آیه ۴۴ سوره هود؛ رساترین و بلیع‌ترین آیه قرآن
کد خبر: 3693265
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
در تفسیر سوره هود مطرح شد؛

آیه ۴۴ سوره هود؛ رساترین و بلیع‌ترین آیه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی - نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که رساترین و بلیع‌ترین آیه قرآن، آیه ۴۴ سوره مبارکه هود است، اظهارکرد: اگر فصاحت و بلاغت را در قرآن جستجو می‌کنید، آیه ۴۴ سوره مبارکه هود را ببینید.

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، دوشنبه، 30 بهمن در جلسه هفتگی تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه «هود» با بیان این مطلب که آیه ۴۴ سوره مبارکه هود با مضمون «وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَيَا سَمَاءُ أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاءُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ ۖ وَقِيلَ بُعْدًا لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»، به‌لحاظ فصاحت و بلاغت رساترین و بلیغ‌ترین آیه قرآن است، اظهارکرد: در این آیه صنایع ادبی ازجمله صنعت بدیع، صنعت ادبی تناسب، صنعت ادبی استعاره، صنایع ادبی تمثیل، ایهام و ایجاز آمده است.

بررسی آیه 44 هود از نظر ادبی

وی با بیان این‌که اگر کسی اهل تحقیق و پژوهش در حوزه ادب و ادبیات است از نظر ادبی آیه ۴۴ سوره هود را مورد بررسی قرار دهد، گفت: بررسی نکات ادبی آیه ۴۴ سوره مبارکه هود موضوع پایان‌نامه دکتری یکی‌از طلاب حوزه علمیه بوده است.
آیت‌الله میرعمادی عنوان کرد: آیه ۴۴ سوره مبارکه هود پیرامون پایان داستان طوفان حضرت نوح(ع) و محل به زمین نشستن کشتی نوح است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که حضرت نوح(ع) اولین پیامبر اولوالعزم بوده است، عنوان کرد: زمانی حضرت نوح به پیامبری رسید مردم قوم و سرزمین نوح غرق در بت‌پرستی بودند لذا بر این اساس حضرت نوح با موعظه، مبارزه با ظلم ستم و دعوت مردم به توحید به تبلیغ دین پرداخت این در حالی بود که اکثریت قوم نوح از ایمان آوردن به خدا سر باز زدند و عده قلیلی به آن حضرت ایمان آوردند.

ساخت کشتی با عرض ۳۰۰ متر و طول ۶۰۰ متر با ارتفاع ۴۰ متر توسط نوح

امام‌ جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که بعد از ۹۵۰ سال تبلیغ حضرت نوح تنها عده کمی ایمان آوردند، افزود: سرانجام زمان وعده عذاب الهی رسید در آن هنگام حضرت نوح به دستور خداوند شروع به ساخت کشتی کرد این در حالی‌است که در کتب تاریخی آمده است که عرض کشتی حضرت نوح ۳۰۰ متر طول آن ۶۰۰ متر ارتفاع آن ۴۰ متر بوده است.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که زمانی‌که کشتی نوح آماده شد خداوند متعال دستور داد از هر موجودی یک جفت و همچنین همه کسانی‌که ایمان آوردند در درون کشتی قرار بگیرند، اضافه کرد: از خاندان حضرت نوح(ع)، فقط همسر نوح و یک فرزند به نام کنعان سوار کشتی نشدند، سرانجام باران الهی شروع به باریدن کرد، مؤمنین نجات پیدا کرده و کافران غرق شدند.

جهانی بودن طوفان نوح

وی با بیان این‌که از این آیه برداشت می‌شود که خداوند متعال یک بار زمین را از شرک و بت‌پرستی پاک کرده است به جهانگیر بودن طوفان زمان حضرت نوح اشاره و با بیان این‌که تمام کافران در آن زمان غرق شدند، افزود: خداوند متعال مستکبران و انسان‌های لجوج را به تناسب گناه‌شان مجازات می‌کند به‌طوری‌که خداوند به‌وسیله باران کافران زمان نوح را مجازات کرد. آیت‌الله میرعمادی تصریح کرد: زمانی وعده خداوند متعال فرا می‌رسد، عده‌ای خیال می‌کنند که اگر به پناهگاه‌هایی بروند نجات پیدا می‌کنند به‌طوری‌که وقتی نوح به پسرش گفت ایمان بیاور، در پاسخ گفت که من در قله کوه نجات پیدا می‌کنم، اما سرانجام نرسیده به قله کوه غرق در آب شد.

خداوند متعال؛ بهترین پناه بندگان

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که اگر عذاب الهی نازل شود هیچ‌کس راه فراری ندارد، خداوند متعال را بهترین پناه بندگان دانست و اضافه کرد: اگر می‌خواهیم از خطرات به کسی پناه ببریم باید به خدا پناه ببریم زیرا مطمئن‌ترین پناه خداوند است و خداوند در همه حال می‌تواند پناهگاه انسان‌ها باشد.

آیه ۴۴ سوره هود؛ رساترین و بلیع‌ترین آیه قرآن

امام‌ جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که بعد از پایان یافتن طوفان نوح سرانجام کشتی نوح در کنار کوه جودی پهلو گرفت، عنوان کرد: در خصوص این‌که مکان پهلو گرفتن کشتی نوح در کجا واقع شده است یا به عبارتی دیگر کوه جودی در کجاست تفاسیر مختلفی آمده است.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که از آثار باقی‌مانده‌ و تحقیقات زمین توسط زمین‌شناسان و علم تاریخ توسط تاریخ‌شناسان در خصوص مکان حضرت نوح سه نظریه وجود دارد، عنوان کرد: نظریه اول، کوه جودی را مکانی در عربستان می‌داند، اما نظریه دوم می‌گوید کوه جودی در شرق دجله و نزدیکی موصل است، این در حالی‌است که نظریه سوم برای این مدعاست که کوه جودی در ترکیه و در سلسله جبال آرارات قرار گرفته است.

ظالم از رحمت خدا به دور است

وی در خصوص نکات تفسیری آیه ۴۴ سوره مبارکه هود، افزود: باید بدانیم خداوند متعال به انسان‌ها برای توبه مهلت می‌دهد اما اگر انسان توبه نکند دچار قهر و غضب الهی می‌شود.
آیت‌الله میرعمادی افزود: نکته دوم تفسیری این آیه آن است که همه موجودات دارای شعور هستند زیرا خداوند متعال در قرآن‌کریم زمین و آسمان را مورد خطاب قرار می‌دهد بدین‌معنا که تمام موجودات به فرمان خداوند هستند، خدا را اطاعت کرده و تسبیح او را به جای می‌آورند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که ظالم از رحمت خدا به دور است و ظالم را باید همیشه لعن کرد، اضافه کرد: در قرآن‌کریم انسان ظالم چه در زمانی‌که زنده است و چه در زمانی‌که مرده است، مورد لعن است.

انتهای پیام

captcha