شخصیت حضرت فاطمه(س) دستخوش تحریف شده است
کد خبر: 3692999
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

شخصیت حضرت فاطمه(س) دستخوش تحریف شده است

گروه معارف- یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: مردم نسبت به مطالعه و به کارگیری سیره و بیانات اهل‌بیت(ع) و به ویژه حضرت فاطمه(س) اهتمام جدی ندارند، به همین دلیل چهره‌ای تحریف شده از ایشان در اذهان مردم شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه یکی از حوزه‌های مورد توجه در زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)، اخلاق اجتماعی ایشان است، اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) فوق‌العاده مهربان، متواضع و راستگو بودند و حتی راویان اهل سنت اذعان کرده‌اند که راستگوتر و صادق‌تر از فاطمه زهرا(س) سراغ ندارند و این نشان می‌دهد که چقدر صداقت در وجود آن حضرت شکل گرفته و نهادینه شده بود.
وی ادامه داد: ادب، همسایه‌دوستی، یتیم‌نوازی، مسکین‌دوستی، احسان به فقرا، سحرخیزی، پدردوستی، احترام به همسر و تربیت عالی فرزندان از شاخصه‌های شخصیتی حضرت فاطمه(س) به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام گرجی با بیان اینکه متأسفانه شخصیت و بیانات حضرت فاطمه(س) به خوبی در جامعه مطرح نشده است، گفت: همین مطالب مختصری که به دست ما رسیده، توانسته منشأ ایجاد بینش توحیدی و الهی در زندگی مسلمانان باشد. اگر به خطبه فدکیه و برخی از کلماتی که از ایشان به یادگار مانده است، نگاه کنید، می‌بینید که محل توجه فقها و محل استفاده و کسب فیض عرفا و مردم بوده و شور و حرکت و عشق به رشد و تکامل را در جامعه ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اینکه سیره و بیانات اهل‌بیت(ع) از گنجینه‌های بزرگی می‌باشد که خداوند در اختیار ما قرار داده است، افزود: مردم در عین علاقه فراوانی که نسبت به اهل‌بیت(ع) دارند، اما بسیاری از آنها اهتمام جدی در رابطه با مطالعه و بررسی سیره و روش آن بزرگواران ندارند و حتی برخی که این اهتمام را داشته و چنین موضوعاتی را دنبال می‌کنند، زیاد مقید نیستند تا آنها را در زندگی خود پیاده کنند؛ به همین دلیل چهره‌ای که از اهل‌بیت(ع) به طور عموم و حضرت فاطمه(س) خصوصا در ذهن مردم وجود دارد، دستخوش تحریفات تاریخی شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: متأسفانه با توجه به اجحافی که نسبت به معرفی شخصیت حضرت زینب(س) صورت گرفته و بعضا از اینکه شخصیت حضرت زینب(س) با حماسه، آزادگی، حلم و بردباری و معنویت گره خورده است، آگاهی ندارند؛  من نگرانم که همین اتفاق در مورد حضرت زهرا(س) نیز رخ دهد و چهره‌ای از ایشان به نسل جوان و آیندگان معرفی شود که با واقعیت شخصیت سراسر نورانی و معنوی ایشان مطابقت نداشته باشد؛ بنابراین باید چهره آن حضرت را همان‌گونه که به واقع هست، برای نسل جوان تبیین کنیم.
وی خاطر نشان کرد: دلیل این اتفاق، رویکرد عامیانه و سطحی نسبت به مذهب و اهل‌بیت(ع) است، در حالی که رویکردی عالمانه، حکیمانه و واقع‌بینانه نسبت به اهل‌بیت(ع) و ارزش‌های دینی می‌تواند پاسخگوی نیازهای نسل جوان باشد؛ البته ابراز احساسات باید مردمی و صمیمانه صورت گیرد.

captcha