حفظ رضایت مردم؛ محوری‌ترین سیاست امام علی(ع) در راستای افزایش مالیات
کد خبر: 3693017
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
بستانی مطرح کرد:

حفظ رضایت مردم؛ محوری‌ترین سیاست امام علی(ع) در راستای افزایش مالیات

گروه فرهنگی ـ عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران با بیان این‌که هدف اصلی حکومت اقتصادی علوی در تولید ثروت، کمک‌رسانی بسیار با حداقل هزینه و رسیدن به رفاه عمومی است، اظهارکرد: امام علی(ع) محور اساسى نظام مالى كشور را ماليات مى‌دانستند و محوری‌ترین سیاست امام(ع) در راستای افزایش مالیات، حفظ رضایت مردم و عدم فشار مالیاتی است.

به گزارش ایکنا از لرستان، قاسم بستانی، دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران در همایش بین‌المللی «سیره علوی» که یک‌شنبه، 29 اسفند به میزبانی جهاددانشگاهی لرستان برگزار شد، با بیان این‌که امام(ع) محور اساسى نظام مالى كشور را ماليات مى‌دانستند، گفت: امروزه با وجود نظریه‌های اقتصادی جدید و تکامل تدریجی این نظریه‌ها، هنوز جامعه بشری راه‌حل غلبه بر مشکلات اقتصادی را نیافته است و همواره به‌دنبال يافتن نظريه‌ای جامع برای تنظیم رفتارهای اقتصادی خود است.
وی اضافه کرد: پرداختن به علم اقتصاد و امور اقتصادی به این دلیل است که؛ نیازهای اقتصادی از ضروری‌ترین اموری هستند که انسان بدون تأمین آن‌ها قادر به بقای حیات نیست.

آباد کردن دنیا با روش‌هایی غیر از دنیاطلبی

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران تصریح کرد: امام(ع) با سیره خود نشان می‌دهند که می‌توان با روش‌هایی غیر از دنیاطلبی، دنیا را آباد ساخت. امام علی(ع) در کنار زهد به مادیات نیز توجهاتی داشته‌اند، ایشان بسیار اهل تلاش و تولید بودند، این رفتارهای اقتصادی ایشان را می‌توان به دو دسته کسب(گردآوری) درآمد، مصرف(تخصیص) درآمد تقسیم کرد.
بستانی اضافه کرد: در مکتب اسلام که رسالت اصلی آن تکامل همه‌جانبه تمام انسان‌ها است، رفتار انسان‌های کامل مانند امام علی(ع) برای دستیابی به موفقیت در تمام ابعاد زندگی حتی اقتصاد کاملاً مناسب و قابل تعمیم و انطباق(الگوگیری) است.

اخلاق بر سایر ابعاد حکومت کند

وی بیان کرد: با توجه به روش‌ها، منش‌ها و بینش‌های امام(ع) در زمینه گردآوری و تخصیص درآمد، باید اخلاق بر سایر ابعاد حکومت کند و تابعی از سیاست، اقتصاد و مدیریت نباشد.
دانشیار دانشگاه شهید چمران ادامه داد: امام(ع) محور اساسى نظام مالى كشور را ماليات مى‌دانستند و محوری‌ترین سیاست امام(ع) در راستای افزایش مالیات، حفظ رضایت مردم و عدم فشار مالیاتی است.
بستانی اظهارکرد: هدف اصلی حکومت اقتصادی علوی در تولید ثروت، کمک‌رسانی بسیار با حداقل هزینه و رسیدن به رفاه عمومی است.
وی افزود: اختصاص کمترین هزینه برای خویش و بیشترین هزینه در مشارکت‌های اجتماعی به‌ویژه کمک‌رسانی به مستمندان، توزیع عادلانه، رعایت قوانین از معیارهای موفقیت اقتصادی امام(ع) به‌شمار می‌روند.

captcha