چرایی شرم و حیا در قرآن
کد خبر: 3692936
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

چرایی شرم و حیا در قرآن

گروه معارف: در آموزه‌های دينی مقوله‌های سه گانه شرم و حيا، عقل و دين از يكديگر تفكيک ناپذيرند. بدين معنا كه هركجا حيا باشد عقل و دين و هركجا عقل باشد، حيا و دين و بالاخره هر كجا دين باشد عقل و حيا نيز در كنار آن خواهند بود. به تعبير ديگر اين سه مقوله ارزشی لازم و ملزوم يكديگرند و در سيره نظری و عملی مومن هيچگاه از يكديگر جدا نمی شوند.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در آموزه‌های دينی مقوله‌های سه گانه شرم و حيا، عقل و دين از يكديگر تفكيک ناپذيرند. بدين معنا كه هركجا حيا باشد عقل و دين و هركجا عقل باشد، حيا و دين و بالاخره هر كجا دين باشد عقل و حيا نيز در كنار آن خواهند بود. به تعبير ديگر اين سه مقوله ارزشی لازم و ملزوم يكديگرند و در سيره نظری و عملی مومن هيچگاه از يكديگر جدا نمی‌شوند.
  عقلانی بودن شرم و حیا بر هیچ کس پوشیده نیست
حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: مسئله حیا و شرم، هم از نظر عقلی و هم از نظر نقلی جایگاه مهمی دارد و حيا، حالتی نفسانی است كه آثار آن در چهره و رفتار خودنمايی می كند و در آیه 14 سوره علق نیز می خوانیم: مگر ندانسته که قطعاً خدا همه کارهایش را می بیند؟
وی، ادامه داد: زمانی كه شرم و حيا به صورت پايدار درآيد، به عنوان فضيلتی انسانی و خوی و منش نيكو مورد ستايش خردمندان قرار می‌گيرد و مولای متقیان علی(ع) می فرمایند: زیباترین لباسهای دین حیاست.
حجت‌الاسلام اکرمی تاکید کرد: همان گونه که از حضور دیگران شرم می‌شود و برخی از کارها انجام نمی‌شود، باید ازمحضر الهی شرم کرد و از انجام معاصی پرهیز کرد. چطور می‌شود که در حضور پروردگار به گناه تن داد!؟ اهل خدا در خلوت مراقبت های جدی به خرج می دهند چون محضر پروردگار را کاملاً درک می کنند.
حیا در رشد انسان تاثیر دارد
حجت‌الاسلام سالاز سنجری، امام جمعه جلفا در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: حیا از فضابل اخلاقی است که در کمال و رشد انسان تاثیر دارد و شخصی كه از صفت حيا برخوردار است در منش و كنش خويش انسانی است كه از زشتی ها و ناهنجاری ها پرهيز می كند و خود را آلوده به آنها نمی‌سازد.
وی با استناد به آیه 77 سوره قصص خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: در آنچه خدا به تو عطا کرده است سرای آخرت را بجوی و سهم خود را از دنیا فراموش مکن و نیکی کن همان گونه که خدا به تو نیکی کرده است و در زمین خواهان فساد مباش، بی تردید خدا مفسدان را دوست ندارد.
حجت‎الاسلام سنحری ادامه داد: حیا و ایمان ملازم یکدیگرند همانند دو چیزی که به یک ریسمان بسته شده باشند، این دو در بود و نبود تابع یکدیگرند، پس هرگاه یکی از آندو رفت دیگری نیز می رود و بی حیایی اساس و بنیان هر نفاق و نفاق اصل و ریشه کفر است.
  امام جمعه جلفا، از ضروت توجه به نشانه های حيا در آموزه های قرآنی گفت و تاکید کرد: برای درک درست مفهوم قرآنی حيا بهتر آن است كه به نشانه های حيا در آموزه های قرآنی توجه شود، زيرا با نگاهی گذرا به آيات قرآنی می توان چيستی و ماهيت حيا و شرم را در آموزه‌های وحيانی دريافت و با كاربردهای اجتماعی آن آشنا شد. 

captcha