از این منظر میتوان گفت، در یک نظام مدیریتی غیر از اموال مادی، به عوامل غیرمادی و معنوی مانند رعایت اصل عدالت، شجاعت، عفت و حکمت نیز توجّه میشود و با درک درست آنهاست که میتوان نتیجه گرفت که جامعه بهسوی کمال و رستگاری گام برمیدارد.
انتهای پیام