چهارمین روز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ زمزمه آیات الهی در بزرگترین کمپ قرآنی
کد خبر: 3693458
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷

چهارمین روز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ زمزمه آیات الهی در بزرگترین کمپ قرآنی

گروه مسابقات ـ چهارمین روز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که به گفته مسئولان فنی، این روز یکی از پرکارترین روزهای برگزاری آن بوده است با رقابت صدها نفر در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت و ترتیل قرآن برگزار شد.

مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به قم؛ مجتمع فرهنگی نور واقع در غربی‌ترین نقطه شهر قم در این روزها بیش از دو هزار نفر را در خود جای داده و همچون یک کمپ بزرگ قرآنی به فعالیت شبانه‌روزی مشغول است، شرکت‌کنندگانی که از راه‌های دور و نزدیک خود را به مجتمع رسانده‌اند در هر ساعتی از شبانه‌روز در گوشه و کنار این کمپ بزرگ قرآنی به تمرین و زمزمه آیات الهی مشغول‌اند و تیم اجرایی نیز با خستگی‌ناپذیری به هماهنگی وعده‌های غذایی، نظافت و بهداشت، حل مشکلات فنی و ... می‌پردازد.

از ابتدا به هیچ‌وجه قرار نبوده است که به شرکت‌کنندگان و همراهان آن‌ها اسکان داده شود، اما از همان روز آغاز مسابقات با تدبیر برگزارکنندگان آن به همه شرکت‌کنندگان و همراهان آن‌ها که به واسطه طولانی بودن سفر نیاز به اسکان یک یا حتی چند روزه داشته‌اند، محل اسکان در مجتمع نور به همراه وعده‌های غذایی اختصاص یافته است.

محمدی، مسئول فناوری اطلاعات و کمیته فنی مسابقات در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: در حال حاضر، تیم 19 نفره فنی به ارتقای کمی و کیفی سطح مسابقات مشغول هستند، کارشناسان فنی در 9 گروه داوری در کنار داوران مستقر هستند و اطلاعات داوری را از برگه داوران اخذ می‌کنند، سپس آن را در نرم‌افزار متمرکزی که طراحی شده است وارد می‌کنند، در دفتر مرکزی چند نفر این نرم افزار را تحلیل می‌کنند و در راهروی ساختمان پیامبر اعظم(ع) نیز دو کارشناس ما به چاپ فوری کارت و کارنامه اقدام می‌کنند.

وی با یادآوری این که فرآیند نرم‌افزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از سه ماه قبل آغاز شده بود، گفت: در دفتر مرکزی کمیته فنی این مسابقات، کارشناسان فنی مسابقات هر روز از ساعت 7 صبح الی 23 شب به رصد مسائل فنی و حل مشکلات مشغول هستند، نرم‌افزاری نیز تهیه شده است که آمار دقیق شرکت‌کنندگان را به تفکیک رشته در لحظه نشان می‌دهد و این آمار با ویدئوپروژکتور در راهروی ساختمان پیامبر اعظم(ص) یعنی ساختمان اصلی محل برگزاری مسابقات برای حاضران نمایش داده می‌شود.

محمدی در ادامه گفت: تا ساعت 17 روز سه‌شنبه، اول اسفند ماه که چهارمین روز برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بوده است، از مجموع 4 هزار و 600 ثبت نام کننده، 2 هزار و 143 نفر تاکنون آزمون داده‌اند و حدود 557 میلیون تاکنون مجموع هدایایی است که اختصاص داده شده و با این روند به نظر می‌رسد مجموع هدایا به نزدیک یک میلیارد تومان برسد.

وی همچنین تاکید کرد که هیچ هدیه‌ای به صورت نقدی اهدا نخواهد شد و همه پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

چهارمین روز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ زمزمه آیات الهی در بزرگترین کمپ قرآنی

 

مسابقه قرآن؛ تجلی دیگری از وحدت مسلمانان

علی، یکی از شرکت‌کنندگان در رشته حفظ کل است که از شهر تایباد واقع در خراسان جنوبی به این مسابقات آمده، او به خبرنگار ایکنا گفت: در شهر ما حدود 500 حافظ کل قرآن وجود دارد و ما با فعالیت‌ها و مسابقات قرآنی بیگانه نیستیم، اما به‌نظرم تشویق خوبی که از برگزیدگان این مسابقه می‌شود، انگیزه‌ای است تا علاقه‌مندان از راه‌های دور خود را به این محفل برسانند.

این شرکت‌کننده که از برادران اهل سنت است، در ادامه گفت: قرآن، رمز وحدت است و حضور در یک فضای تلفیقی که هم اهل سنت و شیعیان حضور دارند و همزمان، مقام قرآن را ارج می‌نهند و به آن تمسک می‌کنند، فرصتی مغتنم به شمار می‌رود.
وی همچنین برگزاری این دوره از مسابقات در شهر قم را بسیار پسندیده ارزیابی کرد و گفت: ای کاش این مسابقات، هر سال در یک شهر متفاوت از سال قبل خود، برگزار شود.

چهارمین روز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ زمزمه آیات الهی در بزرگترین کمپ قرآنی

 

رقابت پرهیجان نوجوانان ممتاز قرآنی

به هر قسمت از فضای سبز مجتمع نور که نگاه بیندازیم، گعده‌ای از نوجوانان تشکیل شده است که در آن به قرائت قرآن کریم یا مرور محفوظات خود می‌پردازند، بعضی نیز کارنامه خود را به دست گرفته و معلوم است که با دوستان خود به تحلیل آن مشغول هستند، همچنین حضور اساتید برجسته قرآنی همچون شهریار پرهیزکار، محمدرضا پورزرگری، محمدحسین سعیدیان، غلامرضا شاه‌میوه و ... که برای داوری به این مسابقات آمده‌اند، باعث شده است تا نوجوانان فرصت را برای مطرح کردن پرسش‌های خود مغتنم بشمارند، از این روی بسیاری از نوجوانان و جوانان در گوشه و کنار کمپ قرآنی با استاد مشغول به صحبت و نکته‌آموزی هستند.

خبرنگار ایکنا به گعده‌های نوجوانان رفت و با قاریان موفق نوجوان به گفت‌وگوی صمیمانه پرداخت؛ محمدحسین قصری‌زاده، یکی از قاریان خوش‌آتیه کشورمان است که درباره مسابقه دارالقرآن امام علی(ع) به خبرنگار ایکنا گفت: مزیت این مسابقه مردمی بودن آن است، همچنین سطح مسابقات، نسبتاً بالا و جوایز آن نیز خوب است.

این قاری 16 ساله با اشاره حد نصابی بودن مسابقه برای کسب جوایز گفت: با این شیوه، جوایز و تشویق‌ها و تجلیل‌ها در نفرات اول تا سوم متمرکز نمی‌شود و انگیزه‌ای بیشتری برای افراد ایجاد می‌شود و شاید همین مساله، سطح مسابقه را نیز بالا ببرد.

محمدحسین که فرزند استاد منصور قصری‌زاده است و به همراه برادر قاری خود در این مسابقه شرکت کرده، درباره تاثیر قرآن بر زندگی‌ خود گفت: از لحاظ درسی و از نظر جایگاه مذهبی و اجتماعی، قرآن کریم پشتوانه من است و کسی که با این کتاب انس داشته باشد، موفق خواهد شد.

میثم بهادری یکی از جوانان موفق قرآنی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: هدف ما برای حضور در چنین محافلی، کسب امتیاز، نمره یا جایزه نیست بلکه حضور در فضایی که جامعه قرآنی در آن جمع شده‌اند، موجب برکت است و ما سعی می‌کنیم در چنین مسابقاتی، تجربه و مهارت‌های خود را افزایش دهیم.

این قاری جوان اهل زنجان که رتبه‌های کشوری را نیز در کارنامه دارد، در ادامه گفت: یک قرآنی باید خوب درس بخواند و خوب کار کند، بعضی از مردم از روی نا آگاهی گمان می‌کنند که قاریان و حافظان قرآن کریم، تحصیلات دانشگاهی یا شغل مناسبی ندارند در حالی که این گونه نیست، در حال حاضر همه قاریان و حافظان موفق ما دارای تحصیلات دانشگاهی ممتاز هستند و ما نیز باید سعی کنیم تحصیلات ممتاز داشته باشیم و در شغل‌های مناسب قرار بگیریم زیرا معتقدم آینده نظام اسلامی را قرآنیان باید تامین کنند.

بهادری در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد یک نکته از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) مورد تقویت قرار بگیرد، گفت: مزیت برگزاری مسابقات در شهر تهران این بود که راه دسترسی به محل مسابقات حتی برای شهرستانی‌ها هم آسان بود اما در حال حاضر محل کنونی برگزاری مسابقه در شهر قم، از نظر رفت و آمد حتی داخل شهر قم نیز محل مناسبی نیست، در کل معتقدم با همه زحماتی که در این مسابقه مردم وجود دارد، می‌توان خدمات بهتری ارائه و کیفیت برگزاری آن را ارتقا داد.

 چهارمین روز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ زمزمه آیات الهی در بزرگترین کمپ قرآنی

 

عطر فاطمی(س) در روز چهارم مسابقات

تقارن روز چهارم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، عطری فاطمی به کمپ قرآنی داده بود، بیشتر شرکت‌کنندگان پیراهن مشکی به تن داشتند و گروه‌های مختلفی از آن‌ها، هرگاه از مسابقه یا تمرین فارغ می‌شدند، برای شرکت در برنامه‌های عزاداری در روز شهادت بانوی اسلام به زیارت حرم حضرت معصومه(س) می‌رفتند؛ همچنین پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر که با حضور اساتید قرآنی برگزار شد، بسیاری از نمازگزاران به خواندن زیارت حضرت فاطمه زهرا(س) مشغول شدند.

چهارمین روز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ زمزمه آیات الهی در بزرگترین کمپ قرآنی

 

برنامه‌های قرآنی ـ مردمی، همیشه موفق هستند

وحید خزائی و رسول تمجید، دو قاری جوان کشورمان که در سال‌های گذشته در محافل قرآنی، خوش درخشیده‌اند در عصر روز چهارم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) به تلاوت آیات الهی پرداختند؛ رسول تمجید در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان این که برای دومین سال متوالی در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) شرکت می‌کند، گفت: این طرح خوبی است که رتبه‌بندی از بین برود، می‌شود که فقط نفر اول مشخص شود و بقیه دیگر نیاز نیست رتبه‌بندی داشته باشند، مساله حد نصاب باعث می‌شود که انگیزه شرکت‌کنندگان و قاریان بالا می‌رود.

وی با اشاره به موفقیت فعالیت‌های مردمی قرآنی گفت: جشنواره تلاوت‌های مجلسی که به همت حسینیه صاحب‌الزمانی‌های تهران برگزار می‌شود، یکی از بهترین فعالیت‌های قرآنی در چند سال اخیر بوده است و علت موفقیت آن برنامه و نیز مسابقه دارالقرآن امام علی(ع)، مردمی بودن آن است.

تمجید همچنین در پاسخ به این سوال که چه مساله‌ای در این مسابقات می‌تواند تقویت شود؟ گفت: به نظرم یک کانال تلگرامی نیاز است تا همه تلاوت‌های این مسابقه یا حداقل تلاوت‌های سطح بالاتر درآن بارگذاری شوند تا همگان و خود متسابقان از آن استفاده کنند.

 چهارمین روز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ زمزمه آیات الهی در بزرگترین کمپ قرآنی

 

قرآن، فرزندان ما را نجات می‌دهد

پدر یکی از شرکت‌کنندگان به خبرنگار ایکنا گفت: امروز جاذبه‌های بسیاری وجود دارد که فرزندان ما را به سمت مسائل نادرست و مخرب می‌کشاند، اما فرهنگ قرآن کریم، انسان‌ساز و تربیت‌کننده است، در فضای کنونی دنیا که کشور ما و حتی شهر قم نیز از آن بیگانه نیست، دشمن برای سلب هویت اسلامی و میراث‌های فکری و اجتماعی ما برنامه‌ریزی دارد بنابر این باید محافل قرآنی را تقویت کنیم.

این روحانی اهل افغانستان که سی سال است در قم سکونت دارد، گفت: مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) به فرزند هفت ساله من این انگیزه را داد که محفوظاتش را اضافه کند و با تلاش بیشتری به حفظ قرآن کریم بپردازد، این در حالی بود که محافل و مسابقات دیگر را هم شرکت می‌کند، اما هیچکدام مثل این مسابقه به او انگیزه نداده است، باید برای بانی محترم این مسابقه دعای خیر کنیم.

چهارمین روز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ زمزمه آیات الهی در بزرگترین کمپ قرآنی

 

جای خالی صدا و سیما در کمپ بزرگ قرآنی

در پایان روز چهارم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، خبرنگار ایکنا با چند تن از اساتید هیات داوران به گفت‌وگوی تفصیلی درباره این مسابقه و سایر مسائل قرآنی جامعه پرداختند.

در یکی از این مصاحبه‌ها که به تفصیل در گزارش‌های بعدی ارائه می‌شود، محمدرضا پورزرگری، قاری و داور بین‌المللی کشورمان با اشاره به جای خالی رسانه‌هایی همچون صدا و سیما برای پوشش این مسابقه مردمی گفت: حتماً لازم نیست تا یک مسابقه، دولتی باشد و ما آن را پوشش بدهیم بلکه معتقدم این مسابقات مردمی نیز که با این استقبال مواجه شده‌اند، ظرفیت‌هایی دارند که باید به جامعه معرفی شوند و رسانه ملی برای پوشش آن‌ها حتی به صورت زنده اقدام کند.

چهارمین روز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ زمزمه آیات الهی در بزرگترین کمپ قرآنی

 

یادآور می‌شود این مسابقات از روز شنبه، 28 بهمن ماه در محل مجتمع فرهنگی نور واقع در شهر قم آغاز شده است و تا روز جمعه، چهارم اسفند ادامه دارد.

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام/

captcha