به گزارش ایکنا از لرستان، حضرت فاطمه زهرا(س) بهعنوان ریحانةالرسول(س) و امالائمه از چنان جایگاه و فضیلتی برخوردار است که در کتب روایی شیعیان با مضمون سرور زنان جهان شهرت دارد، در اوصاف آن حضرتش همین بس که آیات وحی ازجمله آیه ذیالقربی، آیه مباهله، آیه تطهیر و سوره کوثر، گواه بر این مدعاست که پاره تن رسول خدا(س) انسانی به تمام معنا و دربردارنده جامع کمالات بود تا جاییکه به امالائمه شهرت دارد.
حضرت فاطمهزهرا(س) بهعنوان دختر نبوت، همسر ولایت، مادر امامت و شفیعیه جنت، جامع کمالات بود این در حالیاست که در حدیث نبوی آمده است اگر بنا بود تمام کمالات انسان در قالب یک زن در جهان تجلی یابد، آن زن، کسی جز حضرت فاطمهزهرا(س) نبود.
آنچه در زندگی کوتاه اما سراسر برکت دخت ۱۸ ساله حضرت ختمی مرتبت به وضوح قابل مشاهده است و اهل تعقل و تدبر را به واکاوی در زندگی بیبی دو عالم وا میدارد، عیان نبودن مزار بی شمع و چراغ امالائمه(س) از نظرهاست.
روشن و مبرهن است که غاصبان خلافت بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) ظلم و جفای بسیار بر دخت نبی مکرم اسلام(ص) روا داشتند، او را اذيت كرده، از ارث پدری محروم كرده و مانع بهرهبرداری آن حضرت از فدک شدند و در صورت آگاهی از مکان قبر مطهر حضرت فاطمه زهرا(س) و دسترسي به قبر آن حضرت بدونشک در صدد نبش قبر آن مظلوم دوران برمیآمدند.
سخنرانیهای بصیرتآفرین در دفاع از حریم ولایت، و تبیین واقعه غدیر خطابههای پُرمضمون آن حضرت بهعنوان سراج راه محبان آستان علوی و فاطمی، نشاندهنده اجحافی ظالمانه در حق خاندان وحی است که فتنهگران آن عصر بر سلاله رسول خدا روا داشته و غاصبان خلافت دچار گناهی نابخشودنی شدند که جبران آن میسور نمیشد.
یکیاز مهمترین ادلههای محکمه پسندی که مبین اختفای قبر دخت رسول خاتم(ص) است این است که آن حضرت نمیخواست کسانیکه در برهه روزگار رحلت پیامبر و در آنگاه که هنوز کفن رسول خدا(ص) خشک نشده بود در سقیفه بنیساعده غصب خلافت کردند و منکر غدیر و وصایت پیشوای اول مسلمانان جهان شدند، در تشییع او حاضر نشده و بر پیکر وی نماز نگذارند.
در ادامه دلایل عیان نبودن مزار حضرت فاطمه زهرا(س) از نظرها میتوان به این نکته استناد کرد که کثرت کینهتوزیها، ظلمها، جفاها، بدرفتاریها و ستمهای غاصبان ولایت بر خاندان پیامبر موجب شد تا مراسم تشییع و تدفین اولین شهیده راه امامت، در خفا و در مظلومیتی شبانه برگزار شود تا تاریخ بشر بهوضوح بداند که سرور زنان عالم، از دست غاصبان حق و حقیقت، ناراحت بود و صلاح کار را تکفین و تلقین در ظلمات شب میدانست.
نکته قابل تامل در محتوای وصیتنامه پاره تن رسول خدا(ص) آن است که علت آشکار نبودن و علنی نشدن محل قبر حضرت زهرا(س) آن بود که آن حضرت با وصیت «غَسِّلْنی فِي اللَيلِ و دَفِّنی فِي الليلِ» در حقیقت یک سبک مبارزاتی برای برملا نمودن چهره واقعی غاصبان ولایت را در پیش گرفته و با بصیرت بخشی به افكار خفته جامعه آن روزگار، توجه افكار عمومی را نسبت به پايمال كردن حق تضییع شده خود و امام علی(ع) جلب كردند.
در این راستا امالائمه(س) با تنویر افکار عمومی، مردم را وادار به تفکر در چرایی مخفی بودن قبر مطهر خویش کرد زیرا مردم آن روزگار، مستقیماً با اهلبیت ارتباط داشته، واقعه غدیر را بهعینه دیده بودند و احادیث پیامبر اسلام(ص) در اوصاف فاطمهزهرا(س) را استماع کرده بودند و نیک میدانستند که زوج آسمانی، علی(ع) و زهرا(س) اصل قرآن ناطق هستند.
نکته قابل تامل در مبحث مخفی بودن قبر مطهر حضرت فاطمهزهرا(س) آن است که ائمهاطهار ما نـیز با علم و آگـاهی از مـکان مرقد مطهر حضرت فاطمه(س)، این راز را هیچگاه بازگو نکردند ایـن رمز و راز تـا ظهور قائم آلمحمد(ص) همچنان در خفا خواهد بود و محبان اهلبیت(ع) همچنان گریان قبر بیشمع و چراغ جدهی ساداتند.
علیایهاالحال مراسم تدفین و خاکسپاری آن مظلومه دوران، در كمال حزن، خفاء، اندوه و پنهانى با سرعت صورت گرفت، غبار غم بر بام خانه مولای مطلومان نشست و حسنین و زینبین در شام عزای مادر مظلوم خود با غم و اندوهی وصف نشدنی بر سر خاک فاطمهای نشستند که اولین شهیده راه ولایت و شان نزول سوره مبارکه «کوثر» بوده و شمع جمع آل طاهاست.
آنچه مسلم است آن است که با وجود آشکار نبودن قبر مطهر حضرت فاطمهزهرا(س)، نام آن حضرت امروز زینتدهنده جلسات است و در هر خانهای، شیعیان فرزندان خود را با نام آن حضرت نامگذاری میکنند، و در ادعیه سحرگاه خود، دست به دامان پاره تن رسول خدا(ص) میشوند و بر این باور اعتقاد راسخ دارند که «بی حرم نیست فاطمه(س)؛ چون حرمتش سینه ماست» مضاف بر این، تشییع زهرای دین شبانگاه بر دوش ملائک انجام شد.
یادداشت امین زینیوند
انتهای پیام