نقش حضرت زهرا(ع) در خنثی‌سازی انحراف بنی امیه
کد خبر: 3693396
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹

نقش حضرت زهرا(ع) در خنثی‌سازی انحراف بنی امیه

گروه اجتماعی- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: منظور از هزار ماه در سوره قدر دوران حکومت بنی‌امیه است و منظور از شب قدر وجود حضرت زهرا(س) است که انحراف بنی امیه را خنثی کردند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در مراسم سوگواره یاس نبوی که شب گذشته، یکم اسفندماه در مهدیه امام خامنه‌ای اوقاف خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: در مسئله تبیین مظلومیت صدیقه اطهر(س) در هر منطق و بیانی شاید معرفت ما به اندازه عزیزان حضرت زهرا(س) نرساند.
وی با بیان اینکه معمولاً در هر داغ، نزدیکان به اندازه شناخت و معرفت از فردی که از دست رفته می‌سوزند، ابراز کرد: وقتی کسی عزیزی را از دست می‌دهد، در مقابل از دست دادن عزیز او دیگران هم ناراحت و دردمند هستند، اما هیچ سوز و گدازی به اندازه سوز انسانی که عزیزش را از دست داده نمی‌رسد، علت این امر وابستگی مبتنی بر معرفت و شناخت است.

حضرت زهرا(س) سلامت امت اسلامی است
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه شب شام غریبان حضرت زهرا(س) حساس‌ترین نقطه زمانی برای سوز و گداز در داغ حضرت فاطمه(س) است، تشریح کرد: برای اینکه سوز و گداز ما شایسته مقام صدیقه اطهر(س) قرار بگیرد، باید سطح معرفت و شناخت خود را نسبت به آن حضرت بالا ببریم.
آیت‌الله علم‌الهدی به روایتی اشاره کرد و گفت: شبی رسول خدا(ص) خواب دید در مسجد تعدادی بوزینه بر منبر ایشان بالا و پایین می‌روند و با منبر پیغمبر(ص) بازی می‌کنند، این خواب پیامبر را بسیار مضطرب کرد که جبرئیل نازل شد و تعبیر خواب را اینگونه بیان کرد که «این یک نمایه‌ای از آینده سرنوشت امت، اسلام و جامعه مسلمانان است، فرزاندان ابوسفیان که کفر در آنان رسوب کرده بر منبر شما مسلط می‌شوند و بنی امیه در این جامعه و امت سلطه پیدا می‌کنند».

حضرت زهرا(س) سلامت امت اسلامی است
وی با بیان اینکه تعبیر خواب پیامبر(ص) را ناراحت کرد و بلافاصله سوره قدر نازل شد، تصریح کرد: روایت امام صادق(ع) رابطه خواب پیامبر(ص) را با سوره قدر مشخص کرد که فرموند: «مقصود از شب در سوره قدر حضرت فاطمه(س) و مقصود از قدر خداوند است؛ حضرت فاطمه(ص) شب خدا است».
امام جمعه مشهد با بیان اینکه در آیات آمده است که شب قدر از هزار ماه بهتر است، ابراز کرد: منظور از هزار ماه، دوران حکومت بنی‌امیه است که مدت ۸۲ سال طول کشید، این هزار ماه که در سوره قدر آمده یعنی حضرت فاطمه(س) از هزارماه حکومت بنی‌امیه بهتر است و تمام انحراف‌سازی‌هایی که بنی‌امیه به وجود می‌آورد با یک شب قدر و با حضور حضرت فاطمه(س) از بین می‌رود.
آیت‌الله علم‌الهدی در رابطه با دو آیه پایانی سوره قدر گفت: «مطلع الفجر» در بیشتر روایات تفسیر شده به ظهور امام زمان(عج) و «سلام هی حتی مطلع الفجر» یعنی حضرت فاطمه(س) تأمین‌کننده شئون هدایتی امت اسلام و اسلام‌ناب در داخل امت است تا فرج امام زمان(ع) فرا برسد.
وی با اشاره به اینکه «سلام هی حتی مطلع الفجر» دومعنا دارد، تصریح کرد: یک معنی آن سلامتی امت از انحراف و کج‌روی‌ها به وسیله صدیقه اطهر(س) است، حضرت زهرا(س) برای امت تا روز فرج امام زمان(عج) باعث صحت و سلامتی دین است و معنای دوم آن این است که جریان جهانی را به نقطه فرج متصل می‌کند و گردش حوادث دنیای انسانیت را به یک نقطه خاص جهانی شدن اسلام در مسئله فرج و ظهور امام زمان(عج) منتهی می‌سازد، شخصیت حضرت زهرا(س) است.

حضرت زهرا(س) سلامت امت اسلامی است
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه این دو خصوصیت در تفسیر آخرین آیه سوره قدر مربوط به زندگی امروز ما است، ابزار کرد: یکی از نقطه‌های عقب افتادگی شیعیان در توسعه معارف اهل‌بیت(ع) این است که پهنه جریان‌های احساسی نسبت به مقام ولایی اهل‌بیت(ع) خیلی گسترده و وسیع‌تر از پهنه معرفت شناسی ما نسبت به اهل بیت(ع) است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اگر آنقدری که اهل‌بیت(ع) را دوست داریم، معرفت‌شناسی نسبت به مقام ولایت داشتیم؛ امروز معارف اهل بیت(ع) نه تنها دنیای اسلام بلکه دنیای بشریت را فرا گرفته بود، متأسفانه تمام وابستگی ما به اهل بیت(ع) در عرصه عاطفه است، در عرصه عقلانیت و معرفت‌شناسی در این حد نیست.
وی با اشاره به اینکه از آموزه‌های زندگی حضرت زهرا(س)، سلامت در تمام شئونات زندگی است، عنوان کرد: در طوفان‌های فضای مجازی در عملیات روانی که دشمنان در دنیا ایجاد می‌کند، سلامت و امنیت ما در سایه رهنمودهای حضرت زهرا(ع) است.

captcha