افزایش 46 درصدی ارزش دارایی سرمایه گذاران خارجی در بورس
کد خبر: 3693119
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴

افزایش 46 درصدی ارزش دارایی سرمایه گذاران خارجی در بورس

ارزش دارایی سرمایه گذاران خارجی در بورس تهران که تعداد آنها از یکهزار کد معاملاتی عبور کرده است، تا پایان دی ماه امسال 46 درصد افزایش یافت.

به گزارش ایکنا، ایرنا نوشت: سرمایه گذاران خارجی پس از طی مراحل قانونی و دریافت کد سهامداری می توانند، در خرید و فروش سهام و اوراق، مشارکت داشته باشند.
اکنون سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، لهستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، کانادا، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره جنوبی، گرجستان، ارمنستان، جزایر ویرجین، نیجریه و افغانستان در بازار سرمایه ایران فعال هستند.
پس از اجرای برجام و رفع موانع پیش روی بازار سرمایه، تمایل سرمایه گذاران خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران افزایش یافت به طوری که در دی ماه گذشته، با عبور از یکهزار کد معاملاتی صادر شده برای سرمایه گذاران خارجی، رکوردی جدید به ثبت رسید.
حمید روح بخش، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران روز دوشنبه در این باره گفت: سرمایه گذاران خارجی در 10 ماهه اول 1396 در بخش خرید فعال تر بودند به طوری که از کل معاملات سرمایه گذاران خارجی، 51 درصد به خرید اختصاص داشته و ارزش معاملات سرمایه گذاران خارجی در 10 ماهه سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود 6 درصد کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در این مدت 94 سرمایه گذار خارجی اقدام به خرید و فروش کردند که از این تعداد 14 شخص حقوقی و 80 شخص حقیقی است.
روح بخش به سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی اشاره کرد و افزود: در این مدت 93 درصد معاملات سرمایه گذاران خارجی توسط اشخاص حقوقی و هفت درصد توسط اشخاص حقیقی خارجی انجام شده است.
این مسئول بازار سرمایه به حضور سرمایه گذاران خارجی در صنایع مختلف بورسی اشاره کرد و اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی در صنایع متنوع بورس تهران حضور دارند به طوری که در 37 صنعت فعال هستند.
بنا بر اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، وی افزود: 96 درصد معاملات سرمایه گذاران خارجی به سهام اختصاص دارد و بقیه به ترتیب در اختیار حق تقدم، اوراق بدهی، صندوق قابل معامله و اختیار معامله قرار دارد.
روح بخش تصریح کرد: تعداد اشخاص خارجی مالک اوراق بهادار برابر با 687 کد معاملاتی است که نسبت به ابتدای سال 16 درصد افزایش دارد.
وی گفت: تطبیق ارزش دارایی سرمایه گذاران خارجی به تفکیک صنعت در 30 دی ماه نسبت به ابتدای سال نشان می دهد سرمایه گذاران خارجی در 22 صنعت با افزایش ارزش دارایی مواجه و در 15 صنعت با کاهش ارزش دارایی مواجه هستند.
به گزارش ایرنا، تعداد سهامداران خارجی بازار سرمایه ایران نیز با صدور 24 کد جدید در دی ماه امسال از مرز یک هزار کد گذشته است.
در دی ماه امسال، 24 کد جدید برای سهامداران خارجی صادر شد که 18 کد برای سرمایه گذاران حقیقی و 6 کد به سرمایه گذاران حقوقی اختصاص دارد.
6 سرمایه گذار حقوقی خارجی از کشورهای استرالیا، گرجستان، ارمنستان، افغانستان و عراق در دی ماه گذشته کد سهامداری خود را از شرکت سپرده گذاری مرکزی کسب کردند تا تعداد سرمایه گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد 353 برسد.
نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان ماه سال 73 یک شرکت آلمانی دریافت کرد که تا پایان دی ماه امسال شمار آنها به یک هزار و 13 کد سهامدار خارجی رسیده است.

captcha