فاطمه زهرا(س) شهیده راه دفاع از امامت بود
کد خبر: 3693317
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

فاطمه زهرا(س) شهیده راه دفاع از امامت بود

گروه معارف ــ امام جمعه سلطانیه با اشاره به اینکه فاطمه زهرا(س) شهیده راه دفاع از امامت بود، گفت: فاطمه زهرا (س) امام زمان خود را شناخت و راه را برای آیندگان نشان داد.

حجت‌الاسلام محمد نوری، امام جمعه سلطانیه در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (س) تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیت ممتاز جهان اسلام و الگوی ائمه معصومین (ع) است که حتی این مساله را در سخنی از امام زمان (عج) می‌بینیم که فرمودند «مادرم زهرا برای من الگوی مناسبی است».
حجت‌الاسلام نوری با اشاره به اینکه عظمت حضرت زهرا (س) به حدی بود که پیامبر عظیم‌الشان اسلام جلوی پای آن حضرت به پا می‌ایستادند، تصریح کرد: این در زمانی بود که قبایلی در عرب دختران خود را زنده به گور می‌کردند و وقتی حسودان به رفتار پیامبر مبنی بر احترام به دخترش اعتراض کرند، نبی مکرم اسلام فرمودند اینها نه فقط به خاطر محبت پدری بلکه دستوری از جانب خدای متعال است.
امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه شیعه وسنی بر عظمت این بانو اجماع دارند، تاکید کرد: در روایات متعدد و در عظمت زهرای مرضیه بیان شده وقتی این بانو وارد عرصات قیامت می‌شود ندا می‌آید که همه چشم‌ها را ببندید و سرها را پایین بیندازید.
وی به 25 سال خانه‌نشینی حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا در دفاع از امام زمان خود و جایگاه ولایت از هیچ تلاشی فروگذار نبود همان بانویی که تاکید داشت برای زنان بهتر است در منزل مانده و کارهای خانه را بر عهده بگیرند و موارد بیرون از خانه بر عهده مرد خانه باشد، به دفاع از بازگرداندن فدک پرداخت، به دفاع از حق مولای متقیان ایستاد، از پیامبر اکرم و امامت دفاع کرد و به مسجد رفت و بسیار گیرا و با جذبه یک بانوی مسلمان، خطابه ایراد کرد.
حجت‌الاسلام نوری تصریح کرد: زمانی که رسول اکرم در راستای ماموریت خود قصد معرفی امام علی (ع) به عنوان جانشین و امام بعد از خود داشتند در دل قدری خوف عکس‌العمل مردم را داشتند که خدای متعال آیه 67 سوره مبارکه مائده را نازل و تاکید بر این ابلاغ کرد و فرمودند: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ»؛ «اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏ اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى دارد آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى ‏كند».
وی افزود: در همین آیه شریفه اهمیت ابلاغ جایگاه مولای متقیان بعد از رسول اکرم به خوبی مشخص می‌شود زیرا با عدم اعلام آن، گویی رسول خدا ماموریت خود را به انجام نرسانده و ماموریتش را تکمیل نکرده است.
حجت‌الاسلام نوری با اشاره به بخشی از آیه سوم سوره مبارکه مائده گفت: خدای متعال در این آیه فرمودند «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا». اسلام آخرین دین الهی و نبی مکرم اسلام آخرین پیامبر الهی است که این مسیر متعالی با امامت کامل می‌شود.
امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه بعد از رحلت خدا دستور دادند کسی حق ندارد حدیث نقل کند، گفت: معنی آیات مختلف از جمله «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ»، «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» و «إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ» با نقل احادیث به خوبی روشن می‌شد و سودجویان با ترس از روشن شدن جایگاه علی (ع) مانع از بیان احادیث می‌شدند و زهرای اطهر خودرا سپر بلای ولایت کرد.
حجت‌الاسلام نوری به حدیثی از رسول اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: در سخنی از نبی مکرم اسلام می‌خوانیم: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة»؛ «هر فردی که بميرد در حالی كه امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است» و حضرت زهرا (س) در این زمینه جان گرانبهای خود را در طبق اخلاص گذاشت و راه را برای آیندگان نشان داد.
captcha