جتالاسلام رسول برگی، کارشناس مسائل مذهبی و دینی، در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، در رابطه با اینکه چرا دو روز برای شهادت حضرت صدیقه کبری(س) مطرح شده است، اظهار کرد: یکی از علل وجود دو ایام فاطمیه نشات گرفته از موضوعی است که در تاریخ وجود دارد، چرا که در آن زمان کلمات را بدون نقطه مینوشتند، از این رو در تاریخ نیز نوشته شده که حضرت فاطمه(س) «خمسه و سبعین» و یا «خمسه و تسعین» روز بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ع) به شهادت رسیدهاند.
وی ادامه داد: طبق این روال، این امر مشتبه شده که کلمهی اصلی «تسعین» است یا «سبعین» و آیا 75 روز پس از رحلت پیامبر شهید شده است یا 95 روز؟
وی در مورد علل وجود دو فاطمیه، تاکید کرد: یکی از علل دیگر نیز بدین جهت است که شان و شخصیت حضرت فاطمهی زهرا(س) به قدری بالاست که خداوند مقدمات دو فاطمیه فراهم کرده تا با تکرار شدن روز شهادتش در دو روز، عظمت حضرت(س) بیشتر تبیین شود.
حجتالاسلام برگی در این رابطه تشریح کرد: وجود دو فاطمیه بدین علت است که تاریخ به آسانی از روی قضیه شهادت حضرت(س) رد نشده و بر روی آن تمرکز کند تا اذهان مردم متوجه شخصیت والای حضرت زهرا(س) شوند.
این کارشناس مسائل مذهبی، با تاکید بر اینکه بعد از رحلت پیامبر(ص)، مصیبتهایی که بر سر فاطمه زهرا(س) آمده، به خاطر دفاع از حریم ولایت و امامت بوده است، بیان کرد: فاطمه زهرا(س) در دفاع از حریم ولایت نقش بسزایی دارد و ایام فاطمیه نیز به خاطر این است که مسئله ولایت و امامت در شهادت حضرت(س) تبیین شده و حقانیت اهلبیت(ع) و امیرالمومنین(ع) و همچنین مظلومیت حضرت زهرا(س) برای عالم معلوم شود.
وی مخفی بودن مقبره حضرت زهرا(س) را یکی دیگر از علل وجود دو فاطمیه دانست و افزود: تمامی این علل دست به دست هم میدهند تا در حد فاصل ایام فاطمیه، دو سالروز شهادت برای حضرت صدیقهی کبری(س) داشته باشیم.
این کارشناس مسایل مذهبی در این رابطه با اشاره به روایتی در مورد حضرت زینب(س) اشاره کرد و افزود: حضرت زینب(س) فردای عاشورا یکی در گودال قتلگاه و دیگری در زمان رجوع به مدینه، با پیامبر(ص) صحبت میکند و میفرماید امان از روز «دوشنبه»؛ در حالی که واقعه عاشورا روز جمعه و یا طبق برخی نقلها روز شنبه به وقوع پیوسته است و روز دوشنبه نبوده؛ ریشه فرموده حضرت زینب(س) به این دلیل است که دوشنبه روز هتک حرمت به حضرت زهرا(س) و روز به آتش کشیدن درب خانهاش است.
وی در باب اهمیت ایام فاطمیه متذکر شد: در زیارت عاشورا نیز قبل از اینکه قاتلان امام حسین(ع) را لعن کنیم در شش نقطه غصبکنندگان حق حضرت زهرا(س) را لعن میکنیم، چرا که ریشه عاشورا در فاطمیه است و اگر درب خانه حضرت(س) به آتش کشیده نشده و حضرت(س) میان درب نمیماند و حقشان غصب نمیشد شاید هرگز عاشورا به وقوع نمیپیوست.
حجتالاسلام برگی با بیان روایتی از «زید ابن علی ابن حسین» فرزند امام سجاد(ع) در مورد اینکه ریشهی عاشورا در فاطمیه است، تاکید کرد: ریشه تمامی مصیبتهای اهل بیت(ع) به این قضیه باز میگردد و ما باید با شناخت از شخصیت حضرت زهرا(س) و همچنین علل شهادت این بانوی بزرگ، به ایام فاطمیه عنایت ویژهای داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه خطبه فدکیه از ابتدا تا انتها در باب امیرالمونین(ع) و حقانیت وی و همچنین حقانیت ولایت است، یادآور شد: قرائت بخشی از خطبهی فدکیه در «قناه المستقله» در مصر غوغا آفریده بود و طی این موضوع «طاها خمیس» یک استاد دانشگاه شیعه شد؛ چرا که حضرت فاطمه زهرا در خطبه فدکیه منظورش ملک نیست، بلکه اثبات حقانیت حضرت علی(ع) و اهلبیت(ع) و همچنین حقانیت ولایت است.
این خطیب تبریزی در باب اهمیت شناخت ایام فاطمیه با تاکید بر اینکه در ابتدا باید شخصیت فاطمه(س) را شناخته و سپس دریابیم که فاطمه(س) با چنین شخصیتی، فدایی راه ولایت شد، گفت: ولایت به قدری ارزش دارد که حضرت زهرا(س) به خاطر آن در میان درب مانده، سیلی را تحمل میکند، خطبه فدکیه را قرائت میکند و حتی راضی میشود شبانه دفن شود تا غاصبان حق ولایت، از ماجرا مطلع نشده و از این طریق اعتراض خود را نسبت به غصب حق ولایت در تاریخ ثبت میکند.
وی با تاکید بر اینکه علت شهادت حضرت فاطمه(س) دفاع از حریم ولایت بوده و امروز نیز اصلیترین موضوع، «اصل ولایت» است، متذکر شد: از همان ابتدا شاخص اصلی دشمنان عداوت با ولایت است، چرا که میدانند اگر رکن ولایت باشد، هرگز انقلاب پاک نخواهد شد؛ همانگونه که منافقین این حقیقت را دانستند که اگر ولایت باشد اسلام ضربه نخواهد دید، پس هجمه به ولایت بردند.
انتهای پیام/