سومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان به کار خود پایان داد
کد خبر: 3692976
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
با معرفی نفرات برتر؛

سومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان به کار خود پایان داد

گروه فرهنگی- سومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان سراسر کشور با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش ایکنا از زنجان، شامگاه دیروز یک‌شنبه 29 بهمن‌ماه آیین اختتامیه سومین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان سراسر کشور که به همت جهاددانشگاهی استان و به میزبانی سالن همایش حسینیه اعظم زنجان برگزار شد با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.
ترویج هنر متعالی و انقلابی از اهداف سوگواره میعادگاه عاشورایی است
در این مراسم، علیرضا زجاجی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه و همچنین گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی اظهار کرد: 29 بهمن سالروز قیام قهرمانه مردم تبریز در سال 56 بود که مردم قهرمان تبریز در چلهم شهدای 19 دی شهدای قم به پا خواستند.
سومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان به کار خود پایان داد
سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به برگزاری سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان گفت: سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان که امسال شاهد برگزاری سومین دوره آن هستیم تلاش می‌کند تا بیش از اینکه رقابت فرهنگی باشد خود را به مکان تجمع و میعادی برای دلداگان حضرت سیدالشهدا در محیط‌های دانشگاهی معرفی کرده و دل‌های جوانان مشتاق و دلداگان اهل بیت (ع) را در کنار هم و تعمیق هر چه بیشتر فرهنگ عاشورایی در میان نسل آینده‌ساز کشور گرد آورد چرا که بر این باور هستیم که عاشورا الگوی مبارزه دائمی با دشمنان خدا و انسانیت و نیز شروعی سرخ بر جاده مستقیم عدالت‌خواهی است که پایان خوشی جز عدالت‌گستری سبز مهدوی (عج) ندارد.
زجاجی تصریح کرد: اغراق نیست اگر بگوییم در طول قرن‌های متمادی، فرهنگ عاشورا عامل مقاومت‌پذیری جامعه ما بوده و این دانشگاه بزرگ نسل‌های زیادی برای حق‌طلبی و عدالت‌جویی تربیت کرده است و از این منظر پرداختن مستمر فرهنگ عاشورایی و تعمیق آن در میان نسل‌های بعدی حتی بیش از آنکه وظیفه و مسئولیت دینی تلقی شود به عنوان مسئولیتی اجتماعی باید مورد توجه متولیان و دلسوزان فرهنگی قرار گیرد.
سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: این سوگواره ملی که دبیرخانه دائمی آن به واسطه اشتهار زنجان به پایتخت شور و شعور حسینی در زنجان قرار دارد، تلاش می‌کند تا از طریق تشویق دانشجویان به تفکر و خلق آثار فاخر در بخش‌های مختلف در جهت تعمیق باورهای دینی و مذهبی در میان نسل آینده‌ساز کشور، گامی هر چند کوچک بردارد.
وی افزود: ترویج هنر متعالی و انقلابی، اشاعه سبک و سیاق زندگی این امام همام در جامعه به‌ویژه در بین جوانان و نوجوانان، بدعت‌شناسی و آگاهی از زمینه‌های ورود بدعت و تحریف در فرهنگ عاشورایی، جهت بهره‌گیری موثر و مستمر و کاربردی قابل انعکاس در فضای جامعه، از دیگر اهداف این سوگواره به‌شمار می‌رود.
زجاجی با اشاره به اینکه نخستین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان در سال ۹۳ توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کشور و جهاددانشگاهی استان زنجان و با همراهی ارزشمند حسینیه اعظم زنجان شروع شد، گفت: طی برگزاری دو دوره قبلی این رویداد فرهنگی، بالغ بر ۷۵۰۰ اثر دانشجویی در بخش‌های شعر، عکس، پادکست و کلیپ‌های تصویری، جمع‌آوری و مورد داوری قرار گرفت.
وی افزود: سومین دوره این سوگواره ملی از ۲۱ شهریورماه امسال، مطابق با اول محرم‌الحرام ۱۴۳۹ هجری‌قمری در چهار بخش شعر، عکس حرفه‌ای و آماتور، قطعه‌های صوتی و نماهنگ‌های تصویری فعالیت خود را آغاز کرد و مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار در این سوگواره تا اول آذرماه امسال‌ ادامه داشت.
زجاجی با اشاره به آثار دریافتی در این سوگواره تصریح کرد: بالغ بر ۳۱۶۱ اثر دانشجویی از ۲۸ استان و از ۵۹ دانشگاه دولتی، ۴۶ واحد دانشگاه آزاد اسلامی، ۸ دانشگاه علوم‌پزشکی، ۳۸ موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی، ۳۱ واحد دانشگاه پیام‌نور و ۳۵ مرکز آموزش علمی‌کاربردی مجموعا از 217 دانشگاه آثار به دبیرخانه ارسال شده است.
این مسئول افزود: این رویداد ملی در حالی سومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد که دبیرخانه آن با جمع‌آوری بیش از ۱۰ هزار اثر دانشجویی مرتبط با فرهنگ عاشورا در بخش‌های شعر، عکس، فیلم کوتاه و قطعات صوتی، گنجینه ارزشمندی از روایت ایستادگی و دلدادگی مردمان این مرز و بوم را فراهم آورده است.
سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه چاپ چهار جلد کتاب، تولید سه مجموعه نمایشگاهی و انتشار دو مجموعه چند رسانه‌ای، از جمله محصولات فرهنگی است که از میان آثار فاخر این رویداد ملی به جامعه عرضه شده است، تاکید کرد: امروز نیز پس از تلاش یک ماهه صورت گرفته توسط داوران که 12 تن از شخصیت‌های فرهیخته ملی هستند و هر یک در حوزه تخصصی خود سرمایه‌ای بزرگ برای کشور هستند با کمال افتخار 22 برگزیده سوگواره امسال را معرفی می‌کنیم.
ذوق هنری لطفی الهی است
همچنین در این مراسم آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان اظهار کرد: ذوق هنری لطفی الهی است و هنرمندانی که طبع لطیف هنری دارند سهم افزون‌تری از خدای متعال گرفته‌اند و برخی از این فرصت استفاده کرده و آن را به اوج می‌رسانند.
سومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان به کار خود پایان داد
وی با اشاره به اینکه بانوان سعی کنند با آثار پروین اعتصامی آشنا شوند، افزود: پروین اعتصامی بانویی بود که از لحاظ مادی کم و کسری نداشته و عمر کوتاهی داشت ولی در همین مدت کوتاه عمر مطالب ماندگاری را خلق کرد.
آیت‌الله خاتمی تاکید کرد: این خانم امکانات مادی و تحصیل در فرنگ برایش فراهم بود ولی باوری که داشت را حفظ کرد، به عنوان نمونه گفت‌گوی ۱۷ بیتی زنجیر پای یک دیوانه را ببینید، فکر بلند یک فیلسوف است و یا داستان مادر موسی که غوغا است.
نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه ما در فرهنگ غنی خود اوج هیجان و عاطفه و حتی سنگین‌ترین مصائب را با قالب شعر بیان می‌کنیم، خاطرنشان کرد: شما هنرمندان جوان عاطفی‌ترین بخش را استفاده کرده‌اید.
آیت‌لله خاتمی با بیان اینکه محبت وقتی به ملکه تبدیل ‌شود عشق شکل گرفته، تاکید کرد: امام حسین (ع) فرمود: «أنی أحب الصلاة» عشق واژه بلندی است و همه کسانی که در کربلا بودند عاشق بودند‌.
نفرات برگزیده سومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان معرفی شدند
سومین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان در چهار بخش شعر، عکس، قطعه‌های صوتی (پادکست) و کلیپ‌های تصویری برگزار شد که در این دوره، ۳۱۶۱ اثر دانشجویی از ۲۸ استان و در مجموع از ۲۱۷ دانشگاه به دبیرخانه سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان در زنجان ارسال شده بود که در آیین اختتامیه سومین دوره آن، ۲۲ برگزیده معرفی شدند.
برگزیدگان سومین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان در بخش قطعات صوتی (پادکست)، رضا سلیمانی از دانشگاه آزاد اسلامی قوچان به‌عنوان رتبه اول، محمد براتی از دانشگاه علمی‌کاربردی بیرجند به‌عنوان رتبه دوم و رضا علیزاده از علمی‌کاربردی زنجان به همراه نرگس نیری از دانشکده فنی دخترانه سبزوار به‌عنوان رتبه سوم مشترک بودند.
سومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان به کار خود پایان داد
در بخش فیلم کوتاه، مهدی شهربافی از دانشگاه پیام‌نور دلیجان رتبه اول، مهدی الماسی از موسسه آموزش عالی روزبه و محسن ذوالقدر از علمی‌کاربردی قزوین به‌طور مشترک رتبه دوم و رضا عباسی مهرآبادی از دانشگاه آزاد ابرکوه رتبه سوم را کسب کردند.
برگزیدگان بخش عکس نیز حسین برازنده از دانشگاه هنر، علی‌اصغر فیض‌الهی از علمی‌کاربردی فرهنگ و هنر تهران و امین ناصح‌تبار از دانشگاه دامغان هر سه برگزیده شده و مرتضی امین‌الرعایایی از دانشگاه آزاد تهران مرکز به همراه پریسا بیات از دانشگاه آزاد زنجان شایسته تقدیر معرفی شدند.
برگزیدگان بخش شعر مدافعان حرم، محمدجواد الهی‌پور از دانشگاه قم رتبه نخست، سمانه خلف‌زاده از دانشگاه مفید و محمد وطن‌خواه از پردیس فرهنگیان سنندج هر دو به طور مشترک رتبه سوم و حسین طاهری از دانشگاه پیام‌نور زنجان شایسته تقدیر شناخته شد.
برگزیدگان بخش شعر عاشورایی نیز مریم کرباسی نجف‌آبادی از پیام نور مرکز نجف‌آباد رتبه دوم، محمد زارعی از پیام‌نور مرکز دلیجان و علی سلیمانی از پیام‌نور مرکز تهران جنوب هر دو رتبه سوم مشترک، حسن اسحاقی از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و میلاد حبیبی جوزانی از موسسه غیرانتفاعی راغب اصفهانی هر دو شایسته تقدیر شدند.
کتاب «عطر تربت ۳» رونمایی شد
سومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان به کار خود پایان داد
در پایان سومین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشحویان از کتاب «عطر تربت ۳» رونمایی شد. این کتاب مجموعه شعر منتخب اشعار عاشورایی دانشجویان کشور است که توسط انتشارات جهاددانشگاهی زنجان در دو بخش اشعار منتخب بخش عمومی سوگواره و بخش ویژه با موضوع شهدای مدافع حرم نگارش و در ۱۸۹ صفحه به چاپ رسیده است.
captcha