فاطمه(س)، الگویی که در قالب زمان نمی‌گنجد
کد خبر: 3692940
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹

فاطمه(س)، الگویی که در قالب زمان نمی‌گنجد

گروه اجتماعی- کارشناس ارشد علوم قرآنی و تفسیر زابل گفت: شخصیت‌های بزرگی همچون فاطمه زهرا(س) در محدوده زمان نمی‌گنجند، بطوری که اگر هزاران سال بگذرد، باز می‌توانند به‌عنوان یک الگو و نمونه ایده‌آل انسانی مورد توجه قرار گیرند.

زهرا محمدپور، کارشناس ارشد علوم قرآنی و تفسیر شهرستان زابل، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌ و بلوچستان، گفت: شخصیت‌های بزرگی همچون فاطمه زهرا(س) در محدوده زمان نمی‌گنجند، بطوری که اگر هزاران سال بگذرد، باز می‌توانند به‌عنوان یک الگو و نمونه ایده‌آل انسانی مورد توجه قرار گیرند.
وی ادامه داد: برای این‌که بتوانیم از این بانوی بزرگوار جهان اسلام الگوبرداری کنیم، باید حقایق رفتار ایشان را استخراج و در جامعه پیاده کنیم؛ متأسفانه منابع ما کم است، با این حال نکاتی از زندگی و سیره رفتاری ایشان به دست ما رسیده که بسیار ارزشمند است.
ولایتمداری در سیره زهرا(س)
این کارشناس ارشد علوم قرآنی بیان کرد: حضرت فاطمه(س) با ولایت عجین شده‌اند، بطوری که از ابتدای کودکی تا پایان عمر پربرکتشان، ولایت‌مداری و ولایت‌نوازی در زندگی ایشان مشاهده می‌شود. در زمان کودکی، غمخوار و همگام رسول خدا(ص) بودند و بعد از ایشان نیز هم‌راز و همپای امیرالمؤمنین(ع) بودند.
وی افزود: بعد از ظهور اسلام، پیامبر(ص) از سوی مشرکان و کافران بارها مورد اهانت قرار گرفتند و در تمام آن شرایط دشوار، فاطمه(س) که دختری کم‌سن و سال بودند، ایشان را همراهی می‌کردند، غمخوار پدر بودند و لقب «امّ ابیها» گرفتند.
محمدپور اظهار کرد: بعد از رحلت رسول خدا(ص) هم ایشان در راه ولایت جان‌فشانی‌ها کردند، بطوری که در این راه از بذل جان خویش و فرزندانشان نیز دریغ نکردند.

فاطمه(س)، الگویی که در قالب زمان نمی‌گنجد

فاطمه(س) در نقش همسر و مادر
کارشناس دینی زابل بیان کرد: استحکام خانواده از مهمترین شاخصه‌های یک جامعه سالم است که برای رسیدن به چنین خانواده‌ای، نقش اصلی را مادر بازی می‌کند.
وی افزود: حضرت فاطمه(س) آن‌چنان به وجود آرامش و نشاط در خانه اهمیت می‌دادند که حتی برای تلطیف روحیه همسر و فرزندان، شعر می‌سرودند که در واقع نوعی ابراز علاقه و عشق بود؛ مسأله‌ای که امروزه مورد تأکید روانشناسان است.
محمدپور عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های ممتاز یک زن «قناعت» است، چون به اقتصاد خانواده کمک می‌کند. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است « بهترین درآمد زن، قناعت‌اش است» و فاطمه(س) در این زمینه، سرآمد بودند.
وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) زمانی به ازدواج با امام علی(ع) پاسخ مثبت دادند که علی(ع) هیچ سرمایه‌ای نداشتند و تنها دارایی ایشان برای ازدواج، یک زره بود که آن هم صرف تهیه وسایل ضروری زندگی مشترک مانند حصیر، کوزه، آسیاب دستی، مشک و ... شد.
کارشناس ارشد تفسیر قرآن بیان کرد: یکی از القاب ایشان «حاملة البلوی بغیر شکوی؛ بلاکش نستوه بی‌شکوه و شکایت» است، زیرا اهل ناله و شکایت نبودند، تا جایی که حتی در سخت‌ترین لحظات، وقتی با مسمار در، پهلوی مبارک ایشان زخم برداشته و کبود شده بود، لب به ناله نگشودند.
وی افزود: ایشان همواره مراقب بودند، مطالبه‌ای نداشته باشند که باعث شرمندگی همسرشان شود. این مسأله‌ای نیست که متعلق به هزار سال پیش باشد، بلکه امروز هم باید در زندگی‌های مشترک اجرا کنیم.

فاطمه(س)، الگویی که در قالب زمان نمی‌گنجد

حجاب مانع فعالیت زن نیست
این کارشناس ارشد علوم قرآنی بیان کرد: مسأله حجاب و عفاف همواره از سوی عده‌ای که آن را مانع اهداف شوم خود می‌دانند، مورد نقد قرار داشته است، چراکه حجاب به زن شخصیت می‌دهد و اجازه نمی‌دهد ابزار واقع شود.
وی افزود: حضرت فاطمه(س)، زنی نبودند که از فعالیت‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی زمان به‌دور باشند، بلکه با حفظ حجاب و در نهایت حیا، فعالیت می‌کردند، حتی نمونه سخنوری ایشان را در خطبه‌هایشان می‌توان مشاهده کرد.
محمدپور ادامه داد: حجاب به این معنا نیست که کنج خانه منزوی شویم، بلکه حجاب برای آن است که با امنیت در جامعه حضور پیدا کرد، بطوری که در ارتباط‌ها، زیبایی زن مورد توجه نباشد، بلکه شخصیت و میزان دانش او به چشم آید.
وی اظهار کرد: اهتمام این بانوی بزرگوار در حفظ و آموزش قرآن به گونه‌ای بود که فضه (کنیز حضرت زهرا)، در کنار ایشان آن‌چنان قرآن را فراگرفته و آیات در وجودشان نهادینه شده بود که بعد از شهادت حضرت(س)، همه چیز را با قرآن پاسخ می‌دادند.
کارشناس ارشد علوم قرآنی و تفسیر در پایان افزود: یکی از منابع مفیدی که برای آشنایی با زندگی بانو فاطمه(س) وجود دارد، کتاب « فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(س)» است. در این کتاب تمام سخنان و روایات خود ایشان در زمینه‌های مختلف اقتصاد، همسرداری و ... آمده است.

انتهای پیام

captcha