زندگی حضرت فاطمه(س)، نمونه تحقق یافته ایده‌های مکتب اسلام است
کد خبر: 3693262
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹

زندگی حضرت فاطمه(س)، نمونه تحقق یافته ایده‌های مکتب اسلام است

گروه معارف- یک استاد حوره و دانشگاه گفت: زندگی حضرت فاطمه(س)، نمونه تحقق یافته ایده‌های مکتب اسلام است که تمام ویژگی‌های زندگی مومنانه در آن وجود دارد.

عصمت همتی، استاد دانشگاه فرهنگیان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، درباره سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا (س)، با بیان اینکه یکی از برتری‌های اسلام بر سایر مکاتب این است که انسان ایده‌آل او دارای ابعاد مختلف شخصیتی می‌باشد و برهمین اساس انسان یک بعدی را نمی‌پسندد، افزود: هدف اسلام تربیت زنان و مردان چند بعدی است؛ البته انسان اسلامی در عین حال که از همه ابعاد متفاوت وجودی رشد می‌کند، جهت تعالی و مسیر سیرش، به سمت خداوند و قله مطلوب او رسیدن یعنی به قرب و رضای حضرت حق است.

وی افزود: در زندگی حضرت زهرا (س) می‌بینیم که ایشان در همه ابعاد زندگی دنیایی به عنوان دختر رسول الله، همسر امیرالمومنین(ع) و مادر چهار فرزند وارد شدند و با وجود همه سختی‌ها، هدف غایی اسلام از زندگی در دنیا را محقق ساختند.
همتی با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) در دنیا زندگی کردند، اما برای دنیا زندگی نکردند، خاطرنشان کرد: ایشان در این دنیا مسیر حرکت را برای همه مومنان مشخص کردند و از جنبه مقامات معنوی زندگی فردی به جایی رسیدند که پیامبر (ص) فرمودند: «غضب فاطمه غضب خدا است»؛ اگر کسی با مراتب عرفان و سلوک آشنا باشد، متوجه اهمیت این جمله خواهد شد.

زندگی حضرت فاطمه(س)، نمونه تحقق یافته ایده‌های مکتب اسلام است
این استاد دانشگاه با بیان اینکه پیامبر به تعبیر قرآن «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى» است، گفت: درباره انسانی که به مقام فنای صفاتی و ذاتی رسیده، می‌توان گفت که غضب او غضب خدا است، پیامبر(ص) به خاطر محبت به دخترشان چنین حرفی نزدند، بلکه حقیقتی وجودی را در مورد ایشان بیان کردند. همین زن در حوزه حضور در جامعه از پیشتازان مومنین، جانباختگان در راه اسلام و از بزرگ‌ترین حامیان پیامبر (ص) است.
همتی تصریح کرد: فاطمه (س) در تمام تلاطم‌های جامعه‌ای که پیامبر قصد بنای آن را داشت در کنار ایشان قرار گرفت و در ادامه هم در کنار امیرالمونین (ع)، مشاور ارشد و سرمایه اصلی بقای اسلام بود. فرزندان ایشان نیز همگی تاریخ‌ساز هستند. هرکدام ایشان انسان‌هایی دارای حداکثر کمال وجودی هستند و این کمالات همه سرچشمه گرفته از فاطمه زهرا (س) است.

الگو گرفتن به معنای تقلید موبه مو نیست

وی درمورد اینکه تعریف ما از الگو گرفتن امروزه نادرست است، گفت: بعضی تصور می‌کنند که الگو گرفتن به معنای تقلید مو به مو است، و بعد با توجه به اینکه شرایط جامعه تغییرات زیادی کرده فکر می‌کنند دیگر امکان الگو گرفتن از این بزرگان وجود ندارد، در حالی که الگو اصلا به معنای تقلید نیست؛ الگو یعنی زندگی بزرگی را تحلیل کنیم و نقاط برجسته آن را بشناسیم و براساس زمانه خود، آن نکات را رعایت کنیم.
همتی اضافه کرد: با تحلیل زندگی حضرت زهرا (س) درمی‌یابیم عقیده ایشان این بود که دنیا محل ماندن نیست و انسان برای پس از مرگ آفریده شده و ایمان حقیقی راهی برای رسیدن به این هدف بزرگ است. یکی از القاب حضرت زهرا (س) «صدیقه» است؛ صدیقه یعنی کسی که عمل و گفتارش کاملا با هم منطبق است. ما به هر میزانی که عمل مطابق با ایمان انجام دهیم، ایمان و عملمان محکم‌تر خواهد شد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر به الگوگیری درست از بزرگان بپردازیم متوجه می‌شویم که اکنون هم صادق بودن در ایمان، خدمت و تلاش برای دین، دعوت به خوبی‌ها، تواضع در مقابل همسران و تلاش برای تلاش انسان‌ها کمال است و همه اینها مواردی هستند که در زندگی حضرت زهرا (س) به طور پررنگ تجلی پیدا کرد. بنابراین اگر تبیین‌گر باشیم می‌توانیم دفاع کنیم، اما اگر تقلیدگر باشیم در رواج سیره زندگی بزرگان موفق نخواهیم بود.

انتهای پیام

captcha