جان‌بخشی اشعار آیینی معاصر با سروده‌های فاطمی
کد خبر: 3693118
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴

جان‌بخشی اشعار آیینی معاصر با سروده‌های فاطمی

گروه فرهنگی- یک شاعر آیینی با اشاره به اینکه شعر فاطمی را می‌توان یکی از محورهای مهم و مطرح شعر آیینی معاصر برشمرد، اظهار کرد: وجود اشعار فاطمی در سروده‌های آیینی، نوعی جان‌بخشی به اشعار آیینی معاصر است، وجود چنین سروده‌هایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فرامرز اکبری، شاعر آیینی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص تجلی سیره فاطمی در اشعار آیینی معاصر، عنوان کرد: شعر فاطمی شعری است كه برای حضرت زهرا(س) گفته ‌شود و دارنده تمام سیره علمی، تفكر، محبت، مدح و بیان سختی‌ها و مشکلاتی که برای ایشان اتفاق افتاده باشد.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه شعرهایی که درباره حضرت زهرا(س) سروده شده، از جنبه معرفتی بسیار ضعیف هستند، ادامه داد: اغلب شاعران مقاطع خاصی از زندگی حضرت زهرا(س) را مورد توجه قرار دادند و فقط در حد مؤیه بوده است.
اکبری با اشاره به تقسیم‌بندی شعر آيينی همچون شعر علوی، عاشورایی، فاطمی، ابراز کرد: برای تقویت اشعار فاطمی لازم است که بیشتر به سیره فکری و عملی حضرت بپردازیم و آن را در شعر متجلی سازیم، این در حالی است که بیشتر اشعار فاطمی به بیان سختی‌ها و مشکلاتی که حضرت کشیده‌اند، پرداخته است.

این شاعر آیینی با تأکید بر اینکه شاعر علاوه بر ارادتی که به شخصيت حضرت زهرا(س) دارد بايد توجه علمی هم در اشعارش داشته باشد، گفت: در پشت استعارات، كنايات، اشاره‌های لفظی و معنایی بايد علم و انديشه‌ای در مورد شخصیت حضرت زهرا(س) نیز در اشعار باشد، چراکه محبت واقعی شاعران موجب می‌شود تا شعر بهتری نسبت به ایشان بسرایند.

سروده‌های فاطمی موجب جان‌بخشی اشعار آیینی معاصر می‌شود
وی با اشاره به اینکه شعر فاطمی را می‌توان یکی از محورهای مهم و مطرح شعر آیینی معاصر برشمرد، اظهار کرد: وجود اشعار فاطمی در سروده‌های آیینی، نوعی جان‌بخشی به اشعار آیینی معاصر است، وجود چنین سروده‌هایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اکبری با تأکید بر اینکه شعر فاطمی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رونق چندانی نداشته است، تصریح کرد: هرچند بعد از روی‌ کار آمدن پادشاهان صفوی و رسمی شدن مذهب شیعه در ایران، شاعرانی بودند که به شعر فاطمی پرداختند، اما از آنان چندان شعر معروفی که در اذعان جاری و باقی بماند، در دست نیست.
این شاعر آیینی ادامه داد: در میان اشعاری که سروده شده فقط یک مثنوی از اقبال لاهوری، شاعر و اندیشمند پاکستانی وجود دارد، در مثنوی اقبال، شاعر اهل تسنن، به فضائل و کمالات حضرت زهرا(س) اشاراتی شده است،  وی در این مثنوی حضرت زهرا(س) را با حضرت مریم(س)، مادر حضرت عیسی (ع) مقایسه کرده و ایشان را اسوه کامل زنان عالم می‌داند.

سروده‌های شاعران آیینی معاصر نسبت به گذشته از معرفت بیشتری برخوردار است
وی با بیان اینکه کارنامه شعر فاطمی را باید در قالب شعر مذهبی کشور بررسی کنیم، عنوان کرد: شعر فاطمی یکی از قالب‌های اشعار مذهبی است که توسط شاعران سروده شده است، اشعار شاعران آیینی معاصر علاوه بر ارتقای جنبه معرفتی نسبت به اشعار گذشته، از نظر شعر و توانمندی‌های شاعرانه هم، شعرهای خوبی است.
اکبری با توجه به برخی از نگاه‌های کمیت‌گرا در شعر، ادامه داد: گاهی اوقات دیده می‌شود که برخی شاعران را با تمهیداتی وادار به شعرسرایی مذهبی کرده و احساس می‌کنند با تولید انبوه شعر در این حوزه می‌توانند به معرفت برسند، لذا هر زمان نگاه کمیت‌گرا و سفارشی نسبت به هنر و شعر را کنار بگذاریم و نگاه معرفتی و شعری را بیش از پیش جایگزین کنیم، موفق‌تر خواهیم بود.
این شاعر آیینی یکی از دلایل کم کاری در حوزه شعر فاطمی را نداشتن انگیزه شاعران دانست و گفت: با توجه به اینکه شاعران ما در سرودن اشعار خود نهایت سعی و تلاش را می‌کنند، ولی اشعار آنان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد؛همچنین در برپایی جشنواره‌ها باند بازی‌هایی وجود دارد که فقط افراد خاصی دعوت و اشعارشان برگزیده می‌شود، با این وجود دیگر هیچ انگیزه‌ای برای شاعر باقی نمی‌ماند.
وی با بیان اینکه درعصر حاضر باید اشعار فاطمی الگویی برای جامعه باشد،افزود: اگر سیره فکری و عملی حضرت زهرا(س) در جامعه مطرح شود و به عنوان الگو پذیرفته شود، راه حل تمامی مشکلات عصر حاضر است.
انتهای پیام

captcha