تعبیری زیباتر از کوثر برای فاطمه(س) نیست
کد خبر: 3692966
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۰

تعبیری زیباتر از کوثر برای فاطمه(س) نیست

گروه معارف ـ توصیف‌های خداوند از حضرت فاطمه(س) روشن و ملموس است، خلاصه‌اش این است که حضرت فاطمه(س) عبد هستند، برای ایشان، انسان تعبیری قشنگ‌تر از کوثر نمی‌تواند پیدا کند؛ خدا می‌فرماید: حضرت فاطمه خیر فراوان است.

حجت‌الاسلام و المسلیمین علی‌اکبر وحیدی مدرس ستاد تفسیر قم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره چگونگی شناخت حضرت فاطمه(س) گفت: بهترین راه شناخت حضرت فاطمه(س) توصیف‌هایی است که خداوند تبارک و تعالی از فاطمه(س) ارائه کرده و اینها ملموس و روشن است.

توصیف‌های روشن خدا از فاطمه(س)

خداوند در حق فاطمه‌زهرا(س) آیه نازل کرده است؛ به عنوان نمونه در آیه مباهله عبارت «نساءنا و نساءکم» مصداقی غیر از حضرت فاطمه(س) ندارد. یا آیه تطهیر که یقیناً، یک مصداق بارز اهل‌البیت(ع) در این آیه، حضرت فاطمه(س) است. یعنی آیاتی داریم که مخصوص آن بزرگوار است.

گاهی بالاتر از آیه، خداوند سوره را به فاطمه زهرا(س) اختصاص می‌دهد. مثلاً: سوره کوثر یقیناً درباره حضرت فاطمه(س) است؛ در این سوره وقتی می‌فرماید دشمن تو ابتر است؛ در مقابل ابتر که به معنای مقطوع‌النسل است؛ خداوند کوثر را به پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌دهد و مصداق بارز کوثر، یقیناً فاطمه زهرا(س) و فرزندان ایشان هستند که اهل سنت هم به این نکته اقرار می‌کنند.

عجیب است خداوندی که می‌فرماید «قل متاع‌الدنیا قلیل» درباره فاطمه زهرا می‌گوید کوثر به معنی خیر فراوان است.

سوره انسان هم یقیناً در شأن حضرت فاطمه(س)، حضرت علی(ع) و فرزندان ایشان هستند: «انما نطعمکم لوجه‌الله» یعنی این کارهای حضرت لوجه‌الله است؛ یعنی اگر به مسکین و فقیر و یتیم کمک می‌کند؛ با آنها معامله نمی‌کند؛ بلکه با خداوند تبارک و تعالی معامله می‌کند.

خلاصه‌اش این است: فاطمه زهرا(س) عبد هستند

وقتی خداوند در شأن حضرت فاطمه(س) آیه و سوره نازل می‌کند، شناخت ایشان سخت نیست و به نظر می‌رسد باید تدبر خود را بیشتر کنیم. خلاصه‌اش این است فاطمه زهرا(س) عبد هستند؛ یعنی بنده خداوند تبارک و تعالی است؛ حالا این بندگی را گسترش دهید؛ این بندگی در دین ما، فقط نماز و روزه نیست؛ مثال: اگر می‌گویند جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است؛ خوب شوهرداری کردن عبادت است و فاطمه زهرا(س) در این زمینه موفق است؛ اگر تربیت فرزند عبادت است که یقیناً هست؛ حضرت در این زمینه عابدترین است؛ و حضرت بهترین انسان‌ها را تربیت می‌کند.

ما در روایت داریم زنی در خانه وسیله‌ای را جابه‌جا نمی‌کند مگر اینکه خداوند برای او حسنه می‌نویسد؛ یعنی مرتب کردن خانه یک نوع عبادت است. روایت دیگری داریم که پیامبر می‌فرماید: «مجالسه المرء عند عیاله أحَب إلى اللّه تعالى من اعتِکاف فی مَسجدی هذا» کسی که نزد خانواده‌اش بنشیند نزد خداوند از اعتکاف در مسجدالنبی محبوب‌تر است. همه این‌ها مصادیق عبادت است.

انسان تعبیری قشنگ‌تر از کوثر نمی‌تواند پیدا کند

حضرت فاطمه(س) در همه این ابعاد برای ما الگو هستند؛ برای مثال حضرت فاطمه(س) که در زمینه رعایت حجاب، خود را از نابینا می‌پوشاند، وقتی صحبت مبارزه با سکوت می‌شود؛ به مسجد می‌آید و سخنرانی می‌کند و از امامت دفاع می‌کند. برای ایشان، انسان تعبیری قشنگ‌تر از کوثر نمی‌تواند پیدا کند. خدا می‌فرماید: حضرت فاطمه خیر فراوان است.

ما  فاطمه زهرا(س) را یک بعدی مطرح کردیم و ابعاد دیگر شخصیت حضرت را نشناختیم. گاهی تعجب می‌کنم مثلاً می‌گویند حضرت علی(ع) کسی است که جرج جرداق مسیحی در شأن او سخن گفته است. ما در قرآن آیات متعددی داریم که خدا درباره علی(ع) سخن گفته است و این قابل قیاس نیست.

زهرا نیکبختی، مدرس حوزه علمیه اهواز نیز در این باره تصریح کرد: شناخت حضرت زهرا(س) مشکل است، مشکل به این معنا که مردم از رسیدن به کنه معرفت ایشان ناتوانند. اما به ما گفته‌اند زهرا(س) در سیره و اخلاق مانند پدرش رسول خدا(ص) است و ایشان هم اخلاقش اخلاق قرآن است.

برای شناخت حضرت زهرا(س) به تزکیه نیاز داریم

وی گفت: ما برای اینکه حضرت را بشناسیم لازم است به شناخت قرآن برسیم. خداوند درباره قرآن می‌فرماید: «لایمسه الّا المطّهرون» قرآن یک باطنی دارد که درک آن نیازمند آمادگی باطنی و پاکی است. برای شناخت حضرت زهرا(س) هم انسان باید خود را تزکیه کند.

اگر می‌خواهید عالم بشوید، بنده شوید

این مدرس حوزه ادامه داد: در خطبه فدکیه می‌توانیم به برخی جنبه‌های شخصیتی حضرت(س) دست پیدا کنیم. آنجا که می‌فرماید: «الحمدلله علی ما انعم وله اشکر علی ما ألهم» بندگی حضرت زهرا(س) را می‌توانیم ببینیم. ما از بندگی خیلی دوریم. در حدیثی به نام حدیث «عِنوان بصری» فردی به همین نام به امام صادق(ع) رجوع می‌کند و امام در این حدیث می‌فرماید: اگر می‌خواهید عالم بشوید، بنده شوید. حضرت زهرا(س) در اوج بندگی است؛ و من هر چه بیشتر در این زمینه تأمل می‌کنم و می‌بینم وجود زهرا(س) چقدر در جامعه واجب است.

نیکبختی گفت: درباره حضرت زهرا(س) در روایات داریم که ایشان برای هر کاری زمان و ساعت معین آن را دارند و هر سخن و عمل ایشان فلسفه خود را دارد، می‌داند که از هر سخن و عمل خود چه انتظاری دارد. ما متأسفانه یکی از اشتباهاتی که می‌کنیم این است که مقام این بزرگواران را آن‌قدر بالا می‌بریم که در تصور مردم نمی‌گنجد که بتوان به آنها نزدیک شد.

وی افزود: مثلاً ما به مردم می‌گوییم زهرا(س) همسر خوبی بود، مادر خوبی بود و ...؛ مطالبی که نوعاً مردم ما به آنها آگاهی دارند و همین مطالب را پی در پی تکرار می‌کنیم. اما نکات اصلی تکرار نمی‌شود؛ اینکه زهرا(س) چطور فکر می‌کرد؟ چطور عمل می‌کرد؟ حضرت زهرا(س) با آن ظرافت اهل تعقل هم هست و خیلی خوب از هر دو استفاده می‌کند. برای مثال وقتی از حضرت فاطمه(س) دلیل گریه‌هاشان را بعد از رحلت پیامبر(ص) می‌پرسند، فقط دو جمله می‌گوید: «لفقد النبی و ظلم الوصّی»(از دست دادن پیامبر و ظلم به وصی او) اما مردم نمی‌دانند که حضرت(ص) برای جامعه این همه‌ اندوهگین است. شناخت این نکات برای ما ضرورت دارد.

انتهای پیام

captcha